1
Substantiv
Postat av Ordpolisen den 11 April 2011, 22:53
8 kommentarer · 373 träffar
Hej Fragbite!
Efter min introduktionstråd verkade efterfrågan på grammatiktips vara relativt hög! Jag tänkte börja med grundliga baskunskaper om saker och ting - ja, det är substantiv jag talar om!
Substantiv betecknar företeelser. Det kan vara konkreta saker som hund, bil, penna eller abstrakta som ilska, kärlek, oändlighet. Det kan vara namn som Olsson, Volvo, Atlanten eller så kallade kollektiva ord som guld, elektricitet, vin.
Alla substantiv hör till endera av två grupper: En-ord (utrum) en gris, en vas eller ett-ord (neutrum) ett fönster, ett krig. En-orden får ändelsen -en eller -n: vasen, pojken. Ett-orden får ändelsen -et eller -t: bordet, mötet.
Det finns flera sätt att bestämma ett substantiv (Tyvärr finns det inte ett enda enskilt sätt som fungerar i alla lägen):
Man kan sätta en eller ett framför: en hund, ett bord
Man kan lägga ändelsen -en eller -et efter: friheten, våldet
Man kan sätta en preposition framför: på gång, i går
Man kan konstruera ett genitiv: Kalles, Konsums
Man kan prova att säga en/flera, det vill säga att konstruera plural: En bok flera böcker.
Plural
Vi har fem olika pluraländelser i svenskan:
-or en docka, flera dockor (bara en-ord)
-ar en pojke, flera pojkar (bara en-ord)
-er/-r en rad, flera rader (både en- och ett-ord)
-n ett arbete, flera arbeten (bara ett-ord)
- ett päron, flera päron (både en- och ett-ord)
Bestämd och obestämd form
Substantiven kan antingen vara i obestämd eller i bestämd form. Jämför skillnaden mellan dessa meningar:
Jag äter en smörgås.
Jag äter upp smörgåsen.
Gör några smörgåsar är du snäll.
Glöm inte smörgåsarna.
Singular / Plural
Obestämd form - Bestämd form - Obestämd form - Bestämd form
docka - dockan - dockor - dockorna
pojke - pojken - pojkar - pojkarna
sko - skon - skor - skorna
arbete - arbetet - arbeten - arbetena
päron - päronet - päron - päronen
Ett problem i dagens svenska är de många engelska låneorden. Ändelsen -s är inte ett tillåtet svenskt plural. En video, flera videos är lätt att ändra till det korrekta en video, flera videor. Men även den mest stränga språkvårdare kan i stundens hetta utbrista:
Har du några blinkers eller? fårskalle!
I Svenska Akademins Ordlista (SAOL) heter det: blinker, blinkern, blinkrar, blinkrarna. Men vem säger blinkrar?
Använd blinkrarna, fårskalle!
Ändå har ju SAOL rätt. Vi bör värna det svenska språket.
Som diskussionsunderlag skulle jag vilja veta era tankar kring det svenska språket och dess framtid. Hur länge tror ni att vi kommer prata svenska i Sverige, innan globaliseringen och allt fler engelska ord kommer in i vår vardag?
Kommer det informella internetspråket att ta över?
Uppskattar ni min insats för att få fler att anstränga sig lite mer innan de lägger upp ett inlägg?
ILLSINTA KOMMENTARER UNDANBEDES. JAG KOMMER INTE ATT TA MIG TIDEN ATT SVARA PÅ ELAKA/PROVOCERANDE KOMMENTARER. VILL NI HA SVAR - VAR KONSTRUKTIVA!
För en läsvänligare språkmiljö på forumet.
Mvh
Ordpolisen
Efter min introduktionstråd verkade efterfrågan på grammatiktips vara relativt hög! Jag tänkte börja med grundliga baskunskaper om saker och ting - ja, det är substantiv jag talar om!
Substantiv betecknar företeelser. Det kan vara konkreta saker som hund, bil, penna eller abstrakta som ilska, kärlek, oändlighet. Det kan vara namn som Olsson, Volvo, Atlanten eller så kallade kollektiva ord som guld, elektricitet, vin.
Alla substantiv hör till endera av två grupper: En-ord (utrum) en gris, en vas eller ett-ord (neutrum) ett fönster, ett krig. En-orden får ändelsen -en eller -n: vasen, pojken. Ett-orden får ändelsen -et eller -t: bordet, mötet.
Det finns flera sätt att bestämma ett substantiv (Tyvärr finns det inte ett enda enskilt sätt som fungerar i alla lägen):
Man kan sätta en eller ett framför: en hund, ett bord
Man kan lägga ändelsen -en eller -et efter: friheten, våldet
Man kan sätta en preposition framför: på gång, i går
Man kan konstruera ett genitiv: Kalles, Konsums
Man kan prova att säga en/flera, det vill säga att konstruera plural: En bok flera böcker.
Plural
Vi har fem olika pluraländelser i svenskan:
-or en docka, flera dockor (bara en-ord)
-ar en pojke, flera pojkar (bara en-ord)
-er/-r en rad, flera rader (både en- och ett-ord)
-n ett arbete, flera arbeten (bara ett-ord)
- ett päron, flera päron (både en- och ett-ord)
Bestämd och obestämd form
Substantiven kan antingen vara i obestämd eller i bestämd form. Jämför skillnaden mellan dessa meningar:
Jag äter en smörgås.
Jag äter upp smörgåsen.
Gör några smörgåsar är du snäll.
Glöm inte smörgåsarna.
Singular / Plural
Obestämd form - Bestämd form - Obestämd form - Bestämd form
docka - dockan - dockor - dockorna
pojke - pojken - pojkar - pojkarna
sko - skon - skor - skorna
arbete - arbetet - arbeten - arbetena
päron - päronet - päron - päronen
Ett problem i dagens svenska är de många engelska låneorden. Ändelsen -s är inte ett tillåtet svenskt plural. En video, flera videos är lätt att ändra till det korrekta en video, flera videor. Men även den mest stränga språkvårdare kan i stundens hetta utbrista:
Har du några blinkers eller? fårskalle!
I Svenska Akademins Ordlista (SAOL) heter det: blinker, blinkern, blinkrar, blinkrarna. Men vem säger blinkrar?
Använd blinkrarna, fårskalle!
Ändå har ju SAOL rätt. Vi bör värna det svenska språket.
Som diskussionsunderlag skulle jag vilja veta era tankar kring det svenska språket och dess framtid. Hur länge tror ni att vi kommer prata svenska i Sverige, innan globaliseringen och allt fler engelska ord kommer in i vår vardag?
Kommer det informella internetspråket att ta över?
Uppskattar ni min insats för att få fler att anstränga sig lite mer innan de lägger upp ett inlägg?
ILLSINTA KOMMENTARER UNDANBEDES. JAG KOMMER INTE ATT TA MIG TIDEN ATT SVARA PÅ ELAKA/PROVOCERANDE KOMMENTARER. VILL NI HA SVAR - VAR KONSTRUKTIVA!
För en läsvänligare språkmiljö på forumet.
Mvh
Ordpolisen
Är det vktigt att stava rätt?
11 personer har röstat