Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Prov om Sveriges statsskick

Postat av JennyPA den 29 Mars 2012, 02:22
9 kommentarer · 3 384 träffar
Tja alla fragbitare. Vet att det finns väldigt många här som kan ett och annat om just Sveriges statsskick, hoppas bara att några av er är vakna :)

Hursomhelst jag har prov imorgon om Sveriges statsskick och jag sitter nu här i panik eftersom jag inte känner mig tillräckligt påläst. Jag har avbetat cirka 60 sidor och skrivit en vägg av störd ord.

Jag tänkte att vi skulle kunna diskutera lite fritt kring riksdagen och regeringen samt statsförvaltningen här.

Jag är rätt säker på att våran lärare kommer vilja ha exempel på olika regeringar som regerat vid olika tidpunkter genom Sveriges historia så ni får gärna skriva lite här vad ni kan om det. Exempelvis från vilket år de röstades in och när de avgick samt om det var ett enpartiregering eller koalitionsregering och även då vilka parti som ingick. Annan fakta ni sitter på är också välkommen, var det en minoritetsregering etc.

diskutera kring om den parlamentarism vi har i Sverige samt hur lätt det är för regeringen alternativt riksdagen att påverka vad som bestäms i Sverige och vilka åtgärdar de tar till!

Tacksam för seriösa diskussioner och åsikter som kommer att hjälpa mig vid provet och utöka min kännedom om hur Sverige fungerar.

Är du nöjd med Sveriges författning och dess konstitutioner?

31 personer har röstat
Föregående tråd
Nästa tråd

9 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.

Skriv en kommentar