Kommer troligtvis ha körkort inom ett par veckor och kommer då att få en bil. Päronen har lovat att leasa en bil åt mig, budgeten ligger på ca 2-3k/mån. Jag kan verkligen ingenting om bilar men om det går att få nån duglig bil som inte går allt för dåligt så tar jag gärna emot förslag och andra tips.
Tack!
det som är bra med friskis är gratis instruktör.
Jag kan tipsa dig om 4 bra basic övningar
1. Deadlift
2. Dips
3. Squats
4. Chin ups
Fråga en instruktör om hur du ska utföra övningarna utan att skada dig då deadlift(marklyft) och squats kan sätta väldigt stor press på din lägre rygg och lämna skador. Men om du gör det rätt kommer det ha motsatt effekt och stärka din rygg.
varse
Det lämnar alltid större skador även om du gör rätt med tanke på att du aktiverar dina ryggmuskler som de inte är vana med.
Tvingade mig till gymmet första gången dem visade mig hur man körde den muskelgruppen, sen dan efter visade mig en kompis 2 andra muskelgrupper sedan lärde jag dem andra själv med hjälp av internet/ skyltar på gymmet (står hur man ska göra på alla maskiner på dem flesta gym numera) och satte upp ett schema med övningar som fungerar bra för mig och antal sets/reps och nu gymmar jag flytigt 7 dagar i veckan och känns oerhört skönt att äntligen ha kommit igång. Har även kommit i kontakt med vissa på gymmet som jag inte kände förut vilket är kul.
Så mitt tips till dig är att försök tvinga dig iväg och om du tycker det är obehagligt att det är mycket folk (vilket jag gjorde först) kan man alltid gymma kvällar/morgon, nu är det ju inte samma på alla gym men på mitt gym är det på vardagar lite folk på mornar ca 8-14 och kvällar 22-24, helger morgon nästan närsomhelst iaf på lördagar för då brukar dem flesta ha haft en krogrunda dagen före och är bakfulla och många andra har vilodag på helger kvällstider är det i princip helt tomt.
Ingen kommer skratta, ingen bryr sig heller om hur tungt du kör (vilket du inte ska göra då det kan ge skador) alla har ju varit nybörjare någon gång :) Man ska också vara koncentrerad när man kör så du inte tappar fokus och verkligen ger allt!
Hoppas du kommer igång och önskar dig lycka till!
aja :ss lyssna inte på #2 iaf marklyft hehe fett 70-tal typ gammal övning xD
kör typ bicepskörl o kanske typ litte sitt upp sen typ aa tjins för rygg o typ va behövs merra do öh litte bänk press typaa då e hela kroppen klar hehe:p
gl N hf xD fett coolt :P
De ser det för det mesta som en komplimang att du ber just honom om hjälp.
Hade själv samma tankar innan jag började träna men det var inga problem.
Brukar vara ganska bra sammanhållning på gymmen med så länge man inte går till kedjor där det är mammor som försöker hinna med att träna bort bäbismagen mellan en fikastunderna med andra mammor.