Tjena;)
Texten handlar om en Vittra skola.
Bodde i en liten stad som hette Ängelholm förut. Där började jag en ny skola när jag började 7an. På denna skolan gick jag på i cirka ett halvår. Sen flyttade vi för första gången på 9 år och jag började på en annan skola självklart.
Denna nya skolan var inget vidare. Så efter 2 månader mer eller mindre så böt jag tillbaka till min gamla skola och pendlar nu ungefär 2 mil varje dag med tåg. Detta går på 15 minuter.
Skolavslutningen kom och jag gillade verkligen skolan. Riktigt bra lärare, bra arbetsmiljö och bra folk.
Sommarn sprang iväg som varje år och skolan väntade bakom hörnet. Första dagen i 8an. Vi hade fått reda på att skolan skulle byggas om. Men att den skulle iprincip göras om helt hade vi ingen aning om.
Vittra är ett gäng friskolor för folk som vill jobba mycket och inte vill ha några gränser. I kommunala skolor så kommer du aldrig ifrån resten av klassen eftersom du får ett ton med extrauppgifter med iprincip samma räknesätt som du nyss använt till 20 tal. Bara lite högre siffror eventuellt.
Skolan gör reklam som den här
"Välkommen till en skola utan gränser"
"Välkommen till en skola utan klassrum!"
"Välkommen till en skola utan schema!"
Hur fungerar det här undrar ni säkert. Jo utan gränser betyder iprincip att när vi går i 8an och har gjort allting som ska göras i matteboken. Vad gör man då i matteväg undrar man självklart. Jo i alla andra skolor så tillkommer 10 extrauppgifter eller massa skit som är fullkomligt onödigt då du redan förstått vad du håller på med.
Varför räkna 30 tal om du förstod vad du gör och hur det går till redan efter 5 tal? Istället för massa extrauppgifter så får du påbörja 9ans mattebok. Du utvecklas snabbare och har stor chans till bättre betyg.
Denna reklam och detta sätt att studera gillade jag, och resten av skolan. Det var därför vi gick där istället för på en kommunal skola. Men nu efter sommarlovet så har allting förändrats.
Nu har vi klassrum (inte för att man bryr sig) men helt plötsligt har skolan blivit otroligt oorganiserad och lärarna springer rundor hejvilt och ibland kan man sitta en hel lektion och bara sett skymten av lärarn några få gånger.
Man får inte de lektioner jag anser att man borde ha. Vi jobbar i projekt så under typ 2 månader så har vi bara SO och NO och sen nästa 2 månader så har vi till exempel musik och så vidare.
Jag tror inte att såna här stora uppehåll med ämnena är bra för jag tror att man måste ständigt ha lektioner och verkligen banka in skiten i huvudet. Sen jag började 8an den 13e augusti (tror jag det var) så har jag inte haft följande
En enda hemkunskapslektion
En enda musiklektion
All kritik och alla åsikter välkomnas.
tanken med friskolor och privatägda skolor tycker jag i grunden är bra men regelverket är alldeles för dåligt utformat.
verkar ju för jävligt att bara ha ett ämne på 2 månader.
tycka vad man vill om kommunala skolor men det är oftast säkrare att gå på dem än att söka till en privatskola.