Intresse som genererar pengar
Nu när det är sommarlov har jag väldigt mycket tid över, gör inte så mycket annat än att sitta vid datorn varje dag. Och kommer även ha mycket tid över när skolan börjar igen eftersom jag har lätt för skolarbete.
Så jag har bestämt mig för att hitta något intresse, som i längden kan generera pengar. Ett exempel som jag hållit på med i någon månad är programmering. Jag har lärt mig grunderna i Java (har även funderat på att lära mig c++)från internet. Men problemet är att efter ett tag blir allt så komplicerat och invecklat så att jag lägger av. Efter ett tag kan ju programmering generera pengar.
Det är typ sådana intressen jag menar, något som är roligt men som man ändå kan tjäna pengar på. Jag har dessvärre väldigt svårt att engagera mig i något om jag vet att jag inte kan tjäna pengar på det, känns som om jag slösar bort min tid. Har konstant sådana tankar i huvudet. :/ Men det kanske är bra, vad vet jag..
Så fragbite, vet ni några liknande intressen som jag beskrivit här? Eller tycker ni att jag ska fortsätta med programmering? Det är ju jävligt roligt när det fungerar och man blir så satans glad, men när det inte gör det är det inte lika roligt och man blir frustrerad. Om jag nu skulle fortsätta med programmering, vilket språk ska jag lära mig? Är lite intresserad av c++!
TLDR; Söker ett intresse som jag kan engagera mig i redan nu, som kan hjälpa mig att tjäna rätt bra med pengar i framtiden.
Hoppas att ni förstår vad jag letar efter och kan hjälpa mig. Fråga om det är något!
Puss
Desutom kan det ta år innan man är klar med ett spel bara. Det är ju knappast en dans på rosor om man säger så, vissa verkar tycka det men sanningen är att det är väll simpelt och så när man kan allt, men problemet är ju att få det bra, snyggt och buggfritt. Helst ska man lösa problemen istället för att ta lata vägen runt om den
#2 sorry såg inte att du hade skrivit när jag ladda upp denna tråd.
Ska du jobba applikationer till datorn eller till din iOS eller android?
EDIT: Läste din edit nu. Jag kan tänka mig både och. Till datorn skulle jag väl främst vilja skapa applikationer. Men det går även bra till smartphones.
Fortsätt i dem spåren du har börjat så kommer du säkert lyckas i framtiden fast du inte tjänar några pengar atm.
Kunskapen försvinner aldrig :)
Seriöst nu, tycker du gjort tillräckligt på egen hand fast jag är ju dock full så kan inte svara på allvar men de är min åsikt...
Du kommer lyckas i framtiden om du engagerar dig lika mycket då..
Gör de du är intresserad av :)
Datorn vet jag inte vilka slag av program du skulle kunna göra som du kan tjäna pengar på eftersom (som jag sa tidigare) att det finns så himla många som jobbar på allt känns det som. Det du nästan borde göra är att komma på något nytt eller göra en ny grej utav en gammal pryl!
Smartphones använder olika programerings språk än java och c++ tror jag iaf? Vet att java använde man på sin gammla sonyericsson T610 när man spelade och lite i datorn just nu. Men kommer inte ihåg vad de heter när man programmerar i iOS och android...
FÖrlåt att jag tog över din tråd på de viset...
#6 Vilka typer av program har jag inte alls börjat fundera på. Jag vet faktiskt inte. Har ett tag funderat på att starta ett företag som programmerar åt folk och verkställer deras idéer. Men då lär jag behöva mycket mer kunskap och har ingen aning om hur jag skall gå tillväga. Känns liksom inte som att jag skulle kunna sätta mig och programmera saker själv, varken på datorn eller telefonen. Och just det du säger är ju ett väldigt stort problem, att allt redan är gjort. Man måste förbättra någon tjänst som redan finns för att lyckas och det klarar man ju knappast som ensam programmerare.
Förlåt för luddiga svar, skriver på mobilen atm.
EDIT: rofl, grattis #7
Vad går du för linje? Vill du själv starta ett företag och liknande?
Ska du vara grundaren utav detta företag men inte programmera något själv? Ska du vara med och programera? Eller ska du sitta och chilla kolla runt hur dina arbetare jobbar?
Låter lite som att du är intresserad utav någon form av ekonomisk del.
Tänk ut lite mera vad du vill ge företaget! Kolla om det finns något liknande företag. Om du vill jobba inom den delen allt jag kan säga då är ju att man ska kunna flera olika språk!
Om du vill starta ett eget så kan en annan lösning vara att ha 1 person för varje språk och eventuellt lite extra för de populäraste språken.
