Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
#4 Är du blåst, sopa och pipa har båda blivit nekade det är bara ACTA som fortfarande är hotande men de har inte ens blivit accepterade en och därför har det inget med detta att göra.
#6 När dom stängde ner megaupload.com så fanns det ingen regel som gjorde att dom kunde det, dom väntade på att SOPA skulle träda in så att dom kunde ta ner sidan, men när SOPA blev avböjt så gjorde dom det ändå, plus alla andra sidor som har stängts ner efter det.
Det här har ALLT att göra med SOPA, PIPA och ACTA, om du säger något annat så bör du läsa på.
#8 .. Jag skulle kunna skriva en fem sidor lång uppsats om varför den där kommentaren gör att du inte borde få vara en del av samhället längre.
Det handlar inte om just EN sida, det handlar om vår yttrandefrihet, censur, demokrati och frihet i helhet.. Men uppenbarligen så är du alldeles för dum för att förstå..
#11 är det patetisk att anse att dessa sidor hjälpte till att förebygga brott? (Piratkopiering dvs)
Men nej jag håller med dig skydda piratkopieringen för de tjänar vi vanliga Svenssons på (men det låter ju bättre att bränna på ord om frihet när det ända det handlar om är att skydda våran verksamhet mot brott)
#7 När dem stängde ner megaupload hade de funnit olagliga filer på megauploads server som låg i amerika, tysken som låg bakom sidan hade även misstankar emot sig angående pengatvättning när han tjänat miljarder på aktier.
Att det var en bra timing med acta etc är helt korrekt, men det är inte konstigt att det skedde under den tidpunkten eftersom de enkelt kunde tysta ner det hela då hela världen var i uppror mot just dess avtal...
FBI väntade tålmodigt tills de smidigt kunde stänga ner megaupload utan så stora konsekvenser som det annars kunde blivit men nej det var inte pga acta som de hade ngn annan koppling till att stänga ner sidan då ingen av dessa lagförslag ens hade gått igenom...
Så nej innan du beskyller allt på acta borde du tänka till
Ja, det är patetiskt att anse att sidorna förebygger brott. Att kopiera filer är en rätt alla i världen ska ha, att göra en exakt kopia av något annat är inte stöld, och det är brutalt idiotiskt att det klassas som det.
Resten av din text är ju i stort sett bara att du håller med mig om det jag redan skrivit..
Vem fan ger dem rätten att stänga ner hemsidor ffs?
Samma skit som vad fan ger Amerika rätten att göra lagar som kmr att påverka hela världen, att de går in i irak och leker lite osv? Jävla stört land de är..
#13 Nej jag ser inte heller någon anledning till varför det egentligen skulle vara brott, men du anser även att dela ut den exakta kopian gratis till vem som helst i hela världen är okej också? Givetvis är det okej gratis är gott men om det hade varit din musik som du skapat som du sedan inte hade fått dina pengar för hade du väl varit i en annan sits :)
Och nej de andra höll jag inte med om då du anser att acta etc var anledningen till varför detta skedde och då motargumentera jag det
#24 Nämn en artist som gör bra musik som inte tjänar ORIMLIGT mycket pengar trots all nedladdning? Det finns folk som lever på att göra musik som dom släpper gratis som inte ens är kända utanför sitt eget land. Ju fler som kan höra musiken ju kändare blir dom och desto mer pengar tjänar dom. Jag vill inte vara tvungen att betala för musik, jag vill kunna lyssna på all musik i världen och sen bestämma vem som är värd mina pengar.
Vem tror du tjänar mest pengar btw?
1. Snubben som gör musik som man ENDAST kan lystna på om man betalar 50kr.
2. Snubben som gör musik som alla som vill får lystna på och har en bra youtubekanal/hemsida där han lägger upp all sin musik med länkar till tjänster som itunes/spotify.
#26 Jag menade inte ordagrant att det rubriceras som stöld, förlåt om jag valde ord dåligt. Jag menar mer att dom vill få det att verka som att man stjäl musik och filmer när man kopierar.
