1
IPRED, Live! frågor -svar
Postat av Diskmaskinen den 31 Mars 2009, 00:17
17 kommentarer · 285 träffar
som sagt, den nya IPRED lagen äger rum 00.00 IDAG,
ska man nu då sluta fildela ?
Till min fråga: Hur ska personen i fråga veta att jag har laddat ner hans material ? måste man bli tipsad eller ? jag kan inte tänka mig att det verkligen kommer att sitta personer som äger stora företag och själva dela ut deras material för att sedan anmäla den som laddat hem det, eller hur fan ska dom från början vet att jag laddade ner deras verk :S?
Kan T.ex Linda Rosing ringa till Telia som i sin tur "söker" igenom sina loggar och ser om någon har laddat ner T.ex "den rätte för Rosing", och sedan kan Linda kräva mig på pengar eller hur fungerar det? jag fattar nada!
Reinfeldt vore så najs om du hängde på Fragbite så man kunde få fråga dig alla dessa dumma frågor som du SKAPAT.
Ta bort lagen den har ingen nytta, det kommer kryphål och det ända jag ser med lagen är folk bara kommer dela sina material för att sedan stämma dom som tankade det O.o
*Upphovsrättsinnehavare kan begära ut identiteten bakom en IP-adress från vilket illegal fildelning skett.
*Enligt lagen ska det röra sig om intrång av viss omfattning. Enbart nedladdning av fåtal verk ska inte räcka. Men så fort det handlar om uppladdning, kan uppgifterna lämnas ut
Lite information för dom som inte vet.
* Dagens teknik innebär ofta att man laddar upp samtidigt som man laddar ned.
* Kopiering för eget bruk av lagligt nedladdade verk är tillåten.
* Skadestånd ska täcka den faktiska skadan, inte mer.
* "OBS" Lagen ska inte gälla fildelning som skett innan lagen trätt i kraft.
* Den som tvingas lämna ut en identitet måste informera den berörde.
* Lagen träder i kraft den 1 april.
Till diskussionen, vad tycker ni om lagen som nu snart är igång!?
ska man nu då sluta fildela ?
Till min fråga: Hur ska personen i fråga veta att jag har laddat ner hans material ? måste man bli tipsad eller ? jag kan inte tänka mig att det verkligen kommer att sitta personer som äger stora företag och själva dela ut deras material för att sedan anmäla den som laddat hem det, eller hur fan ska dom från början vet att jag laddade ner deras verk :S?
Kan T.ex Linda Rosing ringa till Telia som i sin tur "söker" igenom sina loggar och ser om någon har laddat ner T.ex "den rätte för Rosing", och sedan kan Linda kräva mig på pengar eller hur fungerar det? jag fattar nada!
Reinfeldt vore så najs om du hängde på Fragbite så man kunde få fråga dig alla dessa dumma frågor som du SKAPAT.
Ta bort lagen den har ingen nytta, det kommer kryphål och det ända jag ser med lagen är folk bara kommer dela sina material för att sedan stämma dom som tankade det O.o
*Upphovsrättsinnehavare kan begära ut identiteten bakom en IP-adress från vilket illegal fildelning skett.
*Enligt lagen ska det röra sig om intrång av viss omfattning. Enbart nedladdning av fåtal verk ska inte räcka. Men så fort det handlar om uppladdning, kan uppgifterna lämnas ut
Lite information för dom som inte vet.
* Dagens teknik innebär ofta att man laddar upp samtidigt som man laddar ned.
* Kopiering för eget bruk av lagligt nedladdade verk är tillåten.
* Skadestånd ska täcka den faktiska skadan, inte mer.
* "OBS" Lagen ska inte gälla fildelning som skett innan lagen trätt i kraft.
* Den som tvingas lämna ut en identitet måste informera den berörde.
* Lagen träder i kraft den 1 april.
Till diskussionen, vad tycker ni om lagen som nu snart är igång!?
Kommer du sluta fildela F.o.m IDAG ?
42 personer har röstat