Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Könskvotering

Postat av BOVEN den 19 Mars 2012, 23:30
8 kommentarer · 379 träffar
Finns det någon lagstiftning i Sverige som säger att könskvotering är olagligt? Debatten var aktuell inför förra valet men jag kommer inte ihåg så mycket av den. Jag vet att det är olagligt inom utbildning men inte inom arbeten.

Jag sökte efter ett sommarjobb för ett tag sedan men fick reda på idag att jag inte kom in därför att det var så många fler killar som sökte in än tjejer. Det kvinnliga könet fick alltså förtur. Dom använde könskvotering. Är inte lottning ett mer rättvist utförande om man ändå inte går efter kompetens?

Hade dom rätt att ge tjejer förtur i denna situation? Bryter det mot någon lag/lagar? Tro inte att jag hade tänkt att ta detta till rätten om det vore olagligt, så bitter är jag inte.

Edit: Läste vidare och såg att detta heter "positiv särbehandling" vilket innebär att när ett kön är underrepresenterat får dom förtur. Detta är tydligen helt lagligt vilket jag inte kan förstå. Efter att jag har läst en artikel om detta på svensktnäringsliv.se så har jag blivit mer förbannad om saken.

Från http://www.svensktnaringsliv.s e/fragor/kvotering/positiv-sar behandling-ar-ocksa-diskrimine ring_13862.html :

"Den som är för kvotering och positiv särbehandling bör ställa sig frågan: Blev de 71 kvinnliga sökanden till sjuksköterskeprogrammet i Karlstad som fick stå tillbaka för 71 sämre meriterade män rättvist behandlade?" Det säger Gunnar Strömmer, jurist på Centrum för rättvisa, som är starkt kritisk till metoder som sorterar människor.

"Positiv särbehandling och kvotering är diskriminering. I grunden handlar det om att sortera människor. Att behandla människor olika på grund av faktorer som de själva inte kan påverka", säger Gunnar Strömmer.

mvh BOVEN

En tråd utan poll är ...?

14 personer har röstat
Föregående tråd
Nästa tråd

8 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.

Skriv en kommentar