Tjenare fan, tänkte bara fråga om nån vet vad som händer med en om man får IG i matematik i 9an? Har typ vg-mvg i alla andra ämnen men just matten e jag helt retarded i. Måste man typ gå om 9an eller kan man göra nån specialkurs under sommarlovet? Skulle verkligen uppskatta svar då jag har dålig koll på allt detta:S
Skrivet med min Android-mobil
sommarskola.
Läsa upp betyged på det gymnasium du ska gå.
IV.
skit i skolan och spela cs.
Där har du framtida alternativ.
Behörighet till yrkesprogram
För att ha gymnasiebehörighet till ett yrkesprogram krävs godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, engelska och matematik och i minst fem andra ämnen från grundskolan.
Behörighet till högskoleförberedande program
För gymnasiebehörighet till ett högskoleförberedande program krävs godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, engelska, matematik och i minst nio andra ämnen från grundskolan.
Du _MÅSTE_ ha G i alla kärnämnen. Dvs matematik, engelska och svenska.
Hur det är nu har jag ingen aning om dock, tror man går som alla andra men repeterar det ämnet som man fått IG i
Skrivet med min iPhone
#16 har helt rätt.
Skrivet med min iPhone
edit: Finns många program där du kan komma in även om du inte har G i kärnämnena
#32 Oj, när ändrade dem det?
Man behöver inte gå om 9:an om man bara har IG i matte. Då kan man söka till IV ett år och sedan söka till det program man vill gå.
Du måste ha G i kärnämnena om du ska söka till ett nationellt program i gymnasiet.
Då är din SYV inte kompetent. Du behöver minst godkänt i alla kärnämnen. Man får inte läsa Matte A innan man har godkänt i matte från högstadiet. Det är samma som att du inte får ta jobb som kräver en speciellt utbildning även om du gör utbildningen på sidan av. Din skola verkar ju anställa vem som helst..
Nej. Det har man ingen rätt till. Om läraren är snäll så går det antagligen att fixa men det finns inget som tvingar läraren att få eleven godkänd.
2. Gå IV
Välj.
Man får inte söka till bygg med ett underkänt i ett kärnämne.
Skrivet med min iPhone
I min skola finns det sommarskola så jag går nog det.
Men säg att du behöver extra hjälp, ta all hjälp du kan få och be om mer! GL HF!
Vet hur du känner dig. Är själv inte det största mattesnillet i världen. Och det är fullt normalt att folk har sina styrkor och svårigheter i skolan. Det du får göra är att du snackar med din mattelärare för att ta reda på om det finns någon chans att du kan gå godkänt. Sedan trycker du ner ansiktet i böckerna. Om du inte lyckas så får du läsa upp dina betyg via IV ett år (inga problem egentligen).
Nej. IV står för den Individuella linjen. Du bestämmer själv vad du vill läsa. Vet iaf att den lokala gymnasieskolan här har ett avtal med en lokal grundskola där man läser upp högstadiebetyg en eller två gånger i veckan. Sedan kan du fylla ut tiden med andra studier eller helt enkelt med APU. Ta kontakt med SYV läraren på gymnasieskolan där du ska gå och hör med henne.
sommarskolor finns inte överallt.
men prata med din mattelärare vad du behöver göra för att nå ett g, sen köttar du bara prioritera matten före andra ämnen om du har ig,