1
Natt-Gåta!
Postat av Paav0 den 10 November 2009, 01:27
44 kommentarer · 506 träffar
Tre handelsmän skulle åka på marknad över 2 dagar och de behövde hitta ett billigt boende. Efter några timmars sökande hittade de en bonde som var villig att ge dem sovplats över natten.
-För tio kronor var, får ni sova i min ladugård och jag skall bjuda er på frukost på morgonen.
Dom tyckte det lät bra och beslöt sig för att ta erbjudandet, de gav bonden 10 kr var och gick sedan för att sova.
På morgonen när bonden vaknar märker han att de tre handelsmännen lämnat gården utan att ha ätit någon frukost, Han ber därför sin dräng att söka upp dessa handelsmän och ge dem lite återbetalning.
- Åk till marknaden med dessa 5 kronor och ge till handelsmännen för att de inte åt någon frukost.
När drängen väl kom till marknaden och hittade handelsmännen sa dom 3:
- Ge oss 1 krona var, så kan du behålla de 2 resterande kronorna själv.
Då hade handelsmännen alltså betalat 9 kronor var, och drängen fick 2 kronor.
9+9+9+2=29
Vart tog den sista kronan vägen?
-För tio kronor var, får ni sova i min ladugård och jag skall bjuda er på frukost på morgonen.
Dom tyckte det lät bra och beslöt sig för att ta erbjudandet, de gav bonden 10 kr var och gick sedan för att sova.
På morgonen när bonden vaknar märker han att de tre handelsmännen lämnat gården utan att ha ätit någon frukost, Han ber därför sin dräng att söka upp dessa handelsmän och ge dem lite återbetalning.
- Åk till marknaden med dessa 5 kronor och ge till handelsmännen för att de inte åt någon frukost.
När drängen väl kom till marknaden och hittade handelsmännen sa dom 3:
- Ge oss 1 krona var, så kan du behålla de 2 resterande kronorna själv.
Då hade handelsmännen alltså betalat 9 kronor var, och drängen fick 2 kronor.
9+9+9+2=29
Vart tog den sista kronan vägen?