Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Jobbar på hemtjänsten - blev inlåst!

Postat av magnum123 den 6 Augusti 2011, 17:02
29 kommentarer · 319 träffar
Tja!

Wall of text om ni inte orkar läsa:

Idag hände något så jävla sjukt på jobbet. Jag har jobbet inom en hemtjänst som bedrivs i den staden där jag bor i flera år. Hemtjänsten innebär att vi åker hem till gammla och deras lägenheter där vi utför olika sysslor så som laga mat, handla, städa, ge medecin och annar dylikt som dom behöver hjälp med.

Dom flesta vårdtagarna som jag tar hand om är väldigt trevliga men det finns även dom som kan vara schizofrena (stavning) det innebär att dom kan vår sjuka humörsvägningar och kan ibland bete sig aggressivt. Många utav dom vårdtagarna vi har går vi oftast hem själva till men dom som lider av psykiskta störningar måste vi vara 2 stycken hos (dubbelbemanning)

Iaf idag så skulle jag dra till en intärn som kallas Johan. Hos Johan brukar vi inte ha dubbelbemanning då hans ses som väldigt lugn och man har inte sett något som tyder på att han blir våldsam under flera år. Jag gick iaf dit idag på morgonen och öppnar dörren med våran nyckel och kliver in. Jag säger något i stil med HEJ johan! godmorgon. får ett lite hmmppff som svar och traskar in mot köket där han slagit sig till ro med att gunga huvudet mot bordet utan att röra en ända min. Jag tar fram medecinen och säger något i stil med vi ska äta frukost snart men först ska jag bara bädda din säng och tömma din toaspann ( spann dom har på natten ist för att gå hela vägen till toa)

Går mot hans sovrum och lyfter upp spannen och gå mot toan för att tömma. går in och tömmer och ska precis börja hälla i något som tar väck doften när dörren bakom mig stänger. Vänder mig om och går mot dörren och drar ner handtaget. Handtaget har dock fastnat får inte ner skiten. Jag säger då med mild röst johan kan du släppa handtaget? Han svarar dock inte så jag hör bara massa mummel utanför och tunga andningar. Fortsätter att prata lugnt för att försöka få johan att öppna dörren för jag antar att det är han som håller i den då jag kan höra att det är någon som står utanför. Fortsätter att prata cirka 10 min men han tar inte väck handen eller vad det nu är som håller dörren. Jag börjar då bli allt mer aggressiv och verkligen hänger min vikt på dörren men får inte upp den. Jag inser då att jag inte har någon telefon med mig pga. vi har cirka 5-6 telefoner i grupplokalen och jag brukar inte vara den som tar någon.

Efter ett tag inser jag att jag sitter fast och börjar då höja tonen mot johan och säger JOHAN öppna nu dörren. Det är dock knäpptyst och hör inte ett skit. Jag inser då att nästa besök är inte föränns om cirka 5 timmar och här kan jag verkligen inte sitta. Vad gör man ska man förstöra dörren eller ska man försöka få kontakt med honom? Sätter mig på toan och börjar vänta samtidigt som jag pratar i lugn takt för att försöka få kontakt med honom. När cirka 1 timme går så släpper helt plötsligt något från dörren. Reser mig sakta och drar ner handtaget - Dörren öppnas och jag går ut. Det första jag ser när jag kommer ut är en kvast som används vid sopning som ligger på golvet. När jag står utanför kollar jag först in till köket till höger och sen rakt fram men ser inte johan. DÅ vänder jag blicken till Vänster längs den långa korridoren och där står han med helt svarta kläder och helt kritvit ti ansiktet.

Tankarna som flög igenom där var ju att okej nu är det något som är jävligt fel. Ska precis öppna munnen då johan höjer något som ser ut som en form av en ljushållare. Hans ögon är svarta men hans ansiktet är kritvitt. Jag inser då att detta kan gälla mellan liv och död och vänder mig då för att gå mot yterrdörren. Det som händer är att johan går mot mig och jag börjar då springa mot dörren går ut och ställer mig i trappuppgången. Jag ser då att johan kommer runt gaveln och kollar inte äns mot mig utan med den i högsta hugg så fortsätter han in i köket och kastar ljusstaken mot köksfönstret och det det går självklart sönder helt. Stänger dörren och låser för jag vill inte att han ska komma ut genom dörren iaf. Det kan ju vara så att han hoppa ut genom fönstret men den risken få jag ta. börjar springa mot grupplokalen och där får jag kontakt med andra och då går vi dit tsm. Johan sitter i köket när vi kommer och vi ger han lugnande medel och han lugnar ner sig då vi ser att hans ögon börjar falla ihop och till slut så lägger han huvudet på bordet och somnar.

Finns det annat folk här som jobbar inom vården och kanske har varit med om liknande händelser?

29 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.

Skriv en kommentar