tjenatjena!
Jag är en ung kille som har gymmat nu 6 månader och det känns bra :) Det jag undrar är om jag äter mycket och rätt? Såhär ser en vanlig dag ut för mig:
Frukost: Grönt nyckelhåls müsli med A-Fil l- Kaffe - Vitaminer
Träning: Cirka 80min styrkesträning
30 min på löpbandet
Lunch: Proteindrink + 2 bananer
Middag: Äter så nyttigt som möjligt. Äter inte alls saker som har onödiga fetter eller kalorier i sig. Äter mycket protein och så fett/kalori snålt som möjligt.
Nattmat: OM jag nu skulle bli lite små hungrig så går jag ner och tar en nektarin.
Vill även tillägga att jag inte äter/dricker läsk,godis,chips osvosvosv...
På gymmet tränar jag ofta med lite längre repetitioner för att jag vill ha lite längre och smidigare muskler samt öka min uthållig lite ^^
Jag tränar 6 dagar i veckan med en vilodag. På fritiden försöker jag att vara så aktiv som möjligt.
Jag är 16 år gammal ~175cm lång och väger ~56kg
Så jag undrar helt enkelt om jag har rätt matvanor?
Ni får gärna komma med kritik och även komma med tips på hur man ska äta med bästa resultat. Skriv gärna också hur er träning ser ut och vad era matvanor är! :D
Tack för mig!
Du verkar vara underviktig förövrigt!
* frukost musli och fil nån macka med ost,skinka
*mellan mål efter gym din proteinshake och 2bananer
* lunch kött,pasta,potatis eller ris
*middag nån sallad typ kyckling,tonfisk
*kvällsmat frukt,fil
eftersom du väger så lite och är ganska lång skulle jag nog börja testa med gainer pro ist för proteinshake :)
Skrivet med min iPhone
vad menar du?
ignorera #2
För övrigt,, satsa på att äta ett mindre mål mat var 3-4 timme istället istället för lunch/middag. 5-7 mål om dagen ska man sikta på.
Uthålliga muskler med låga reps,, tvärt om mannen. Sikta på 15 reps.
Skrivet med min Android-mobil
Du måste äta mycket mer.
Vanlig dag för mig. (kcal balans)
Frukost
- Havregrynsgröt (dubbel portion)
- Lågkalorisylt (4msk)
- Linfrön (1tskd)
- Linfröbröd (2skivor)
- 2 ägg, antingen på mackan eller så äter jag dem.
Innan träning
- 20g skumtomtar/annat gött godis
- EAA
Under träning
- EAA
Lunch
- 300g biff/fågel
- 100gpotatis
- bönmix (5dl)
Kvällsmat
- Random
- Nattmatt
EAA/Kreatin
Anledningen till varför jag väger så lite är för att jag inte har så mkt fett% förmodligen. Jag äter inte så mkt fett/kalorier för att jag vill ha synliga muskler. Det vill säga 6-pack, bröstmuskler, vader och såvidare.
#11 Jag tar ut mig på övningarna tro mig ^^ Jag kör med många rep just för att jag klarar av att göra det. Jag kör med lika höga vikter som jag skulle gjort annars. Jag har alltid blivit berömd för att jag har ett stark psyke och inte ger upp, det är även där alla de repsen kommer in om du fattar ^^
#12 Har läst runt på internet, läst i böcker och även pratat med rådgivarna på det gym jag tränar på att den kropp jag skulle vilja ha innebär just den sort av träning. Jag vill inte ha så extremt kompakta muskler eller vad man ska säga ^^
Brudar tänder inte på http://anorexiapictures.net/fi les/images/maleanorexia9.jpg
Innehåller väldigt mycket om just träning, hur du får ut mer av din träning och kost.
Bla kommer du lära dig där att inte överträna och ta död på din återhämtning.
Det är inte i gymmet du växer utan i köket/sängen.
Du har tränat så pass kort tid att 4 pass räcker mer än väl. /Läs gärna hör av dig vid frågor.
Ja du väger en bit under din längd, det är inget ovanligt i din ålder.
Det händer mycket och man växer fort.
Du tränar mer än vad jag skulle rekommendera någon av mina klienter som också är nybörjare. Och det är inte skamligt att vara nybörjare det har vi alla varit.
4 timmar styrketräning ska faktiskt vara tillräckligt. Och spec effektivt är det om du tränar hela kroppen 4 gånger i veckan, med ordentliga basövningar. Skippa allt som heter isolations övningar så här första året. Det viktiga är att lära sig de riktiga lyften.
bänkpress, knäböj, marklyft, militärpress och chins.
Du säger du vill ha smidiga muskler, då får du stretcha.
Det finns inget reps antal som ger "smidiga muskler" på det sättet.
Du bygger uthållighet med 12-15 reps
Styrka och storlek med 6-12 reps
Styrka explosivitet med 1-6 reps
På ett ungefär, mer avancerade bygger som mig varierar mellan dessa under ett år.
Om du vill ha smidiga muskler ska du först lära dig dina övningar odentligt. utförande går för hög belastning. Kör 3 set du pallar göra mellan 10-12 reps.
Gör du detta ordentligt, är nästa tips på program SL5X5 ett rätt "tungt" program.
Utför du övningarna i detta program explosivt, skulle jag påstå att du är på rätt väg för att bli explosiv.
När det gäller kosten förmodar jag att du äter så bra du klara efter din kunskap.
Det viktigaste är här att du får koll på hur mycket protein du äter nu och hur mycket du behöver. Ca 2g/kg om dagen.
Du är både växande tonåring och styrketränande vilket gör att det går åt mer protein än man kan ana. Det är förenklat sagt bara protein som bygger upp din kropp.
Fett och kolhydrater är som bensin och ger dig energi, men inte byggmaterial.
Det är kosten som är den avgörande biten om du ska lägga på dig massa eller inte.
Detta och naturligtvis att du sköter återhämtningen, dvs vilar varannan dag om du kör helkropp eller halvkropp. I detta läget sköter du inte återhämtningen om du tränar 6 ggr i veckan. Och förmodar att du tränar efter någon gammal byggarsplit.
Ska inte rabbla mer nu, det blir för mycket att läsa. men råder dig att läsa i min tråd om du är nyfiken på att lära dig mer och få en rejäl skjuts i din träning.
Lycka till.
Relativt lite kolhydrater fortfarande. Orkar inte se så jävla uppblåst ut.
middag kött och sallad
kvällsmat kött och sallad
och sen protein skiten emellan åt osv
det som jag skrev är ungefär så LCHF har de, o de verkar ju funka för dom flesta
Skrivet med min Android-mobil