heysan,
tänkte inte ge exmpel på någon uppgift, bara förklara principen på ett ungefär (så långt jag kan, det är inte långt, lol) och hoppas på att någon här kan förklara vidare.
En vikt hänger från två trådar. Trådarna är "vinklade". Tänk er att ni fäster två stycken 10cm trådar med tejp från taket, drar ihop dem så att topparna möts och fäster en vikt där.
Hur räknar man om trädarna pallar tyngden av vikten som hänger? Läraren sa att trådarnas riktningar avgör. Känt är viktens tyngd (m gånger g) och hur mycket var och en av trådarna klarar av. Information finns för att kunna räkna ut trådarnas riktningar.
Rita en bild istället eller använd 0+0160 istället för mellanslag.
#2 Skummade snabbt igenom kraftparallellogramavsnittet. Förstod ärligt talat ingenting. Provet gick skitbra, min fråga var iaf sista mvg-frågan, den sidan lämnade jag blankt.
Du har fått ( om jag fattar nått ) den resulterande kraften av två olika krafter som repen uträttar. Varje rep har alltså 2 krafter som, en rakt upp en och sitt respektiva håll jämfört med vikten.
\o/ lite fantasi, blir krafterna för / , |_
Jo det har väl nåt med kraftparallellogram att göra, det var det jag var svagast på.
Jag tror iaf på din uppgift är att hitta krafterna som verkligen lyfter vikten rakt uppåt och se om de är större än tyngdkraften(mg) på tyngden för att se om repen orkar. Fast vet inte riktigt men det är min gissning =)