Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Jordfelsbrytare utlöser (lägenhet)

Postat av Mumbo den 22 April 2011, 08:57
21 kommentarer · 3 927 träffar
Hej! Det är så att jag och min flickvän flyttade till en hyreslägenhet för ungefär 3 veckor sedan och sedan dess har jag haft strul med elen. Nu vill ta reda på om det är jag som påverkar felet eller inte och eftersom jag inte har sådär jätte stora kunskaper inom el så tänkte jag ställa frågan här.

Problemet är att jordfels brytaren löser ut ibland och lägenheten slocknar. Det brukar vara några dagars mellanrum mellan alla jordfels utlösningar.

Jordfelsbrytare:
[X]Huvudbr ytare
[1]Spis
[2]Kök
[3]Hall, Sovrum, WC
[4]Vardagsrum, Tvättmaskin (Jag har ingen tvättmaskin)

Kabeldragning Vardagsrum:
Vägguttag ->
Förlängning sladd (Ut mot väggen till TV bänken) ->
Grenuttag1: 55" LED TV - XBOX 360 - KINECT - HÖGTALARE - DATOR1 (TILL TVN), Grenuttag2 ->
Grenuttag2: Router, Dator, Grenuttag3 ->
Grenuttag3: Skärm, Extern HDD.

Jag gjorde en bild i photoshop som kanske är lite lättare att förstå.
Bildlänk: http://img20.imageshack.us/img 20/1842/bildpc.jpg

Felet:
Det som händer är alltså att jordfelsbrytaren utlöser utan att jag ens behöver göra något speciellt. Min första teori var att alla mina apparater slukade alldeles förmycket el men jag har provat att starta alla apparater samtidigt i vardagsrummet utan att jordfelsbrytaren går.

När det väl händer så fungerar det inte med att bara trycka jordbrytaren på ON, utan du måste dra ut grenuttag 3 och alla inkopplade sladdar i grenuttag 2 för att det inte ska slockna direkt igen när man startar jordfelsbrytaren. Sen kopplar man in alla sladdar igen och det fungerar perfekt tills nästa gång det händer...

Har även kopplat in golv lampa och adapter till bärbar dator i de andra två vägguttagen i vardagsrummet, bara för att se om det fungerar och det gjorde det. Men när jag använde (gamla mikron). i vardagsrummet så gick jordfelsbrytaren efter 4 minuters mikrande, men när jag drog på jordfelsbrytaren igen så fungerade det igen och jag slapp dra ut grenuttag 2 och 3.

Strax där så slutade mikron att fungera så vi fick en mikro av min flickväns farmor som hon inte använder. När vi använde den så gick jordfelsbrytaren till köket efter 3 minuter. Efter det så gick jordfelsbrytaren varje gång vi tryckte på start på mikron. Dagen efter så provade jag igen och då fungerade den tills vi öppnade kylskåpet samtidigt som den mikrade.

Det verkar jätte skumt och jag har inte så stor koll när det gäller el. Jag har haft planer på att kontakta hyresvärden.

Har ni några teorier om vad felet kan vara? Eller varit med om något liknande förut?
Föregående tråd
Nästa tråd

21 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 21 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..