#27 Som sagt, det är inte alls det det handlar om. Att kopiera en fil är ett intrång i upphovsrättsmannens RÄTTIGHET att förfoga över hans verk SOM HAN VILL. Om du inte kan acceptera att det är på det viset så förstår jag inte hur du tänker. Varför har du en rättighet att gå och kopiera folks saker om de inte vill det?
#28 Nu har jag ju inte den rättigheten som det ser ut idag, men jag vill fortfarande inte behöva betala för "grisen i säcken". Jag vill som sagt kunna se vad som finns och sedan betala för det som är värt att betala för.
#29 Tänker du likadant när du går på restaurang? Rätten kostar 150 kr men du tyckte inte det var särskilt gott så du betalar inte? Och det ska vara en rättighet att göra så?
Ladda ner musiken ni vill ladda ner, är det bra?
-Då köp biljetter för att se artisten/bandet live,köp en tischa med bandet och de får pengarna i handen! Det är så banden får sina cash idag, skivbolag är utdöda..Allting sker digitalt över nätet ändå, visserligen är det ingenting som går upp mot att äga originalet på LP eller cd, om skivan i fallet är bra!
#32 Ja, om jag tycker att maten jag betalat för inte lever upp till det som utlovats så ska jag ha rätt att få pengarna tillbaka eller ny mat. Vad är det som är konstigt med det, vad vill du leva i för konstig värld egentligen?
#33 Exakt! :) Jag laddade ner Inception, den var awesome, så jag såg den två gånger på bio efter det. Hade jag inte kunnat ladda ner den hade jag troligen aldrig sett den alls.
#25 Visst musikindustrin har utvecklats på ett positivt sätt tack vare spotify som i stort sett räddade flertalet musikartister.
Men det finns fortfarande flera brancher som är hotade bl.a spelindustrin, ett spelbolag som har en begränsad budget skapar ett singelplayerspel till PC men har absolut inte råd att marknadsföra det i den mån t.ex bf3 har råd att marknadsföra.
Hur tror du då de ska få intäckter då majoriteten kommer piratkopiera detta spel då de inte har någon större vetskap om spelet? Folk säger kanske att de bara vill testa spelet innan de köper det, men faktum är ju att ingen köper ett spel när de har det gratis.
Men nej jag är inte emot fildelning det skadar inte mig, men det är fel att säga att den inte skadar vissa människor/brancher då det är bevisat att den gör det.
#36 påstår du att piratebay inte är svenskt? Skaparna av sidan är från Sverige, de har bytt ägare.Den ligger på en svensk domän..Samt att servrarna hostas i just Sverige:p problem?;)
#37 Kolla på alla nya "idie"-företag som poppar upp från ingenstans och växer till stora företag med flera anställda. Ett väldigt bra exempel är det kommande spelet "cube world", alla skriker redan "SHUT UP AND TAKE MY MONEY" i kommentarerna.
Jag tycker att alla spelbolag ska ge ut gratis versioner av sina spel som är begränsade så att man kan få testa spelet innan man köper det. (Detta kallades "demos" förr, verkar ha dött ut helt) Kolla bara på minecraft, det finns en gratis version av spelet som alla kan spela och det finns även jättemånga som spelar en crackad version av spelet, men trotts det så har över fem miljoner köpt spelet.
Man kommer även VÄLDIGT långt med sin marknadsföring genom att göra det helt gratis på internet nu för tiden, en cool video på youtube får snabbt hur mycket views som helst, vilket resulterar i "subscribers" och vipps så får varje video hur mycket views som helst.
Exempel:
Den enda marknadsföringen ROCKSTAR har gjort för GTA V hittills är den här videon:
#39 Du tar fortfarande upp exempel enbart på spel som är de absolut bästa, GTA har den största fanbasen av alla singelplayerspel självklart behöver inte de göra reklam för deras spel då varenda kotte vet vilka de är. Minecraft är ju även det ett av världens mest populära spel, självklart får dessa spel en inkomst hur enkelt som helst.
Jag menar spelen som inte har denna publicitet, vi kan t.ex ta upp Mafia 2 som var ett sjukt bra spel, de hade jobbat i ett par år med detta men när det släpptes laddade varenda jäkel i stort sett ner detta till PC och bolaget gick inte med den vinsten de hade tänkt med tanke på hur mycket pengar de lagt ner på spelet.
