1
Vad tycker ni?!
Postat av CloudDa1337 den 3 Mars 2005, 15:12
31 kommentarer · 120 träffar
Året var 1999, datumet var 19 juni och namnen var Jess Cliffe och Minh Le - någon som hänger med? Nja, kanske de lite mer inbitna spelarna fattar poängen. Allt det jag rabblade upp hänger ihop; det var nämligen 19 juni 1999 som Valve släppte den första versionen av Counter-Strike. Utvecklat och producerat av ungdomarna Jess Cliffe och Minh Le, båda urstammar från världspoliserna USA. Antagligen sitter många just nu och räknar hur länge spelet faktiskt funnits, jo, som så många vet; sex år. Sex år av massvis med erfarenheter, events, kontrakt och pengadrama. Vem minns inte Elements kontraktbråk med SK för ungefär ett halvår sedan eller dramat då CPL-arrangörerna bestämde sig för att årets turnering inte spelas med 1.6, utan den nya tillgången (?) Source. Just precis, det var det jag ville komma till - samt förutspå med denna artikeln. Är Counter-Strike: Source en tillgång för communityn eller kommer det att bryta sönder hela scenen i småbitar?
I sex år har vi utövat spelet, bråk under varje uppdatering och gnäll efter varje bugg som upptäcktes. Folket har nyligen slutat bråka om övergången från 1.5 till 1.6, skölden blev impopulär och bannad från de flesta servrar då den var fylld med så otroligt mycket buggar. Fast det har inte alltid handlat om skölden, buggar och sådant krafs. Nej, största delen av communityn har slitit håret av sig tack vare Steam - korrekta: Valve, som anlitade Steampowered. Folket vande sig efter att Steam och Valve ökat lagret av servrar som gjorde att både uppdateringar och installationer gick aningen bättre. De flesta har börjat andas igen efter alla Steam problem, men nya problem dyker upp - troligtvis inom närmaste halvåret.
Valve har enligt undertecknads källor en deal med CPL-arrangörerna, "ni utövar endast Counter-Strike: Source och vi ger er en summa pengar" ska det ha sagts. Folket har vant sig, communityn har satt sig i ro och diverse proffsklaner har än en gång börjat odla pengar genom det nya fenomenet inom e-sport, nämligen kontrakt. Självklart har det funnits tidigare, men inte i denna utsträckning. Sponsorer lockas, publiken lockas, diverse events bli större, LAN blir mer eftertraktade och proffsen får en ännu mäktigare stjärnstatus. Men kommer det att vara såhär för evigt? Givetvis inte, men låt oss säga en radie på fem år, är det möjligt? I detta skede vågar jag påstå att bollen ligger i Valves händer - splittra scenen totalt och bara öka sina egna inkomster eller låta scenen få ett antal år kvar att leva? Ungefär så ser läget ut i dag. Oddsen är på tok för dåliga för oss "satsande" spelare.
Efter CPL-arrangörernas beslut att spela Counter-Strike: Source så kan vi nog se en pressrelease inom en snar framtid på vår skärm, där det står något i stil med: "1.6 is going down in a few months". Usch och fy, folk börjar redan nu gå över till Counter-Strike: Source och inom en snar framtid fyller Pro-mod många gamers burkar och ett par stannar hos nuvarande 1.6. Allt blir ett kaos som aldrig skådats i vår datorspelsvärld - närmast är väl The Sims och när man börjar jämföra med sådana spel så blir det bara pinsamt.
En sorts Counter-Strike-revolution borde utföras, kanske bojkotta framtida The Sims-liknande tilläggs spel? Hur som helst, eftersom Valve uppenbarligen inte lyssnar på sin publik - så får vi helt enkelt ta makten i våra egna händer och bestämma vad som skall ske! Om hela scenen bara håller ihop, bojkottar alla framtida tillägg och bara spela 1.6 så kommer vi troligtvis få vår vilja besvarad. Självklart går det inte att få flera miljoner spelare att välja just 1.6. Då mångfalden inte är i samma seriösa utsträckning som vi är och heller inte tänker på spelets framtid i sin helhet. Utan publik, inga pengar, inga pengar - inga tilläggspel.
