Tjena fragbite!
Det är såhär att jag e lite trött på att inte ha så mycket att göra just nu, jobbar på HM(Klädaffär) Har jobbat som Elektriker lärling, lagerjobb. Jag har tröttnat lite på att jobba och vill gärna hitta på något. Tänkte ansöka till att plugga i sverige men har ingen lust med det då det lär ungefär likadant som gymnasiet fast tråkigare.
Jag har pratat en del med mina föräldrar och jag skulle gärna vilja utforska möjligheterna att plugga collage i USA möjligtvis. Jag vill inte plugga alltför seriöst men ändå en bra upplevelse som man får något utav också.
Är det möjligt att flytta till USA och börja plugga bara sådär? (Vet att det är sent nu men kanske till nästa termin/år) Pengar kommer inte va stort problem då jag har ärvt en bra summa.
Är det någon på fragbite som har pluggat i USA som jag skulle kunna prata med? Vore grymt med lite tips och vart du pluggade etc.
Diskussion: Är USA värt att åka och plugga till? Existerar det Fraternities lr vad man ska säga?
Jag var väl halvseriös med studierna och fokuserade mer på att förbättra engelskan och ha kul så om du verkligen vill satsa på studierna kanske du ska ta något college lite mer centralt i landet där det inte finns så mycket annat som lockar. Pluggar du i Californien finns det ju 1 miljon roliga grejer att se och göra så om du vill hinna med sånt får ju studierna lida lite. Å andra sidan är det grymt slappt med läxor/prov på det universitet som jag gick. Jag hade i snitt 2 lektioner per dag så man har enormt mycket fritid som man kan göra massa kul på.
CSN bidrag på ~ 2.5k i månaden och jag skulle vilja påstå att det är relativt billigt att leva i USA. Det är skolan och boende som kostar. Jag tänkte att ska man plugga utomlands så ska man väl göra det ordentligt eftersom man kanske bara gör det en gång så därför kan det ju lätt kosta mer än man tänkt sig. Jag skulle nog säga att man får räkna med mellan 80-100k allt som allt (för 1 termin). Men det går säkert att hålla nere utgifter genom att fixa eget boende på plats etc då det är billigare.
Orkar inte skriva mer nu, kan avrunda och säga att det är lätt det bästa valet jag gjort i mitt liv och att jag hade askul. Släng iväg ett PM om du/andra har frågor.
EDIT
Och ja, Fraternities existerar i högsta grad men man kan inte bli medlem om man bara pluggar 1 termin. Det är rätt sjuka fester också om man blir polare och knyter kontakter. Förvänta dig inget American Pie dock även om det är lite det stuket med beerpong och dansande brudar på bordet. Skulle också vilja påstå att brudarna är bra mycket lättare på foten än hemma här, iaf på fester. Nästan alla worshipar gud också så du bör inte snacka skit om religion där nere :)
Det går att ordna allt själv men det är otroligt mycket pappersarbete och lätt att missa något så jag skulle rekommendera att ta hjälp av en organisation. Missouri State är en jävligt fin skola med ca 50000 elever. Universitetets campus är som en stad i sig med frats, biografer, butiker osvosvosv men om du mest vill leka av ett år för språket som du skriver borde du sikta på någon av kusterna eller norrut om du gillar ishockey och skidåkning :)
Två polare gick på San Diego State 07-10 och de trivdes även om boendet enl dom var rätt sunkigt. Florida Gulf Coast University har jag hört rätt gott om också :)
Lycka till! Amerikanska brudar gillar svenskar, ta med kondomer för amerikanska suger
Skrivet med min iPhone
Edit: Jag har också funderat på att plugga i USA efter jag har gått ut gymnasiet.
Tror att det skulle vara en fantastisk upplevelse att åka till Usa och plugga. Kör på det! Det kommer förmodligen bli dyng kul!