Du borde nog nu själv inse att det finns sjukt många spel som inte är bland topp 10 som inte tjänar på piratkopiering överhuvudtaget.
Så nej, inse att allt inte är bra med piratkopiering.
Det är officiellt.
Siten lever vidare i nytt namn och nytt hem.
Nygammalt folk tar över communityn och dess gäster.
Det kommer vara upploaders, supermods/admins som för fanan vidare i nytt namn.
Håll er kvar, håll er uppdaterade.
Delar ni denna status så kommer ni vara del av en utlottning av 100 biobiljetter och annat roligt.
Till helgen hoppas vi ha siten online!
Kanske redan ikväll?
#46 Du finner ju svaret i ditt argument, de flesta indiespelen går plus pga att som du säger de har inte en stor budget att börja med. Så om spelet skulle sälja dåligt skulle de ändå inte gå minus frånsett arbetet. Sedan finns det ett par indiespel som verkligen lyckats, amnesia/minecraft. Men det är ju inte så att varenda indiespel lyckats, de släpps indiespel varje dag och ett fåtal blir riktigt kända.
Men nu menar jag just som jag sa spel som t.ex mafia 2 som är ett välarbetat spel, stor budget etc men så du menar att detta inte är piratkopieringens fel utan spelbolagens eftersom de borde vetat att folk skulle "snott" eller rättare sagt piratkopierat detta spel?
Dina argument håller ju inte riktigt... Du borde erkänna istället att piratkopieringen inte är så bra som du anser.
#51 Det är spelbolagets fel som inte anpassar sig efter förhållandena. Visst kan jag väl till viss del erkänna att det är dåligt av folk som laddar ner spel och sedan spelar igenom hela spelet utan att företaget får ett öre.
Jag har dock aldrig spelat ett spel som jag laddat ner och sedan inte gillat mer än någon timme max, och de spel som jag faktiskt har laddat ner och gillat har jag köpt.
Resultat: Jag slipper betala massvis med pengar för att få prova på ett spel i en timme och sedan bara lägga det på någon hylla, och företaget som gjorde spelet får inga pengar som de egentligen inte förtjänar eftersom det visade sig att jag inte ville ha spelet.
#52 Din etik är sönder. Du har förvrångt din syn på världen, det är inte allas rätt att ladda filer hur man än vill.
Sen så spelföretagen gör själva sina jävla regler. Det betyder, i princip att, du kör enligt reglerna, eller så spelar du inte. Mycket enkelt. Fattar du nu? Man behöver inte vara en idiot, men att ta nån annan persons eller organisations ägodelar är inget mindre än stöld. Jag skiter i om spelföretaget int anpassat sig, etc..
#53 Det är som om du inte har läst något av det jag har skrivit i tråden, har verkligen inte lust att sitta och förklara ännu en gång varför det inte är stöld.
#54 Jag läste dina inlägg, och det var närmast en rad patetiska argument om att göra en kopia är inte stöld. No shit, Sherlock? Det blir stöld den sekunden du tar och använder kopian. Sen kan jag ju inte förstå hur man kan ta rätten att bestämma för nån annan person? De är deras jävla egendom som du köper lisenser till. De att du gör en tjänst till dom är ingen ursäkt.
Och lagen ser ju också på saken, som stöld. Det finns ett sätt att protestera, det heter att inte köpa skiten, och i och med det inte se eller höra på skitet. Ingen mängd ursäkert hit och dit gör saken annorlunda.
#58 Killen, hur än du vill att olaglig kopiering och distribution av nån jävels ägodelar skulle vara ok, så är det hellt enkelt inte så. Jag har eetiska problem med DVD skivor, ty jag hamnar och brytta mot lagen när jag ser på dom med en Linux baserad HTPC box. Men jag gör det ändo. Fatta att jag betalar för mina skivor, hyr ut eller köper. Allt annat sku vara stöld.
Trodde du skulle ha litet mera finess för dig,, men tydligen får jag nöja mig med ett dummt svar och tystnad vilket tyder på att du kan inte argumentera för ett öre med en idiot som är faktiskt vuxen.