De flesta proffsklaner har redan i detta läge talat om att dem minsann inte kommer delta i en Source-turnering - bra, och det ökar bara våra chanser att få spela Counter-Strike och ingen löjlig kopia. Grafiken, siktet, ljudet och känslan är inte längre Counter-Strike, det är en löjlig kopia och enda syftet är att tjäna ännu mer pengar.
Gör som mig, bojkotta framtida tillägg och fortsätt spela 1.6. Alla uppdateringar och tillägg i spelet är bra, men när allting ändras utan känsla och bara har syftet att tjäna pengar - så skadar det bara scenen. // Hitta på gamers ....
I sex år har vi utövat spelet, bråk under varje uppdatering och gnäll efter varje bugg som upptäcktes. Folket har nyligen slutat bråka om övergången från 1.5 till 1.6, skölden blev impopulär och bannad från de flesta servrar då den var fylld med så otroligt mycket buggar. Fast det har inte alltid handlat om skölden, buggar och sådant krafs. Nej, största delen av communityn har slitit håret av sig tack vare Steam - korrekta: Valve, som anlitade Steampowered. Folket vande sig efter att Steam och Valve ökat lagret av servrar som gjorde att både uppdateringar och installationer gick aningen bättre. De flesta har börjat andas igen efter alla Steam problem, men nya problem dyker upp - troligtvis inom närmaste halvåret.
Valve har enligt undertecknads källor en deal med CPL-arrangörerna, "ni utövar endast Counter-Strike: Source och vi ger er en summa pengar" ska det ha sagts. Folket har vant sig, communityn har satt sig i ro och diverse proffsklaner har än en gång börjat odla pengar genom det nya fenomenet inom e-sport, nämligen kontrakt. Självklart har det funnits tidigare, men inte i denna utsträckning. Sponsorer lockas, publiken lockas, diverse events bli större, LAN blir mer eftertraktade och proffsen får en ännu mäktigare stjärnstatus. Men kommer det att vara såhär för evigt? Givetvis inte, men låt oss säga en radie på fem år, är det möjligt? I detta skede vågar jag påstå att bollen ligger i Valves händer - splittra scenen totalt och bara öka sina egna inkomster eller låta scenen få ett antal år kvar att leva? Ungefär så ser läget ut i dag. Oddsen är på tok för dåliga för oss "satsande" spelare.
Efter CPL-arrangörernas beslut att spela Counter-Strike: Source så kan vi nog se en pressrelease inom en snar framtid på vår skärm, där det står något i stil med: "1.6 is going down in a few months". Usch och fy, folk börjar redan nu gå över till Counter-Strike: Source och inom en snar framtid fyller Pro-mod många gamers burkar och ett par stannar hos nuvarande 1.6. Allt blir ett kaos som aldrig skådats i vår datorspelsvärld - närmast är väl The Sims och när man börjar jämföra med sådana spel så blir det bara pinsamt.
En sorts Counter-Strike-revolution borde utföras, kanske bojkotta framtida The Sims-liknande tilläggs spel? Hur som helst, eftersom Valve uppenbarligen inte lyssnar på sin publik - så får vi helt enkelt ta makten i våra egna händer och bestämma vad som skall ske! Om hela scenen bara håller ihop, bojkottar alla framtida tillägg och bara spela 1.6 så kommer vi troligtvis få vår vilja besvarad. Självklart går det inte att få flera miljoner spelare att välja just 1.6. Då mångfalden inte är i samma seriösa utsträckning som vi är och heller inte tänker på spelets framtid i sin helhet. Utan publik, inga pengar, inga pengar - inga tilläggspel.
De flesta proffsklaner har redan i detta läge talat om att dem minsann inte kommer delta i en Source-turnering - bra, och det ökar bara våra chanser att få spela Counter-Strike och ingen löjlig kopia. Grafiken, siktet, ljudet och känslan är inte längre Counter-Strike, det är en löjlig kopia och enda syftet är att tjäna ännu mer pengar.
Gör som mig, bojkotta framtida tillägg och fortsätt spela 1.6. Alla uppdateringar och tillägg i spelet är bra, men när allting ändras utan känsla och bara har syftet att tjäna pengar - så skadar det bara scenen. // Hitta på gamers ....





