Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

mitt liv med panikångest snälla hjälp

Postat av iloveblack den 24 April 2012, 00:53
27 kommentarer · 1 800 träffar
Hej

Nu ska jag skriva en kort text om mitt liv med panikångest, och jag skulle vara väldigt tacksam om någon med liknande symptom kunde svara på detta inlägg.

Jag är en kille på 18 år som har lidit av panikångest i 6 långa månader. Dom 6 värsta månaderna i hela mitt liv. Allt började när jag fick en allergisk reaktion när jag drack öl på en Restaurang i Stockholm. jag fick utslag i ansiktet, hjärtklappningar, skakningar, svettningar och var i stort sett okontaktbar. Vi åkte till akuten där jag fick vänta i timmar på en läkare och fick såklart inget svar på vad det kunde vara. Nästa gång jag kom i kontakt med öl 2 veckor senare hände det igen. Denna gång åkte vi inte in till akuten utan jag gick till vårdcentralen där de tog alla sorts möjliga allergi test men ingen allergi hittades. Nu hade jag tankarna i huvudet att jag aldrig mer kommer kunna dricka alkohol igen, och det mådde jag inte speciellt bra av. Men efter ett par veckor bröt min panikångest ut på riktigt.

Jag hade släppt tanken på alkoholen helt och brydde mig inte om det längre. I några dagar hade jag känt att mitt hjärta slog fort som satan och riktigt hårt, och detta höll i sig dygnet runt och jag trodde såklart jag skulle dö. Så jag åkte in tillslut och tog EKG och massa blodprover, men det visade inget fel alls. Jag var frisk som en nötkärna men jag oroade mig fortfarande efter det om min hälsa och trodde att jag var döende.

1 vecka senare fick jag min första panikångestattack när jag satt på tunnelbanan, det kom som en blixt från himmelen helt utan anledning. Jag fick hjärtklappningar, andnöd, svettningar, skakningar, svimningskänslor och var helt säker på att jag skulle dö, men det gjorde jag såklart inte. Jag fick 3 ytterligare panikångestattacker innan jag bestämde mig för att söka upp en psykolog efter att min läkare trodde det rörde sig om panikångest.

Gick sedan och pratade med en psykolog 2 gånger i veckan i 1 månad, fick attarax utskrivet men det hjälpte inte någonting alls såklart och då bestämde vi tillsammans att jag skulle pröva setralin teva (en SSRI medicin även kallad antideppresiva) med tanke på att jag inte hade varit i skolan på över 1 månad pga min psykiska hälsa. Nu har jag ätit 150mg antidepp i snart 10 veckor och det enda som känns bättre är att ångesten när jag lämnar huset har minskat en väldigt liten del, men jag mår LÅNGT ifrån bra även fast jag övar på att utsätta mig för saker som väcker ångest. Jag har också gått på KBT i 3 månader men det hjälper inte ett dugg.

Nu har min panikångest blivit ÄNNU värre.. Det känns som att jag lever i en bubbla, jag har konstant grov yrsel, overklighetskänslor, trötthet (det känns som jag lever i en bubbla och har en gröt i huvudet) Jag kan knappt kommunicera med folk längre. Jag har svårt att höra vad folk säger, svårt att få in i huvudet vad folk säger i huvudet. Kan knappt kommunicera med min flickvän längre pga detta, jag förstår nästan aldrig vad någon säger, mitt minne är försämrat också, kommer knappt ihåg vad jag gjorde igår. Känner mig helt hjärndöd.

(kan tillägga att jag har fått sömnpiller utskrivet så jag sover bra, äter rätt gör jag också)

Jag vill ha mitt gamla liv tillbaka. Umgås med vänner och göra saker som gå på bio, fika shoppa, resa, kunna skratta tillsammans med min flickan och se fram emot morgondagen. Inget av detta klarar jag av just nu.

Nu har jag varit sjukskriven från skolan i 3 månader och försöker studera så mycket jag kan hemifrån. Men det är så svårt att klara av uppgifter pga att jag inte kan tänka klart. Detta pga min yrsel, jag har inte träffat mina vänner under denna tid, känner att jag inte klarar av att umgås med folk förutom min flickvän och min familj.

Nu ska jag till min läkare om 3 dagar och fråga vad f*n det är för fel på mig, min psykolog säger: din yrsel, overklighetskänslor, trögheten, minnet och all min dåliga psykiska hälsa kommer försvinna när jag går till skolan.. Vad är det för svar???
Har lika mycket ångest när jag tänker på skolan som när jag tänker på att sitta på tunnelbanan?

Skulle vara underbart om någon av er har samma symptom och skulle kunna ge mig tips på vad jag kan göra? vill verkligen ha mitt gamla liv tillbaka. Mår så himla dåligt just nu.

Tacksam för att ni läst min text
Föregående tråd
Nästa tråd

27 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 27 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..