Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Momsfusket bland restauranger

Postat av EngstroM den 10 Januari 2012, 15:00
17 kommentarer · 239 träffar
Vi är alla medvetna om den nya momslagen som betyder att säkningen på all mat serverad eller köpt på restauranger sänks från 25% till 12%.

Syftet med detta är att skapa jobbtillfällen genom att gynna restaurangernas ekonomi och på lång sikt anställa mer personal.

Allt låter klockrent för mig i teorin, men som alltid när det gäller PENGAR så fungerar inte allt i praktiken.

En förklaring på hur man räknar moms så ni förstår vad jag tar redogör.

X * Moms i procent = Priset du betalar på restaurangen.

X är priset innan momsen är tillagd och det vi vill veta och Moms i procent är ökningen utav priset för att staten ska få sin del utav det hela och genom att få ut detta i en ekvation, gör du om procenten till decimaler, t.ex 25% blir 1.25.

t.ex.

Pizzeria "Vi är bäst på att göra pizza" tar 100kr för en Oxfilépizza. Hur tar vi reda på hur mycket moms vi betalar staten år 2011 med 25% moms:

X * 1.25 = 100

Ta priset delat på ökningen, gör om procentantalet till decimaltal

100 / 1,25 = 80kr priset restaurangen tar för maten.

100 - 80 = 20kr priset staten tar för moms.

Restaurangpris + moms = det du betalar

80 * 1,25 = 100

X = 80

Nu till det verkliga problemet. För mig finns det två vägar att gå som restaurang att utnyttja detta på ETT BRA sätt och ett tyvärr vanligt förekommande och DÅLIGT sätt att utnyttja detta.

Föreställ er restaurang A, tog priset 75kr innan årsskiftet, som i sin tur ger 15kr moms till staten som säkert använde dem flitigt på något sätt (har inte letat upp vad staten officiellt säger vad de använder momsen till).
Efter nyåret behåller restaurang A sina lunchpriser på 75kr, och då går endast 8,04kr till staten i och med den nya momsen.
Detta ger restaurangen 6,96kr (avrundat till två decimaler) extra i kassan per lunchgäst. På 300 lunchgäster ger detta (6,96 x 300) 2 088kr. Detta utnyttjar restaurang A helt fullgott och anställer en till restaurangbiträde som förenklar arbetssituationen och arbetsmiljön för de anställda och ett nytt jobb är skapat.

BRA/DÅLIGT?
Detta gynnar de anställda, jobbtillfällena/arbetslösa, staten (mera skattepengar och mindre bidrag genom att fler får jobb men går troligtvis +-0 eftersom momsen är sänkt) och restaurangen men inte konsumenten/kunden eftersom samma pris består.

Föreställ er restaurang B, tog priset 75kr innan årsskiftet, som i sin tur ger 15kr moms till staten. Efter nyåret sänker restaurang B sina lunchpriser till den skillnad som momsen som i detta fall skulle vara 6,96kr. Ett rimligt pris skulle då vara 69kr per lunch då vi bortser ifrån de sista 0,96kr. På 300 lunchgäster ger detta (0,96 x 300) 288kr mer per dag vilket är en fis i rymden jämfört med de 2 088kr per dag restaurang A tjänade men som de dock spenderar på en ny anställd.

BRA/DÅLIGT?
Detta gynnar konsumenterna/kunderna allra helst de låglönade, i enstaka fall restaurangen (billigare pris mer kunder, desto fler kunder desto mer intäkter, desto mer intäkter desto mer utrymme för att anställa fler). Största förloraren är staten som ger pengar till konsumenten i handen.

Föreställ er restaurang C, tog priset 75kr innan årsskiftet, som i sin tur ger 15kr moms till staten. Efter nyåret behåller restaurang A sina lunchpriser på 75kr, och då går endast 8,04kr till staten i och med den nya momsen.
Detta ger restaurangen 6,96kr (avrundat till två decimaler) extra i kassan per lunchgäst. På 300 lunchgäster ger detta (6,96 x 300) 2 088kr. Denna restaurang anställer INTE och sänker INTE sina priser. Staten ger restaurangen och ägaren 2 088kr per dag för INGENTING.

BRA/DÅLIGT?
Som restaurangägare tjänar du mer pengar och restaurangägare är inte kända som några fattiglappar. Finns utrymme för att tjäna grova pengar utan att någon ifrågasätter. Skulle inte tro att ägaren ger de anställda mer betalt för arbetet de utför, visst kan det förekomma. Vinnaren är de rika, förloraren är de fattiga.

Jag är mer eller mindre tvungen att äta min lunch på en restaurang C och tycker att det är skandal. Arbetarna fortsätter sin stress, sin vanliga rutin och ägaren håvar in stålarna.

Alltid när det sker förändringar, jättesmart i teorin, men för gudsskull tänk på praktiken. Är det inte alliansen som strävar efter att sätta dit fuskarna, men jag ser endast större alternativ till att fuska iochmed denna momssänkning.

Nu fragbite tackar jag för att ni tog er tid att läsa och upp till diskussion:

Momssänkningen bra eller dåligt? Uppmuntrar sänkningen ägare att fuska och tjäna mer pengar? Hur mycket har du märkt av de priser som har sänkts eller inte sänkts?

Mvh
EngstroM

Momsen ska vara?

22 personer har röstat
Föregående tråd
Nästa tråd

17 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 17 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..