Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Matteproblem

Postat av malmgren den 25 Maj 2011, 22:31
2 kommentarer · 920 träffar
Hej alla mattekunniga på FB

Tänkte kolla här om jag kunde få lite hjälp med en matteuppgift. Jag håller precis på att avsluta matte D och ska nu göra ett slutarbete. Detta slutarbete kan innefatta matte från alla kurser samt matte man vi inte läst än. Så jag behöver hjälp med en del av uppgiften, nämligen att beräkna volymen på poolen.

Uppgiften lyder: Swimmingpoolen på bilden har en cirkulär kantlinje med radien 3.0 m. Poolens tvärsnitt följer formen av en parabel med ekvationen y=0.2x^2. När man ska tömma polen pumpar man vattnet över kanten. Hur stort arbete krävs för att tömma polen?

Jag behöver alltså inte hjälp med hur man räknar ut arbetet utan hur man räknar ut volymen, eftersom det är det första steget man gör (tror jag). Jag vet att djupet på poolen är 1,8m (genom att sätta in y(3) så får jag reda på vart parabeln och poolens radie möts, alltså vilken höjd den får)

Jag har fått svaret ca 25 kubikmeter å tänkte se om ni får samma svar

Bild på uppgift för lättare försåelse: http://imageshack.us/photo/my- images/846/2401211015018671242 7096.jpg /

Disk; vad anser ni skolreformen som kommer genomföras tills nästa läsår?

2 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 2 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..