Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

För lång för samhället, eller tvärt om

Postat av tharn den 13 September 2011, 20:11
79 kommentarer · 376 träffar
Hej, ge gärna kretik och ni som vill vara roliga DON'T...

Att vara lång ser många som en fördel men allt för få ser inte nackdelarna.

Om du som är 1,6m lång har nog aldrig tänkt på alla Icas skyltar, men det lovar jag dig att vi som är längre har. Tänk dig att bokstavligen bli bombarderad av så kallade ”rea-skyltar” var och varannan meter när man förbrilt försöker tyda gårdagens inköpslista och på samma gång letar efter de rätta varorna. Efter alla dessa år har jag nu fått in det i ryggmärgen. Antingen kan man köra en så kallad ”slalombana” och försöka hitta närmsta vägen till sin destination eller så gör man som jag, ducka tyda inköpslistan, leta varor och så vidare. Själv tycker jag att det skulle vara en ypperlig ”fångarna på fortet” utmaning.

Ett annat ställe det inte är bra att vara lång på är i trafiken. Om jag tar bussen som exempel. Det börjar redan när man ska in i de alldeles för små bussarna, att slå i den benbiten som skyddar geléklumpen vet alla hur det är. Tänk er sen att det redan är lågt som det är, lägg sen till en man i 50-års åldern som febrilt vill in i den varma bussen och därför trycker på lite extra. Sist men inte minst ”armen” som öppnar och stänger dörrarna som förövrigt är väldigt kantig och därför utdelar mer smärta . Kan det bli sämre? Ja det kan det, man har betalat och är på väg till sin plats, måste gå dubbelvikt igenom bussen för att inte slå i huvudet och sen hitta sin lediga plats. Den där platsen som man letar efter har för alla svenskar en viktig faktor, oavsett hur liten man än är så vill man till vilket pris som helst sitta själv och tar därför en ”sittgrupp” där det inte sitter någon antagligen är det för att man inte ska behöva lära känna personen. Jag som lång har en annan prioritet, att kunna få plats. Eftersom att jag är lång har jag även långa ben och får inte plats utan måste sitta längst in och lägga benen snett eller om det redan sitter en längst in måste man lägga ut benen i ”korridoren”. Men när man gör det får man oftast ett par arga blickar på sig eftersom att man tar plats.

Samma sak är det när man ska till en varmare breddgrad och tar flyget. Att ta en ”vanlig” flygstol går verkligen inte när man ska sitta vanligtvis 3 i rad och har ännu mindre med plats. Ett alternativ är att man frågar om plasterna vid de mittersta nödutgångarna men då är problemet att man inte får ha sina, som Bear Grylls säger -ens nödvändigheter under stolen utan måste lägga in det i facket ovanför sin stol och ta ut det man vill ha för stunden.

Jag vet att dom flesta av er har frågat något i stil med -spelar du basket eller -du som är så lång kan du ta ner min mössa från hatthyllan till någon som är lång, snälla gör inte det i framtiden. Det är sällan en lång frågar -du som är så lång spelar minigolf eller – du som är så kort kan du ta upp mina handskar från golvet.
Föregående tråd
Nästa tråd

79 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 79 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..