1
Kritik på analys
Postat av Robin09 den 14 Maj 2012, 19:32
4 kommentarer · 237 träffar
Hej FB! Jag är nu färdig med min uppsats om EU för gymnasiets Samhällskunskap A. Det jag skulle behöva kritik för är min analys av själva rapporten. Är detta en godkänd analys? Är det en analys?
Min lärare är rätt sträng och vill att man ska beskriva situationen -konsekvenser - orsaker osv, vilket jag tror att jag har gjort. Vad tycker ni? Tack på förhand
(Nu tar jag inte med rapporten, jag hoppas ni kan bedöma ändå om det är en analys. Innehåller i analysen stämmer överens med faktan i rapporten).
Analysen:
SLUTDISKUSSION OCH ANALYS
Jag har under den tid jag har arbetat med den här uppsatsen samlat fakta om EU. Fakta för att kunna forska närmare i ämnet. Jag har undersökt vad syftet med EU är och varför det bildades.
Jag har kommit fram till att det europeiska samarbetet är någonting mycket positivt – på de allra flesta plan. Fransmannen Robert Schuman som tog första initiativet gjorde det därför att han ville ha ett fredligt Europa. Man kan säga att det första steget som han tog mot ett mera fredligt Europa var lyckat.
Enligt fördraget om Europeiska unionen ska unionen ”ha som mål att främja freden, sina värden och folkens välfärd”. Kärnan i det europeiska samarbetet är att skapa en gränslös inre marknad med fri rörlighet för varor, tjänster, kapital och personer. Detta har varit mycket positivt för EU-medborgarna och effektiviserat rörligheten inom unionen för såväl företag som den enskilde medborgaren.
- Alla varor kan fritt köpas och säljas i hela EU – med undantag av vissa varor med särskilda införselrestriktioner som vapen, tobak, alkohol, narkotika samt djur.
- Alla EU-medborgare får fritt arbeta i EU-länder utan arbetstillstånd.
- Pengar får fritt flyttas mellan länderna
- Företag får fritt sälja sina tjänster i alla EU-länder.
Jag har i min ”forskning” kommit fram till att EU-samarbetet stimulerar tillväxt och skapar fler jobb. Det är nämligen en prioritering för både EU och dess medlemsländer, och den ingår också i Lissabonstrategin.
Erasmus
Som EU-medborgare har du som student supergoda möjligheter. Genom Erasmusprogrammet får studenter stora möjligheter att bedriva delar av sina studier utomlands. Erasmus är ett europeiskt utbytesprogram som ger dig möjlighet att studera eller praktisera i andra länder i Europa. Som Erasmusstudent läser man på en högskola eller ett universitet i ett annat europeiskt land i 3-12 månader, på samma villkor som det egna landets studenter. Man behöver heller inte betala någon terminsavgift, utan det räcker med att betala för mat och boende. Erasmusprogrammet tycker jag personligen är någonting mycket positivt. Studenter som inte har rika föräldrar har goda möjligheter att studera utomlands utan att dra på sig alltför stora skulder (studielån).
Du får hjälp
Som EU-medborgare får du god hjälp om du till exempel skulle flytta utomlands. Om du skulle flytta till ett annat EU-land med barn i skolåldern vill du säkert veta hur du ska göra för att hitta rätt skolor, eller hur skolsystemen fungerar. På europa.eu hittar du all sådan information. Det gäller också frågor om resehandlingar, djur och växter, arbete och pension, familjefrågor, bank & försäkring, akademiska studier, hälsorelaterade frågor, näthandel m.m.
EU-samarbetet har varit föremål för omfattande diskussioner. Kritiker hävdar bl.a. att unionen är odemokratisk, byråkratisk och inte tillräckligt öppen, medan förespråkarna hävdar att unionen utgör ett viktigt samarbete för att utveckla det ekonomiska och sociala välståndet i Europa. Jag har kommit fram till att samarbetet är någonting mycket positivt. Sedan organisationen bildades har inga militära konflikter uppstått mellan dessa länder. Det gör EU till världens genom tidernas främsta fredsbevarare. Organisationen är demokratisk och öppen. Du som EU-medborgare har till exempel rätt att rösta i val till Europaparlamentet och själv ställa upp som kandidat. Du får göra framställningar till Europaparlamentet och framföra klagomål till Europeiska ombudsmannen, och du får ta del av årliga rapporter. Det finns mängder med information på http://www.europa.eu .
Om jag ska summera mitt arbete, så har jag kommit fram till (och tycker) att EU är en fredsbevarande organisation, som främjar mänskliga rättigheter och effektiviserar rörligheten inom unionen. Den ger studenter enorma möjligheter genom bl.a. Erasmusprogrammet. Du som EU-medborgare är skyddad av EU-regler som främjar mänskliga rättigheter och som är gemensamma för hela unionen. Utifrån den kunskap jag erhållit mig hittills, så kan jag säga att det är bra att jag bor i EU. Unionen har som mål att göra det så bra som möjligt för dess medborgare. EU har flera institutioner som följer upp och bevakar arbetet och målen med den Europeiska unionen, för att säkerställa att målen följs.
Att EU har olika institutioner är mycket bra tycker jag. De olika institutionerna har olika uppgifter och vissa har högre juridisk ställning än andra. På så vis kan en högre institution följa upp arbetet av en ”lägre” juridiskt ställd institution. Det blir lättare att jobba för målen när man har flera institutioner. 331 miljoner människor bor i EU, så det behövs flera institutioner, politiker, övervakare etc som arbetar för att målen uppföljs, budgeten används på ett korrekt sätt, vidareutvecklingen av transportsystemen sker o.s.v.
