Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Bismarck

Postat av maffiagun den 3 Maj 2011, 23:30
0 kommentarer · 458 träffar
Hejsan
Jag skulle behöva hjälp med en instuderingsfråga jag inte förstår.

För er som inte vet vem Otto Von Bismarck var, titta här(kort text):

Otto Von Bismarck var en man som hade de ledande rollen i Tysklands enande år 1871.
Hans mål var ett enat tyskt rike genom "blod och järn", dvs med hjälp av våld, och inte genom diplomatisk lösning.
I början av 1800-talet var dagens Tyskland indelade i olika småstater där små staterna preussen och Österrike var två rivaliserade stormakter. Bismarck ville ha ett enat tyskt rike under preussen ledning, österrike som styrde en mängd småstater i syd ville inte enas. Preussen var en tysk statsstat som var rikt på kol och järnmalm, nyckeprodukter i den industriella revolutionen. Statsstaten genomgick under 1800-talet en stor ekonomisk tillväxt genom att man ex med vissa statsstater handlade utan tull samt att man skrev på avtal med andra länder för att göra det svårare för Österrike.

Förklara med egna ord vad som sägs i denna text:
"Den traditionella åsikten har varit att Bismarck utnyttjade ekonomiska fördelar i sin tid för att vinna de politiska fördelar han säkte. På senare tid har dock en skola med historiker som leds av Helmuth Böhme kommit fram till slutsatsen att dynamiken i den tyska ekonomin var av större betydelse än de politiska prioriteringarna som den preussiska regeringen gjorde. I ljuset av detta kan man inte se Bismarck som en politiker som medvetet drog fördel av dessa ekonomiska faktorer, utan mer som en politiker vars kurvs bestämdes av dessa krafter och sociala rörelser som kom från dessa."

Uppskattar den hjälp jag kan få.

Tack på förhand.
Föregående tråd
Nästa tråd

0 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 0 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..