Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Varför jag hatar

Postat av Olle i skogen den 28 September 2011, 02:03
6 kommentarer · 214 träffar
Varför jag hatar "nya" facebook!

Jag har fått nog av facebook och alla deras senaste uppdateringar, men jag kommer nog fortsätta använda det :3

Nåväl, här har ni mina anledningar till varför facebook har gått från toppen till botten, more or less ;)

Passar även på att berätta att jag bjuder på visa stavfel, särskrivningar eller andra slarvfel som troligtvis döljer sig i texten. Jag är helt slut efter en hel dag av pluggande så ni får helt enkelt leva med att min grammatik inte är den bästa!

Nuff' said! Let's roll!

1. "Listor" - Det är ju praktiskt i vissa sammanhang t.ex. om jag vill veta vad mina gamla vänner i Mariestad har för sig.. men att slänga in samma person i flera listor....what's the fuck?! Det räcker med t.ex. 1 lista för mina vänner i Karlstad, jag behöver inte 2-3 stycken för den kategorin där dessutom samma personer ingår i samtliga 3

2. Facebook + Spotify = WTF!?! Visst, det var en jävligt bra idé att man i Spotify kunde starta "Spotify Social" och se vad alla ens facebookvänner har för spelningslistor och favoritartister osv men nu när facebook har slängt in Spotify... det är ju helt värdelöst!! Speciellt nu när "väggen" uppdateras så fort någon byter låt

"BLA BLA BLA lyssnar på BLA BLA BLA"...

Om jag vill se vad någon lyssnar på så kan jag väl gå in på Spotify istället och titta vad de har för slags musik i deras listor eller bara fråga dem vad för musik de gillar.

Facebook behöver inte berätta för mig exakt vilken låt ni lyssnar på i just det här ögonblicket, hur många vill ens veta vad alla ens vänner lyssnar på just nu?!

3. Den nya chatten...Kortfattat = DEN ÄR HELT FUCKED UP!!!

Back in the days så var alla vänner som var online placerade i bokstavsordning och det var enkelt att hitta den jag ville chatta med. De som var offline fanns inte med i listan, logiskt nog, varför ska de som är offline visas i chattlistan för, man kan ju inte chatta med dem...

Sen så gjorde Facebook ett genidrag och gjorde just det, slängde in folk som är offline i din chattlista och dessa placerades tillsammans med alla andra i bokstavsordning.

Till en viss del är det praktiskt, de som jag är mest aktiv med placeras längst upp i listan även om de är offline, ett enkelt sätt att se om t.ex. mina närmaste vänner är inloggade eller inte, även om personen i fråga skulle heta Olle Bull, Sven i Ruda, Bulten i Bo eller Örjan.

Det är också till viss del störande, om jag vill hitta en person som är online så kan jag ändå få scrolla som en idiot för att hitta personen. Även om personen heter Frederik eller något annat som är hyffsat nära A så kan jag få scrolla längst ner i listan av 2 anledningar :

1. De 50-60 första i personerna är personer som är online med namn på A-E

2. Dessa 50-60 personer är blandade med folk som är offline oavsett vad de heter.

Jag kan alltså få leta längst ner i min chattlista efter en person vars förnamn ligger bland alfabetets 10 första bokstäver

Så byt för helvetet tillbaka till den gamla chatten eller gör som MSN och ha alla som är online ÖVERST och ha de som är offline i en "offlinelista" eller så visas de inte alls....

En annan sak med chatten är att förr kunde du dubbeklicka på ett namn så kom du in på personens logg, enkelt och smidigt om du vill kolla igenom vad personen har skrivit, men nu så måste du använda sökfältet för att komma in på någons logg...VARFÖR TOGS DETTA BORT?! Det var ju redan snabbt, enkelt och fungerade fint..

4. Den "lilla väggen" - Den "väggen" jag talar om är den som finns längst till höger på facebook, precis under "Startsida" och där du trycker för att logga ut.

