Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

1april IPRED(nedladdningslagen)

Postat av infeap den 3 Mars 2009, 23:50
69 kommentarer · 209 träffar
tja, det kanske finns 100trådar om detta men måste få ut det!

som många vet så kommer dett att komma it en ny lag som tros kommer sätta stopp på en stor del ner/uppladdare, de riktar sig mest emot DC++ och FTP såg jag att det stog i en tråd på någon sida, men jag läste om självaste lagen på dess egen hemsida!
http://www.StoppaIPRED.nu

där det står:

Crash course i IPRED:

* Film- och skivindustrin får rätt att få ut vem som abonnerat på en viss IP-adress på nätet vid ett visst klockslag, om de visar en domstol "skäliga bevis" för att fildelning har skett från den IP-adressen. En skärmbild (som är superlätt att fabricera) kommer med stor sannolikhet att vara mer än tillräckligt. Detta innebär bara i sig att de får större befogenheter att kränka personlig integritet än den svenska polisen (som inte kan få ut sådana uppgifter utan att ett brott kan ge åtminstone fängelse, och ofta fleråriga fängelsestraff).
* Med dessa uppgifter i handen skickar de ett kravbrev till abonnenten för internetabonnemanget (som inte behöver vara samma person som fildelat). Där står det i allt väsentligt "betala en månadslön, annars stämmer vi dig på fyra månadslöner. Vi har bevis och du kan inte vinna. Tar du det till domstol får du dessutom betala rättegångskostnaderna". De flesta betalar i ren skräck för att få problemet att försvinna. Det är så upphovsrättslobbyn har gjort i varje annat land där de fått den här rättigheten och det finns ingen anledning att tro att de skulle göra annorlunda i Sverige. Detta är inget annat än statligt sanktionerad utpressning. Rättssäkerheten är obefintlig.
* Skadeståndsbelopp i Sverige har ända sedan 1920 haft en väldigt strikt princip: skadestånd får bara utdömas för faktiska, dokumenterade ekonomiska skador. Den här lagen ändrar på det, så att film- och skivindustrin får stämma privatpersoner på fantasisummor bara för att markera sin maktposition, utan att behöva visa att de förlorat ett enda öre.
* Den fildelare som dömts i domstol ska kunna åläggas att betala en tidningsannons eller motsvarande där det står att han eller hon har blivit dömd, och för vad. Detta är också något som aldrig förekommit tidigare.
* Politikerna hävdar att det hela kommer från ett EU-direktiv, "sanktionsdirektivet" eller IPRED1. Det är en ren lögn rakt upp och ner. För det första, så kräver EU-direktivet bara att abonnentuppgifter får tas fram i samband med en rättegång, inte att privata intressen ska kunna få ut dem bara för att de påstår något. För det andra har EG-domstolen uttryckligen slagit ner den delen av direktivet; den gäller inte längre.

Regeringen behöver inte genomföra direktivet

I augusti 2007 uttalade sig EU:s generaladvokat Juliane Kokott emot IPRED. Hon sade att intrånget i medborgarnas integritet inte var proportionerlig mot brottet. I januari i år kom domen från EG-domstolen om IPRED. Domen, som var mindre direkt än Kokott, sa att det är upp till varje regering att själv bestämma om de vill införa de här reglerna. Vill de så får de. Vill de inte behöver de inte.

Det finns inget tvång från EU:s sida att ge film- och skivbolagen fria händer att jaga pirater. Baserat på de sammanlagda uttalandena av Kokott och EG-domstolen bör man snarare tolka det tvärtom..

detta tycker jag låter som en skitlag, ENLIGT MIG, hur många ungdomar har i sverige är det som inte laddar ner, streamar osv!
det har ju blivigt en daglig sak för nästan alla från 10+.

det som står är ju att film och skivbolagen har fria händer att jaga efter "pirater" så att säga, men vad är det gällande spel och program, kommer IPRED att ha någon effekt mot dom sorters saker!? Det var det jag inte förstod med denna lagen, stoppar det bara film/skivbolagens seeders/downloaders eller också för spel och andra saker som inte håller sig innom film/skivbolag, och BTW vad som menas med film/skivbolag, vilket detta betyder?

film/skivbolag, betyder det inkl spel eller är det bara filmer/musik detta är?

LAGEN IPRED ÄR SKIT ENLIGT MIG, DOM KOMMER INTE STOPPA ALLA OSS BARA FÖR ATT 1TRACKER LIGGER NERE, DET FINNS LIKSOM 1000 TILL SOM BARA BÖRJAT!

hört att man kan åka fast tom innan 1april, myt?
DISKUTERA

är IPRED bra?

227 personer har röstat

69 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.

Skriv en kommentar