Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Utnyttjad?

Postat av engb den 12 April 2012, 19:50
23 kommentarer · 412 träffar
Har sedan en tid tillbaka varit på en arbetsintervju på en sportbutik i min stad där jag bor och sökt om extrajobb/sommarjobb. De hörde av sig och sa att de tyckte om mig jättemycket och ville att jag skulle komma in på en "introduktionsdag" tror jag de kallade det.

Den dagen var idag. Så jag har varit där sedan kl 09.00-17.00 fast med två timmars frånvaro. Alltså har jag spenderat 6 timmar att följa i deras fotspår och se lite hur de går till väga. Under hela dagen väntade jag på att vi skulle gå in på pappersarbete, men det skedde aldrig. Så när jag var ensam med en av de högre anställda på stället så sa hon att jag skulle se det som en praktikdag. Jag hade mina aningar att det var olagligt att under sin fritid fara till en arbetsplats på detta sättet utan att få lön, men var inte nog säker för att säga något.

När jag kom hem kl 17.30 visste jag inte hur mycket jobb jag har framför mig, jag vet inte vad jag har för timlön, jag vet inte vad jag har för avtal. Vi hade en butikschef från en annan klädbutik på besök hemma hos oss som tyckte att det lät helt jävla sjukt. När jag då bestämde mig för att ringa upp en av de anställda på sportbutiken så sa de att de brukade ha en praktikvecka för varje person för och se hur de trivs osv innan de börjar jobba och att vi skulle kolla upp allt detta imorn.

Min fråga till er är nu, vad kan jag egentligen säga under morgondagen? Ska jag kräva lön för idag och för morgondagen och riskera att framstå som krävande och inte få något jobb?

Finns det någonstans Svart på Vitt att detta är olagligt och vad det kan bli för konsekvenser av deras handlande? Ska jag hota med att gå till den lokala tidningen och facket ifall de inte vill ge mig jobbet för det? Vill inte sumpa mina chanser

23 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 23 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..