Hejsan
Blev idag fotad av fartkameran. höll runt 90 på 70-väg, tänkte inte alls på att det vart en kamera i närheten.
Bilen är en lånebil från företaget jag jobbar på, så jag undrar hur det fungerar då man blir tagen när bilen står på någon annan.
Läst runt lite och hört att det inte ska vara något att oroa sig över när bilen står på någon annan, har samtidigt hört att ägaren av bilen ska meddela vem som kör bilen.
Sen har jag fortfarande prövotid så det är lite nervöst, jobbar som bilmekaniker så är i stort behov av mitt körkort :/
tacksam för svar!
2. Är du inte ägaren av bilen så får ägaren hem papperet, han kan sedan neka -> det läggs ner.
3. Håll hastigheten i framtiden
Skrivet med min Android-mobil
Ingen bot.
Har du prövotid så får du fortfarande samma straff som en annan som icke har prövotid.
Kille1 har ej prövotid
kill2 har prövotid
Båda blir av med körkortet..
Kille1 får tillbaka kortet efter någon månad
kille2 får ta det på nytt med alla riskutbildningar etc på nytt.
Det är enda skillnaden, man straffas lika hårt med böter osv annars ;>
Det är samma regler oavsett om du har prövotid eller inte.
Enda skillnaden är att om du skulle tappa kortet under prövotid måste du ta om det, har du inte prövotid så får du tillbaka det efter en viss tid.
edit: En relativt ny artikel om ämnet http://www.svt.se/2.82111/1.27 05955/farre_aker_fast_nar_sols kyddet_falls_ner
Den ENDA skillnaden är att man behöver ta om körkortet, om du t.ex. hade kört 131 km/h på 100 väg.
Var med om det själv för 2år sedan och då ringde dom och frågade om dom känner igen föraren men fick till svar att vi vet inte och har ingen skyldighet att titta upp det så det blev inget mer än så.
Sen kan du nog kanske få ett samtal med din chef ;)
Morsan låg i 132 i medelhastighet på en 90 väg, hon fick 2800kr i böter.. Civilen hade legat bakom oss en bra bit innan de vinkade in oss :)
Du har rätt dock att kör man 30km/h för fort på 50km/h+ vägar tappar man körkortet, det är 20km/h för fort på 30 väg.