Jämfört med övriga länder i världen så har vi i EU mycket bra system. För att nämna några: Skolsystemet, Transportsystemet, Rörligheten i unionen, Sjukvård.
Min lärare är rätt sträng och vill att man ska beskriva situationen -konsekvenser - orsaker osv, vilket jag tror att jag har gjort. Vad tycker ni? Tack på förhand
(Nu tar jag inte med rapporten, jag hoppas ni kan bedöma ändå om det är en analys. Innehåller i analysen stämmer överens med faktan i rapporten).
Analysen:
SLUTDISKUSSION OCH ANALYS
Jag har under den tid jag har arbetat med den här uppsatsen samlat fakta om EU. Fakta för att kunna forska närmare i ämnet. Jag har undersökt vad syftet med EU är och varför det bildades.
Jag har kommit fram till att det europeiska samarbetet är någonting mycket positivt – på de allra flesta plan. Fransmannen Robert Schuman som tog första initiativet gjorde det därför att han ville ha ett fredligt Europa. Man kan säga att det första steget som han tog mot ett mera fredligt Europa var lyckat.
Enligt fördraget om Europeiska unionen ska unionen ”ha som mål att främja freden, sina värden och folkens välfärd”. Kärnan i det europeiska samarbetet är att skapa en gränslös inre marknad med fri rörlighet för varor, tjänster, kapital och personer. Detta har varit mycket positivt för EU-medborgarna och effektiviserat rörligheten inom unionen för såväl företag som den enskilde medborgaren.
- Alla varor kan fritt köpas och säljas i hela EU – med undantag av vissa varor med särskilda införselrestriktioner som vapen, tobak, alkohol, narkotika samt djur.
- Alla EU-medborgare får fritt arbeta i EU-länder utan arbetstillstånd.
- Pengar får fritt flyttas mellan länderna
- Företag får fritt sälja sina tjänster i alla EU-länder.
Jag har i min ”forskning” kommit fram till att EU-samarbetet stimulerar tillväxt och skapar fler jobb. Det är nämligen en prioritering för både EU och dess medlemsländer, och den ingår också i Lissabonstrategin.
Erasmus
Som EU-medborgare har du som student supergoda möjligheter. Genom Erasmusprogrammet får studenter stora möjligheter att bedriva delar av sina studier utomlands. Erasmus är ett europeiskt utbytesprogram som ger dig möjlighet att studera eller praktisera i andra länder i Europa. Som Erasmusstudent läser man på en högskola eller ett universitet i ett annat europeiskt land i 3-12 månader, på samma villkor som det egna landets studenter. Man behöver heller inte betala någon terminsavgift, utan det räcker med att betala för mat och boende. Erasmusprogrammet tycker jag personligen är någonting mycket positivt. Studenter som inte har rika föräldrar har goda möjligheter att studera utomlands utan att dra på sig alltför stora skulder (studielån).
Du får hjälp
Som EU-medborgare får du god hjälp om du till exempel skulle flytta utomlands. Om du skulle flytta till ett annat EU-land med barn i skolåldern vill du säkert veta hur du ska göra för att hitta rätt skolor, eller hur skolsystemen fungerar. På europa.eu hittar du all sådan information. Det gäller också frågor om resehandlingar, djur och växter, arbete och pension, familjefrågor, bank & försäkring, akademiska studier, hälsorelaterade frågor, näthandel m.m.
EU-samarbetet har varit föremål för omfattande diskussioner. Kritiker hävdar bl.a. att unionen är odemokratisk, byråkratisk och inte tillräckligt öppen, medan förespråkarna hävdar att unionen utgör ett viktigt samarbete för att utveckla det ekonomiska och sociala välståndet i Europa. Jag har kommit fram till att samarbetet är någonting mycket positivt. Sedan organisationen bildades har inga militära konflikter uppstått mellan dessa länder. Det gör EU till världens genom tidernas främsta fredsbevarare. Organisationen är demokratisk och öppen. Du som EU-medborgare har till exempel rätt att rösta i val till Europaparlamentet och själv ställa upp som kandidat. Du får göra framställningar till Europaparlamentet och framföra klagomål till Europeiska ombudsmannen, och du får ta del av årliga rapporter. Det finns mängder med information på http://www.europa.eu .
Om jag ska summera mitt arbete, så har jag kommit fram till (och tycker) att EU är en fredsbevarande organisation, som främjar mänskliga rättigheter och effektiviserar rörligheten inom unionen. Den ger studenter enorma möjligheter genom bl.a. Erasmusprogrammet. Du som EU-medborgare är skyddad av EU-regler som främjar mänskliga rättigheter och som är gemensamma för hela unionen. Utifrån den kunskap jag erhållit mig hittills, så kan jag säga att det är bra att jag bor i EU. Unionen har som mål att göra det så bra som möjligt för dess medborgare. EU har flera institutioner som följer upp och bevakar arbetet och målen med den Europeiska unionen, för att säkerställa att målen följs.
Att EU har olika institutioner är mycket bra tycker jag. De olika institutionerna har olika uppgifter och vissa har högre juridisk ställning än andra. På så vis kan en högre institution följa upp arbetet av en ”lägre” juridiskt ställd institution. Det blir lättare att jobba för målen när man har flera institutioner. 331 miljoner människor bor i EU, så det behövs flera institutioner, politiker, övervakare etc som arbetar för att målen uppföljs, budgeten används på ett korrekt sätt, vidareutvecklingen av transportsystemen sker o.s.v.
Jämfört med övriga länder i världen så har vi i EU mycket bra system. För att nämna några: Skolsystemet, Transportsystemet, Rörligheten i unionen, Sjukvård.






