Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
2

Vad är en café créme?

Postat av Nineteentwenty den 28 Mars 2016, 23:14
10 kommentarer · 11 505 träffar
Hej Fragbite!

Jag har förstått att det finns ett cigarillmärke som heter Café Créme — den här tråden handlar dock om en kaffedryck.

Kaffedrycken jag talar om figurerar bland annat i Hemingway's "A Moveable Feast", i följande stycke som handlar om vintervädret i Paris:

"Alone there was no problem really when you got used to it. I could always go to a café to write and could work all morning over a café créme while the waiters cleaned and swept out the café and it gradually grew warmer."

Det finns väldigt många olika bud när man tittar runt på internet. Vissa säger att det bara, rätt och slätt, är kaffe med varm mjölk, men varför heter det då café créme? Och vad är i så fall skillnaden mellan en café créme och en café au lait?

Jag tycker i alla fall att det låter som en mysig dryck och skulle alltså vilja veta, om det nu finns några baristor eller andra kaffekunniga här på Fragbite, dels vad en café créme faktiskt är, och dels om det finns något ställe eller någon kedja i Sverige som serverar dem. Det kan hända att det bara är en fransk grej.

Tack på förhand!

Bästa hälsningar,
Nineteentwenty
Föregående tråd
Nästa tråd

10 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 10 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..