Mina åsikter om denna idé du har är kanske lite negative eftersom att om en person nu vill ha en dröm. Så kommer han nog troligtvis vara en person som betalar en person rakt av istället för att blanda in sig i ett företag. Programerare vill också heller inte ha ett företag som bestämmer över dem. De vill nog oftast jobba hemmifrån där de har sin miljö bäst och liknande där de kan jobba där de har "inspiration" om du förstår vad jag menar med det.
De vill nog också jobba hemifrån så de får välja själv när de vill jobba. Så det där med ett litet företag som arbetar med olika projekt kan bli lite småjobbigt. Men det kanske kan fungera? Vad vet jag. Som sagt kolla upp om det finns något redan. Jag kanske sitter och snackar skit just nu. Jag går själv IT 3:e året och läste programering A. Där fick vi ett litet arbete av att göra något litet mindre projekt och jag jobbade själv bäst hemma, sedan har jag hört av andra att de gillar att jobba egna timmar också.
TL;DR. Kolla om du hittar något företag av den sorten redan och kanske om du får kolla upp lite va de gör kanske praktisera där?
JUSTFAN! SORRY! Kom på att det finns redan företag som göra det! *Facepalm* åt mig själv. Atea tror jag ett heter, sen är syntronic ett liknande tror jag.
Jag är själv en sådan som jobbar mycket bättre hemifrån. Men varför skulle de inte kunna arbeta hemifrån? Bara de lämnar in arbetet på deadline så är det lungt ju. Jag vet faktiskt inte varför andra företag inte tillåter sina arbetare attgöra detta, det kanske rent av är olagligt. Men skulle jag starta ett företag skulle de självklart få jobba hemifrån om de så vill. Bara arbetet blir klart.
Ajfan, visste inte att det fanns redan. Där ryker väl denna idéen. Men man kanske skulle kunna hitta fel hos dessa företag och starta ett eget nästintill likadant där man har rättat till dessa fel?
#15 Haha trevligt. Dock finns det väl risker med spel och kanske inget man ska förlita sig på i längden.
#16 Haha jaså..? Ungefär vad har du tjänat då? :) Pch vad tjänar du per jobb och hur lång tid tar det? Har nämligen också varit väldigt intresserad av webbprogrammering och lärt mig några språk samt mycket om det. Dock faller det på att jag inte har någon idé att utveckla. Men hur får du tag i kunder? Hur hittar de dig?
Prio är alltid i denna ordning
1: Skola
2: idrott/hobby/vänner/familj
3: Slö surfande på datorn
Slö surfande på datorn känner jag har tagit bort den mesta tiden i mitt liv hitills. Är 18 bast nu och har slackat mig igenom skolan den mesta delen, inget att rekkomendera! Alla andra du frågar (Som har gått ut skolan oftast) säger likadant. Väldigt många ångrar sig efteråt att de har pluggat för lite. Tycker exakt som dem. Men få till skolan och på din fritid ska du plugga och tänka på vad du vill göra när du blir stor. Du är bara 16 bast(?) Eventuellt att du fyller 16 iår. Du har mycket att uppleva också.
Första bruden, första fyllan. Jättemycket kvar av ditt liv. Gillar du inte det du gör är det nästan så att man ska sluta med det. Leta runt lite gör det som är roligast (skolan är inte alltid rolig men det är något som ska göras). Ta en rejäl tanke till det du vill bli! Vem vet? Om några år kanske du vill mocka skit på en bondgård och vara bonde? Inte en jävel som vet eller bestämmer det utom dig själv!
Förr hittade jag kunder på ett open-tibia forum där man använder mycket webb och finns många okunniga inom det.
Sen finns det http://www.freelancer.com / som det är svårt att ge sig in på, för det första så finns det massa indier som gör saker för jättelågt pris och sedan så har man "recension" på sidan, och alla litar inte på nya.
Har hört många som säger precis som dig att de ångrar att de inte pluggade mer. Och jag tänker inte göra samma misstag :)
Haha jo, det är sant. Är än så länge bara 16 år och har mycket att uppleva.
Tack för skitbra svar :)
#19 Det är ju ändå rätt bra med pengar :) Ska kolla lite mer på det och se om det intresserar mig. Har ju som sagt lite kunskaper inom webbprogrammering sedan innan. Tack för ditt svar!
Tänkte börja lära mig från Mr1buying på youtube, men är det någon som har tips på var man kan ta in information från utöver det? Eller tips förövrigt gällande c++?
Skrivet med min Android-mobil
Är ju trotts allt bra kunskaper, det man lär sig, för framtiden också.
Annars, bara sätt igång att lära dig utan något speciellt projekt i åtanke.
#25 Jaså? :) Spelade ju WoW ett tag så det kanske skulle vara intressant. Kanske inte just då med wow, men kanske med andra spel, som du sa. Tack för svar! Och om jag lär mig c++ tänker jag ha som projekt att efter ett tag koda ihop en liten enkel keylogger för att testa mina kunskaper :)
#26,27 Hmm, ska kolla upp det. Tack!