#59 Saken är ju dock den att jag redan har sagt exakt vad jag tycker och tänker, och du fortsätter att svara med samma frågor och argument. Jag känner liksom att det verkligen inte ger något att sitta och förklara samma saker om och om igen, sen få ett svar som "Jo, så är det visst, du har fel!" Du kommer ju uppenbarligen inte att förstå vart jag försöker komma så därför försöker jag bara få ett slut på den här värdelösa diskussionen.
#60 Jag talade i början av 2000 talet om nya trender i uni med en forskare, som hade att säga, att han fatkistk har en tendens på att gå själv och köpa t.ex. skivor från butiken, var en ny generation av folk inte längre köper sin skit, utan dom downloadaa det. De är iofs kul, men det är semantiskt sätt stöld. De är min point. Nu så, man måste fksa problemet. Jag vet inte om Youtube, och att lyssna musik därifrån, ingen aning på hur fel det är, men, givet att jag skulle kunna lätt köpa fömånligt skivor musik, se sku jag göra. Jag tror det var det dy syftade på eller? Dvs. marknade är inför en stor förändring. Jag kan relatera till det, t.ex. här i Finland hade vi en tjänst var man kunde få porr-videon för typ 5€/st., och man betalade med SMS. De va hur skitbra som hällst. Man borde se till att det finns alternativ, det är jag samma åsikt om.
#60 Jag vet inte hur du tänker men jag är inte denna "brinks" aka #61 och tidigare kommentarer. För du svarar oss både med ordet "dig" och det är fel då vi är två olika personer.
Trevligt att du brinks har velat följa upp min argumentation, men jag håller med wincake, detta kommer inte ge någonting och det borde alla parter veta det är därför frågan kring piratkopiering är så insnöad som den är.
Men mina sista kommentarer till dig wincake är att dina argument inte håller för hur du argumenterar att det inte är stöld. Argumenten om att piratkopieringen hjälper företag bli stora förstår jag till en stor del, marknaden förändras och detta är kanske den nya marknaden. Jag själv piratkopierar och finner inget fel med denna metod sålänge alla parter går plus och inte bara enstaka aka stora bolag.
_MEN_ om marknaden någonsin kommer acceptera gratis material såsom filmer och musik till alla och de tjänar pengar genom reklam etc så är det ändå fel att piratkopiera just nu då marknaden är så splittrad som den är och det finns så många personer kring musik, film och spelmarknaden som lider pga det.
#62 Man kan väll diskutera etik som vuxna människor? Lyssna, jag är fullo medveten om hela saken som dehär innebär, och om det finns någo nytt att inse, I'm all ears. Problemet var att killen argumentera med söndrig etik. Jag kunde inte hitta orsaken till att varför det är inte brottsligt att kopiera data med tanke att sprida det? Jag kan bara sitta och fundera att hur i helvete kan nån göra ett brott och sen säga att de är inte ett bråt. Här skulle det komma en metaforisk jämnförelse om att våldta, och få gravid en kvinna som ville ha barn, och på så viss göra våldtäckten rätt, men jag fattade ju att de skulle vara litet kitsch. :)
Copyright Fragbite. Allt innehåll på Fragbite är skyddat enligt Upphovsrättslagen. Citat eller texter baserade på Fragbites innehåll ska följas eller föregås av källhänvisning.
Alla åsikter uttryckta på Fragbite representerar varje enskild skribent och överensstämmer inte nödvändigtvis med Fragbites åsikter.
Programmering och design av Fredric Bohlin. För frågor rörande sajten kan du skicka iväg ett email till vår support.
Cookies
Fragbite använder cookies för att spara användarspecifik information så som t.ex. användarnamn. Cookies sparas även när man deltar i omröstningar och för att föra statistik. För att slippa cookies kan du stänga av cookies i din webbläsares inställningar eller välja att inte besöka Fragbite. Den här textraden finns här på grund av lagen om elektronisk kommunikation som trädde i kraft 25 juli 2003.
Annonsering
Är du intresserad av att annonsera på Fragbite, tryck här.
"en organisation vid namn BREIN med flera mäktikga personer och beslutsfattare bakom har hotat med åtal om dom fortsätter hosta vår site."
