Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Ang. gymnasieval

Postat av Stocktown den 30 April 2011, 14:14
36 kommentarer · 254 träffar
Tjuuh.
Nu är det så att jag har funderat en HEL DEL minst sagt på gymnasieval, och velat mellan just något yrkesförberedande som bygg alternativt högskoleförberedande teknik design och produkthantering.
Det är i princip de två enda linjerna jag skulle kunna tänka mig, men det gör knappast valet enklare då respektive val har sina meriter.

Varför jag skulle välja teknik:
+Man kan få fett cash när man är färdigutbildad
+Relativt kul skolgång då man får framställa egna produkter och lära sig marknadsföra dem.
+Bra utbildning in general, lärorikt.
-LÅNGT och TRÅKIGT
-Matte D(matte 4) sjukt svår, jag är ganska kass på matte f.ö.
-Är sjukt skoltrött och vet inte om jag kommer palla sitta vid skolbänken tills 25 års ålder.

Yrkesförberedande, bygg eller dylikt:
+Kort och "lätt"
+Jobb när man är 18
+Tjäna pengar vid tidig ålder och kan passa på att köpa massa skit tills flytten medans man bor hemma
-Inga stora pengar
-Inga jobb

Så, sammanfattningsvis har jag fått den uppfattningen om att med en högskoleutbildning kan du tjäna mycket, med yrkesförberedande not so much.
Om man nu ska lyckas tjäna mycket pengar i bygg eller så, handlar det förmodligen om hur mycket du jobbar, dvs om du jobbar svart och dylikt, vilket är både utmattande och riskfyllt.
Ett annat sätt är väl att ha många kontakter och tur antar jag..
Som utbildad ingenjör eller dylikt däremot, kan du ju tjäna upp mot 45 lax utan att ens äga ditt egna företag, vilket är desto svårare inom byggindustrin.

Så.. Ni som är lite kunnigare än mig, kan man tjäna runt åtminstonde 30+ som byggare, rörmokare etc etc eller är det snudd på omöjligt? Samt för tekniklinjen så undrar jag om en skoltrött G-elev i grundskolans matte som istortsett aldrig pluggat eller ansträngt sig kan klara sig genom den linjen?

Tja, tråden kan ha blivit otydlig till och från är trött och hjärndöd men hoppas att ni förstått vad jag vill få fram, så ni som kan detta med jobb och pengar får gärna hjälpa mig med omvalen! (Fullt medveten om att det är helt upp till mig men jag är ganska open-minded och kommer sträva efter att bli rik istället för att välja drömyrket, ex. frisör.)

OBS; Mitt drömyrke är inte frisör utan det var bara ett exempel!

Mvh Biz.
Föregående tråd
Nästa tråd

36 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 36 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..