Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Fysik A - Termofysik

Postat av pTw den 28 Mars 2012, 21:49
5 kommentarer · 460 träffar
Hej Fragbite. Har en uppgift som jag behöver hjälp med och undrar om någon här har lust och kunskap till att kunna hjälpa mig.

Frågan lyder följande:

Du vill göra en kopp med te, men både din vattenkokare, mikrovågsugn och dina
spisplattor har gått sönder. Den vanliga ugnen fungerar dock, så du kommer på
snilleblixten att värma upp ett halvt kilo bestick i ugnen och sedan stoppa det i termos
med 75 cl vatten. Du provar först med att värma upp besticken till 230°C.

a. Vilken temperatur får vattnet när du stoppat ned besticken och termodynamisk jämvikt uppstått? (vattnet är från början 20°C, c för vatten är 4186 J/kgK och c
för besticken som är gjorda i stål är 460 J/kgK. Bortse från själva termosens
värmekapacitet.)

b. Kom med förslag på ett annat material man kan stoppa in i ugnen. Bestäm vilken
mängd och vilken temperatur man måste hetta upp det till, för att få vattnet i
termosen 95°C när man stoppar ned det. (*)

c. Hur stor verkningsgrad har denna typ av geniala tevärmning? (Hur stor del av
energin gick åt till det “nyttiga” arbetet att få vattnet varmt). Räkna med att en ugn
drar 2kW vid maximal effekt. Tiden det tar att få den varm får du uppskatta eller
prova själv (utan bestick i). Utgå från att materialet du värmer i ugnen hela tiden
har samma temperatur som ugnen själv. (*)

Skulle uppskatta jätte mycket om någon skulle kunna ge mig något som helst förstående eller kanske till och med hjälpa mig lösa uppgiften.

Tack på förhand!

5 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.

Skriv en kommentar