Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Kemi A - silverkristall

Postat av garbantshu den 20 Januari 2012, 20:30
12 kommentarer · 761 träffar
Tjah,

Jag undrar över en liten grej. Silver (Ag) har en valenselektron (en elektron i det yttersta skalet). Detta borde ju göra ämnet mycket reaktivt, nu vet jag inte om det faktiskt är det.

Hur som helst, en silverkristall består av positivt laddade silverjoner som delar på varandras ensamma valenselektroner vilket också gör silver ledande (leder elektrisk ström).

Jag undrar, hur hur kommer det sig? Varför är kärnorna positiva för det första? Är det pga att atomen överlåtit sin valenselektron till något annat ämne tidigare? Om detta inte är fallet, hur kommer det sig att atomerna slår ihop sig? Det yttre skalet blir i vilket fall inte fullt. Iom att man pratar om positivt laddade joner som delar på valenselektronen så måste väl atomen ha gett bort en elektron tidigare, annars skulle inte det vara en jon, eller?

tackar!

12 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 12 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..