Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

"Kampsport är bluff."

Postat av 1kk TTl den 28 Mars 2005, 18:42
739 kommentarer · 1 338 träffar
Kampsport e bluff.

Skrivet av 'Anonym', 15.dec.2002, kl.12:13

Då menar jag i "fighter"-syfte. Kampsportare är förvisso ofta väldigt smidiga, viga och har bra kondition, men att man som kampsportare skulle klara sig markant bättre i en fight är bullshit.

Läste en intervju med Frank Shamrock (ufc) där han sade att han började med kampsport 1994 och samma år spöade han Bas Rutten. Året efter var han redan proffs och världsmästare å hela paketet. Blir man världens bästa fighter på ett år? Knappast.

Fighterna i UFC och Pride ser mest ut som fylleslagsmål. De flesta slag är klumpiga missar. Vilken slagsbult från vilken byhåla som helst som inte är strykrädd skulle nog klara sig helt bra i UFC.

Kampsport ger kroppskontroll och kordination, men man blir jävligt trött på killar med svarta bälten som tror att de kan spöa vem som helst.

http://debatt.passagen.se/show .fcgi?category=5&conference=35 00000000000044&posting=1950000 0001060781

_____________________ ______________________________ ______

Är det så?

Jag tror inte det, vi kampsportare är inte bara smidiga och viga.

Vi lär oss att försvara, blockera och attackera på ett mer avancerat (och effektivt) sätt än bönder som kommer med en stenhård rallarsving.

Min tränare är 165 centimeter lång, och jag skrattade inombords när jag såg honom första gången i träningshallen. Men möjligheten att slå/sparka/kasta ner någon sitter inte i hur biffig man är. Det sitter i tekniken, och tekniken sitter innerst inne i huvudet. Inte i ett par biffiga överarmar eller i en vältrimmad tvättbräda.

Är en härdad kyokushinkarateutövare duktigare i på gatan än en hobbyraggare som har varit med om massor med tråkiga grejer i livet som misshandlar, döda föräldrar osv?

Nu vill jag ha era åsikter.

/Martin, taekwondoutövare.

EDIT:

Nu har tråden spårat ur helt. :)

Jag ville få fram en diskussion (som jag delvis fick) om vilka

fördelar en kampsportare har på gatan jämfört med en

vanlig bråkstake.

Jag påstod aldrig att min tränare kan spöa

Mike Tyson, Magnus Samuelsson eller någon

annan professionell fighter eller bodybuilder.

(eller sveriges starkaste man)

Tack för alla serösa svar people. =)

739 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 739 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..