Seriöst vart fan tror du ACTA kommer in i den meningen?!
Eller nu gör dom ju det ändå, men det är bara för att världen är så jävla korrupt.
www.dreamseeds.nu
båda funkar så, aint over yet!
Det här har ALLT att göra med SOPA, PIPA och ACTA, om du säger något annat så bör du läsa på.
Det handlar inte om just EN sida, det handlar om vår yttrandefrihet, censur, demokrati och frihet i helhet.. Men uppenbarligen så är du alldeles för dum för att förstå..
Men nej jag håller med dig skydda piratkopieringen för de tjänar vi vanliga Svenssons på (men det låter ju bättre att bränna på ord om frihet när det ända det handlar om är att skydda våran verksamhet mot brott)
#7 När dem stängde ner megaupload hade de funnit olagliga filer på megauploads server som låg i amerika, tysken som låg bakom sidan hade även misstankar emot sig angående pengatvättning när han tjänat miljarder på aktier.
Att det var en bra timing med acta etc är helt korrekt, men det är inte konstigt att det skedde under den tidpunkten eftersom de enkelt kunde tysta ner det hela då hela världen var i uppror mot just dess avtal...
FBI väntade tålmodigt tills de smidigt kunde stänga ner megaupload utan så stora konsekvenser som det annars kunde blivit men nej det var inte pga acta som de hade ngn annan koppling till att stänga ner sidan då ingen av dessa lagförslag ens hade gått igenom...
Så nej innan du beskyller allt på acta borde du tänka till
Ja, det är patetiskt att anse att sidorna förebygger brott. Att kopiera filer är en rätt alla i världen ska ha, att göra en exakt kopia av något annat är inte stöld, och det är brutalt idiotiskt att det klassas som det.
Resten av din text är ju i stort sett bara att du håller med mig om det jag redan skrivit..
Han letar ny host i nytt land. Så stay tuned! Den kommer förhoppningsvis upp igen :)
Samma skit som vad fan ger Amerika rätten att göra lagar som kmr att påverka hela världen, att de går in i irak och leker lite osv? Jävla stört land de är..
Blir så jävla förbannad..
Och nej de andra höll jag inte med om då du anser att acta etc var anledningen till varför detta skedde och då motargumentera jag det
Vem tror du tjänar mest pengar btw?
1. Snubben som gör musik som man ENDAST kan lystna på om man betalar 50kr.
2. Snubben som gör musik som alla som vill får lystna på och har en bra youtubekanal/hemsida där han lägger upp all sin musik med länkar till tjänster som itunes/spotify.
Vet ingen vad piratebay är?
-Då köp biljetter för att se artisten/bandet live,köp en tischa med bandet och de får pengarna i handen! Det är så banden får sina cash idag, skivbolag är utdöda..Allting sker digitalt över nätet ändå, visserligen är det ingenting som går upp mot att äga originalet på LP eller cd, om skivan i fallet är bra!
#33 Exakt! :) Jag laddade ner Inception, den var awesome, så jag såg den två gånger på bio efter det. Hade jag inte kunnat ladda ner den hade jag troligen aldrig sett den alls.
Men det finns fortfarande flera brancher som är hotade bl.a spelindustrin, ett spelbolag som har en begränsad budget skapar ett singelplayerspel till PC men har absolut inte råd att marknadsföra det i den mån t.ex bf3 har råd att marknadsföra.
Hur tror du då de ska få intäckter då majoriteten kommer piratkopiera detta spel då de inte har någon större vetskap om spelet? Folk säger kanske att de bara vill testa spelet innan de köper det, men faktum är ju att ingen köper ett spel när de har det gratis.
Men nej jag är inte emot fildelning det skadar inte mig, men det är fel att säga att den inte skadar vissa människor/brancher då det är bevisat att den gör det.
Jag tycker att alla spelbolag ska ge ut gratis versioner av sina spel som är begränsade så att man kan få testa spelet innan man köper det. (Detta kallades "demos" förr, verkar ha dött ut helt) Kolla bara på minecraft, det finns en gratis version av spelet som alla kan spela och det finns även jättemånga som spelar en crackad version av spelet, men trotts det så har över fem miljoner köpt spelet.
