1
Mattesnille, titta hit!
Postat av engb den 7 Februari 2012, 21:19
16 kommentarer · 332 träffar
Hejhej, hoppet från Matte A till Matte B är typ det värsta jag varit med om och trots mitt fulländade betyg i matte A så är jag helt lost i denna kurs..
Nu är det så att vi nämligen fått ett hemprov i Ma B och jag har med nöd och näppe klarat de första uppgifterna men nu kört fast..
Skulle bli evigt tacksam om någon mattekunnig här som lyckats plöja sig igenom matte b kan hjälpa mig här! :) Har tre stycken uppgifter kvar, om någon av er kan lösa någon av dessa så ska jag kontakta högre makter så att karman ger tillbaka till dig!
Uppgift nr 1 är:
Ett företag ska starta upp en tillverkning av engångskameror. Investeringskostnaden i lokaler och utrustning beräknas till 270 000 kr och produktionskostnaden per kamera förväntas bli 34 kr. De säljer kamerorna för 79 kr per styck.
a) Skriv en funktion för kostnaden K(x) kr vid tillverkningen av x stycken kameror.
b) Skriv en funktion för intäkterna I(x) kr av x sålda kameror.
c) Hur många kameror måste säljas för att undvika en förlust?
Uppgift 2.
Lös olikheterna grafiskt och markera lösningarna på en tallinje.
a) 2x+3 > -x+6
b) x-2 < -3x+2
Om någon vänlig själ lyckas klura ut någon av dessa är den verkligen GULD VÄRD!
Nu är det så att vi nämligen fått ett hemprov i Ma B och jag har med nöd och näppe klarat de första uppgifterna men nu kört fast..
Skulle bli evigt tacksam om någon mattekunnig här som lyckats plöja sig igenom matte b kan hjälpa mig här! :) Har tre stycken uppgifter kvar, om någon av er kan lösa någon av dessa så ska jag kontakta högre makter så att karman ger tillbaka till dig!
Uppgift nr 1 är:
Ett företag ska starta upp en tillverkning av engångskameror. Investeringskostnaden i lokaler och utrustning beräknas till 270 000 kr och produktionskostnaden per kamera förväntas bli 34 kr. De säljer kamerorna för 79 kr per styck.
a) Skriv en funktion för kostnaden K(x) kr vid tillverkningen av x stycken kameror.
b) Skriv en funktion för intäkterna I(x) kr av x sålda kameror.
c) Hur många kameror måste säljas för att undvika en förlust?
Uppgift 2.
Lös olikheterna grafiskt och markera lösningarna på en tallinje.
a) 2x+3 > -x+6
b) x-2 < -3x+2
Om någon vänlig själ lyckas klura ut någon av dessa är den verkligen GULD VÄRD!
Vad tycker du om hoppet mellan Matte A och B?
36 personer har röstat