Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Manförnedring i svensk media

Postat av Låst konto 49517 den 25 September 2011, 20:23
10 kommentarer · 148 träffar
Hej.

Jag ska börja med att be om ursäkt för att min text är lite ostrukturerad. Jag skriver om ett ämne som får mig att bli väldigt sentimental och må oerhört dåligt.

Sedan drygt 3 veckor tillbaka har jag mått väldigt dåligt psykiskt, har vaknat upp flera gånger varje natt av att min puls är hög, att jag haft panikkänslor samt att jag haft en stor klump i magen. Har även mått illa och velat spy när jag försökt äta något.

Det hela började när jag såg avsnitt 3 av Robinson 2011 på TV4. Initiellt blev jag väldigt upprörd och tog mig illa vid av den grova sexism och mansförnedring TV4 projicerade. Jag trodde inte mina ögon, kunde inte förstå hur något sådant kunde få visas på TV i Sverige 2011.
Jag har sett en del mansförnedring och sexism på TV tidigare (främst på TV4 där man flitigt visar nakna män i förnedrande sammanhang, men aldrig visar nakna kvinnor) men hade aldrig sett något så extremt, något där det var så uppenbart att man hade för avsikt att systematiskt förnedra och sätta dit det manliga könet.

Direkt efter att ha sett avsnittet gjorde jag några anmälningar till granskningsnämnden för radio och TV, skrev även några upprörda kommentarer på TV4.se.

Ganska snart insåg jag att det för min mentalas hälsa skull vore bäst om jag försökte släppa det hela och gå vidare i livet, jag intalade mig att jag hade gjort mitt i och med anmälningarna jag gjorde.
Jag slutade till att börja med gå in på TV4.se, slutade sedan även att läsa tidningar, isolerade mig i stort sätt helt från media för att slippa bli påmind om hur snedvriden syn man har på genus i dagens Sverige.

Problemet var att jag inte kunde släppa det. Kunde inte sluta må dåligt över det faktum att det var fullt möjligt att sända ett TV program, vars koncept är att förnedra män grovt och särbehandla kvinnor, och komma undan med det.

Vid det här stadiet började jag känna en väldigt stark misstro emot samhället generellt, misstro mot andra människor. Jag kunde inte längre bjuda på mig själv som jag gjort tidigare och fick för mig att alla andra människor var ute efter att förnedra mig för mitt kön.

Den ovan beskrivna oron är ju såklart överdriven, jag tror att de flesta människorna i Sverige har en någorlunda human människosyn. Jag förstår givetvis att de sexistiska, sadistiska värderingarna som fick mig att må dåligt finns främst inom TV4:s ledning och möjligen staten (granskningsmyndigheterna för media) som inte gör något åt problemet.

Det som för mig är mest betungande är det påtagliga känslan av att tillhöra en lägre samhällsklass, en klass som det enligt samhällsnormen är accepterat att utsätta för grov förnedring och göra offer för sexism.
Jag brukar sällan ta illa vid mig när enskilda personer försöker kränka mig för jag vet att det bara är deras egna problem det handlar om, men när kränkningen sker på samhällsnivå är det en annan sak.

En av anledningarna till valde att skriva denna tråden är för att jag mår så förbannat dåligt, att jag behövde få ur mig mina känslor. Känner mig i skrivandets stund som ett vrak, men hoppas att det känns bättre senare.

Kan någon snälla visa mig ett klipp från kontemporär svensk TV i vilket man sorterar ut alla kvinnor i en sammanhang, tvingar dem att klä av sig och utföra en handling helt nakna, där man filmer deras genitalier och inte censurerar, där det finns män med i programmet som inte tvingas bli förnedrade. Skulle jag få kännedom om en sådant program skulle jag på ett sätt förmodligen må sämre i och med att jag skulle tycka synd om de förnedrade kvinnorna, MEN det skulle samtidigt få mig att kunna pusta ut, ge mig hopp om att jag inte lever i ett ojämlikt samhälle där män och kvinnors integritet behandlas olika på samhällsnivå. Ge mig något bevis på att jag bara levt i en mardröm de senaste 3 veckorna, att den ständiga sexismen, mansfientligheten och mansförnedringen i media inte är sann.

Något jag vill påpeka är att män också är människor, även vi kan bli kränkta och därför borde män ha samma rättigheter som kvinnor är slippa blir förnedrade i media. Staten borde skydda sveriges medborgare från sexism, även om det är sexism som drabbar män, som enbart görs på mäns bekostnad.

Tack för att ni tog er tid att läsa.
Föregående tråd
Nästa tråd

10 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 10 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..