1
flugornas herre
Postat av jorkel torkel den 24 November 2013, 23:32
16 kommentarer · 1 163 träffar
Skriver en romanredovisning om flugornas herre och har fastnat redigt rejält när det kommer till att kommentera citat, någon som har läst den som skulle kunna "kommentera följande citat" som uppgiften lyder.... behöver inte vara så långt, men så jag får lite kött på benen så jag kan babbla på lite bara. Går andra året på gymnasiet.
'Reglerna!' skrek Ralph. 'Du bryter mot reglerna!'
'Vad bryr vi oss om reglerna!'
Ralph uppbjöd all sin kraft och allt sitt förstånd.
'Reglerna är ju det enda vi har!'
Men Jack gastade emot honom.
'Vi ger fan i reglerna! Vi är starka – vi jagar! Om det finns något odjur ska vi spåra upp det! Vi ska ringa in det och slå och slå och slå – !'
- - -
'Om jag blåser i snäckan och dom inte kommer, då är det slut med oss. Då kan vi inte hålla elden brinnande. Vi blir som djur. Och vi blir aldrig räddade.'
'Om du inte blåser blir vi djur i alla fall...'
- - -
'Vuxna vet saker', sade Nasse. 'Dom är inte rädda för mörkret. Dom träffas och dricker te och diskuterar. På det sättet skulle allt bli bra – '
- - -
Och mitt ibland dem grät Ralph, smutsig, tovig och snorig, grät över oskuldens död, över människohjärtats mörker, över den trofasta, kloka vän som hette Nasse och hans fall genom luften.
'Reglerna!' skrek Ralph. 'Du bryter mot reglerna!'
'Vad bryr vi oss om reglerna!'
Ralph uppbjöd all sin kraft och allt sitt förstånd.
'Reglerna är ju det enda vi har!'
Men Jack gastade emot honom.
'Vi ger fan i reglerna! Vi är starka – vi jagar! Om det finns något odjur ska vi spåra upp det! Vi ska ringa in det och slå och slå och slå – !'
- - -
'Om jag blåser i snäckan och dom inte kommer, då är det slut med oss. Då kan vi inte hålla elden brinnande. Vi blir som djur. Och vi blir aldrig räddade.'
'Om du inte blåser blir vi djur i alla fall...'
- - -
'Vuxna vet saker', sade Nasse. 'Dom är inte rädda för mörkret. Dom träffas och dricker te och diskuterar. På det sättet skulle allt bli bra – '
- - -
Och mitt ibland dem grät Ralph, smutsig, tovig och snorig, grät över oskuldens död, över människohjärtats mörker, över den trofasta, kloka vän som hette Nasse och hans fall genom luften.