Man kommer även VÄLDIGT långt med sin marknadsföring genom att göra det helt gratis på internet nu för tiden, en cool video på youtube får snabbt hur mycket views som helst, vilket resulterar i "subscribers" och vipps så får varje video hur mycket views som helst.
Exempel:
Den enda marknadsföringen ROCKSTAR har gjort för GTA V hittills är den här videon:
http://www.youtube.com/watch?v =QkkoHAzjnUs
Tanka fetast sög ändå rätt hårt
Jag menar spelen som inte har denna publicitet, vi kan t.ex ta upp Mafia 2 som var ett sjukt bra spel, de hade jobbat i ett par år med detta men när det släpptes laddade varenda jäkel i stort sett ner detta till PC och bolaget gick inte med den vinsten de hade tänkt med tanke på hur mycket pengar de lagt ner på spelet.
Du borde nog nu själv inse att det finns sjukt många spel som inte är bland topp 10 som inte tjänar på piratkopiering överhuvudtaget.
Så nej, inse att allt inte är bra med piratkopiering.
Om* företagen inte tjänar lika mycket som dom räknat med kanske dom får räkna om och byta strategi..
Siten lever vidare i nytt namn och nytt hem.
Nygammalt folk tar över communityn och dess gäster.
Det kommer vara upploaders, supermods/admins som för fanan vidare i nytt namn.
Håll er kvar, håll er uppdaterade.
Delar ni denna status så kommer ni vara del av en utlottning av 100 biobiljetter och annat roligt.
Till helgen hoppas vi ha siten online!
Kanske redan ikväll?
Mvh "The crew" :)
Men nu menar jag just som jag sa spel som t.ex mafia 2 som är ett välarbetat spel, stor budget etc men så du menar att detta inte är piratkopieringens fel utan spelbolagens eftersom de borde vetat att folk skulle "snott" eller rättare sagt piratkopierat detta spel?
Dina argument håller ju inte riktigt... Du borde erkänna istället att piratkopieringen inte är så bra som du anser.
Jag har dock aldrig spelat ett spel som jag laddat ner och sedan inte gillat mer än någon timme max, och de spel som jag faktiskt har laddat ner och gillat har jag köpt.
Resultat: Jag slipper betala massvis med pengar för att få prova på ett spel i en timme och sedan bara lägga det på någon hylla, och företaget som gjorde spelet får inga pengar som de egentligen inte förtjänar eftersom det visade sig att jag inte ville ha spelet.
Sen så spelföretagen gör själva sina jävla regler. Det betyder, i princip att, du kör enligt reglerna, eller så spelar du inte. Mycket enkelt. Fattar du nu? Man behöver inte vara en idiot, men att ta nån annan persons eller organisations ägodelar är inget mindre än stöld. Jag skiter i om spelföretaget int anpassat sig, etc..
Och lagen ser ju också på saken, som stöld. Det finns ett sätt att protestera, det heter att inte köpa skiten, och i och med det inte se eller höra på skitet. Ingen mängd ursäkert hit och dit gör saken annorlunda.
Skrivet med min Android-mobil
Trodde du skulle ha litet mera finess för dig,, men tydligen får jag nöja mig med ett dummt svar och tystnad vilket tyder på att du kan inte argumentera för ett öre med en idiot som är faktiskt vuxen.
Trevligt att du brinks har velat följa upp min argumentation, men jag håller med wincake, detta kommer inte ge någonting och det borde alla parter veta det är därför frågan kring piratkopiering är så insnöad som den är.
Men mina sista kommentarer till dig wincake är att dina argument inte håller för hur du argumenterar att det inte är stöld. Argumenten om att piratkopieringen hjälper företag bli stora förstår jag till en stor del, marknaden förändras och detta är kanske den nya marknaden. Jag själv piratkopierar och finner inget fel med denna metod sålänge alla parter går plus och inte bara enstaka aka stora bolag.
_MEN_ om marknaden någonsin kommer acceptera gratis material såsom filmer och musik till alla och de tjänar pengar genom reklam etc så är det ändå fel att piratkopiera just nu då marknaden är så splittrad som den är och det finns så många personer kring musik, film och spelmarknaden som lider pga det.