Den här väggen fyller absolut ingen funktion förutom att ta massa onödig plats.

I den här väggen så visas saker som redan syns på den "stora väggen" t.ex. vad folk skriver för status. VARFÖR I HELVETE VILL JAG LÄSA SAMMA SAK PÅ TVÅ OLIKA STÄLLEN?!

Det räcker väl med att jag redan har läst det på den "stora väggen"?!?! Och om jag vill läsa en status två gånger så kan jag ju bara leta upp den igen på "stora väggen"

Något annat som är helt värdelöst med den är att den meddelar vad en vän till mig kommenterar på någon annans status, ÄVEN PÅ PERSONER SOM JAG INTE ENS HAR SOM VÄN, varför skulle jag vilja veta t.ex. vad en gammal skolkamrat har kommenterat på någon annans bild eller status?! Det är praktiskt och intressant att se vad folk skriver på t.ex. en status eller bild som även jag har kommenterat/gillat. Men att se vad folk skriver till varandra även om jag inte ens känner den ena parten, fuck that shit...

Samma sak om någon "gillar" något t.ex. en status eller bild, det kommer också upp, även om jag inte ens känner den ena personen.

Det är allt som visas på den "lilla väggen" : statusar som redan finns publicerade på den "stora väggen" och värdelös skit du inte ens vill läsa..

Sen så finns det lite mindre saker med facebook som jag inte gillar särskilt mycket.

T.ex. att när du skriver en kommentar och trycker på ENTER så postas/skickas kommentaren. Förr så blev det ett radavstånd när du tryckte på ENTER, vilket är praktiskt och bra om du vill ha struktur på din text.

Nu så måste du använda dig av CTRL + ENTER. Till en början var detta väldigt irriterande även om jag visste att jag kunde göra radavstånd med CTRL + ENTER. När jag ville ha radavstånd så kunde meddelandet skickas istället och det slutade med att man fick skriva resterande halvan av meddelandet som en annan kommentar eller så fick jag ta bort den jag skrev och göra om allt igen.

Det var mycket enklare och bättre när man kunde skriva sin kommentar och sedan trycka på "Skicka". Så jobbigt är det inte att röra musen och trycka en gång istället för att trycka en gång på ENTER och riskera att en stor del av budskapet går förlorat..

En annan sak som är rätt idiotisk är att om man vill ställa en fråga till sina vänner, eller göra en undersökning så är det en standardinställning att andra kan lägga till svarsalternativ... what is up with that?!?! Om jag vill ta reda på något så är det självklart att jag själv begränsar mig till vad alla andra ska kunna rösta på, för det är ju som sagt något specifikt jag vill undersöka.

Jag vill inte att någon ska lägga till svarsalternativ såsom "fest hos Mange" "sa du sten" eller varför inte "Gandalf" på en fråga som "Är du vänster eller högerhänt?"

Visst, det kan vara roligt att göra det men när man själv utsätts för det så är det inte lika roligt.

Av den anledningen så är det ren idioti att ha det som standardinställning.

Som avslutning så undrar jag varför facebook bara kastar ut uppdateringar som många inte gillar, varför kan man inte själv få bestämma om man vill ha en ny version av chatten eller ha kvar den gamla, eller om man vill ha 2 sorters "väggar" eller vad det nu kan vara..

Jag tror folk skulle uppskatta facebook mer om man själv fick välja vilka funktioner man vill ha utifrån ett givet utbud, då skulle facebook blir lite mer personligt också! :D

Diskussionen blir följande : Har ni åsikter som jag, är det något som ni inte gillar med facebook t.ex. nya chatten? Eller har ni något annat som ni inte gillar med facebook? Diskutera fritt inom ämnet och håll er på en sansad nivå!

Tack för att ni läste // snallan

Vad ogillar du mest med facebook?

3 personer har röstat

6 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 6 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..