tja, det kanske finns 100trådar om detta men måste få ut det!
som många vet så kommer dett att komma it en ny lag som tros kommer sätta stopp på en stor del ner/uppladdare, de riktar sig mest emot DC++ och FTP såg jag att det stog i en tråd på någon sida, men jag läste om självaste lagen på dess egen hemsida!
http://www.StoppaIPRED.nu
där det står:
Crash course i IPRED:
* Film- och skivindustrin får rätt att få ut vem som abonnerat på en viss IP-adress på nätet vid ett visst klockslag, om de visar en domstol "skäliga bevis" för att fildelning har skett från den IP-adressen. En skärmbild (som är superlätt att fabricera) kommer med stor sannolikhet att vara mer än tillräckligt. Detta innebär bara i sig att de får större befogenheter att kränka personlig integritet än den svenska polisen (som inte kan få ut sådana uppgifter utan att ett brott kan ge åtminstone fängelse, och ofta fleråriga fängelsestraff).
* Med dessa uppgifter i handen skickar de ett kravbrev till abonnenten för internetabonnemanget (som inte behöver vara samma person som fildelat). Där står det i allt väsentligt "betala en månadslön, annars stämmer vi dig på fyra månadslöner. Vi har bevis och du kan inte vinna. Tar du det till domstol får du dessutom betala rättegångskostnaderna". De flesta betalar i ren skräck för att få problemet att försvinna. Det är så upphovsrättslobbyn har gjort i varje annat land där de fått den här rättigheten och det finns ingen anledning att tro att de skulle göra annorlunda i Sverige. Detta är inget annat än statligt sanktionerad utpressning. Rättssäkerheten är obefintlig.
* Skadeståndsbelopp i Sverige har ända sedan 1920 haft en väldigt strikt princip: skadestånd får bara utdömas för faktiska, dokumenterade ekonomiska skador. Den här lagen ändrar på det, så att film- och skivindustrin får stämma privatpersoner på fantasisummor bara för att markera sin maktposition, utan att behöva visa att de förlorat ett enda öre.
* Den fildelare som dömts i domstol ska kunna åläggas att betala en tidningsannons eller motsvarande där det står att han eller hon har blivit dömd, och för vad. Detta är också något som aldrig förekommit tidigare.
* Politikerna hävdar att det hela kommer från ett EU-direktiv, "sanktionsdirektivet" eller IPRED1. Det är en ren lögn rakt upp och ner. För det första, så kräver EU-direktivet bara att abonnentuppgifter får tas fram i samband med en rättegång, inte att privata intressen ska kunna få ut dem bara för att de påstår något. För det andra har EG-domstolen uttryckligen slagit ner den delen av direktivet; den gäller inte längre.
Regeringen behöver inte genomföra direktivet
I augusti 2007 uttalade sig EU:s generaladvokat Juliane Kokott emot IPRED. Hon sade att intrånget i medborgarnas integritet inte var proportionerlig mot brottet. I januari i år kom domen från EG-domstolen om IPRED. Domen, som var mindre direkt än Kokott, sa att det är upp till varje regering att själv bestämma om de vill införa de här reglerna. Vill de så får de. Vill de inte behöver de inte.
Det finns inget tvång från EU:s sida att ge film- och skivbolagen fria händer att jaga pirater. Baserat på de sammanlagda uttalandena av Kokott och EG-domstolen bör man snarare tolka det tvärtom..
detta tycker jag låter som en skitlag, ENLIGT MIG, hur många ungdomar har i sverige är det som inte laddar ner, streamar osv!
det har ju blivigt en daglig sak för nästan alla från 10+.
det som står är ju att film och skivbolagen har fria händer att jaga efter "pirater" så att säga, men vad är det gällande spel och program, kommer IPRED att ha någon effekt mot dom sorters saker!? Det var det jag inte förstod med denna lagen, stoppar det bara film/skivbolagens seeders/downloaders eller också för spel och andra saker som inte håller sig innom film/skivbolag, och BTW vad som menas med film/skivbolag, vilket detta betyder?
film/skivbolag, betyder det inkl spel eller är det bara filmer/musik detta är?
LAGEN IPRED ÄR SKIT ENLIGT MIG, DOM KOMMER INTE STOPPA ALLA OSS BARA FÖR ATT 1TRACKER LIGGER NERE, DET FINNS LIKSOM 1000 TILL SOM BARA BÖRJAT!
hört att man kan åka fast tom innan 1april, myt?
DISKUTERA
OnT: Jag vet faktiskt inte vad jag ska säga om IPRED, men någon sorts protest måste ju komma ut. Men jag säger bara en sak, ifall film/skiv-bolagen börjar farbricera skärmdumpar på att vi laddar ner och får igenom det i en domstol, då tycker jag tamejfan att vi ger tillbaka med samma mynt.
Vad innebär ftp?
Kommer det fortfarande vara säkert att tanka torrenter?
"Om rättighetshavaren vill gå vidare och få skadestånd utdömt måste han väcka en skadeståndstalan mot abonnenten och i den rättegången bevisa att det är abonnenten som har orsakat honom skada." - Regeringen.se
Det är ju så jäkla långsökt så det inte är sant, fan vad man blir irriterad.
Se därför till att alltid köra kabel så kan inget sånt hända :). Så vidare du inte har lagt ditt modem och din eventuella router i trappuppgången :p.
Sen hur lång tid och hur svårt det är att knäcka en bra krypterad WLAN-anslutning är en helt annan femma :p
Riksdagen röstar om lagarna, varfan är den mänskliga demokratin då? Ska inte det svenska folket få rätten att rösta också? Blir så så jävla förvrängt alltsammans.
Martin Valfridsson, justitieministerns pressekreterare, rättar nu Sundins felaktiga uppgifter.
– Det är fel. Det är helt fel, säger han. Om inte jag kan visa att du antingen har laddat ned eller upp en fil till exempel – då har jag inte rätt till skadestånd, säger han till Sydsvenskan.
Han menar att det Sundin har skrivit är osant.
– Nej, nätverket kan ju inte bli skadeståndsskyldigt, det kan bara du bli. Strikt ansvar finns på bara några få områden, hundägare till exempel har strikt ansvar. Men när det gäller nätverksägare finns absolut inget sådant, säger Valfridsson.
Pisslätt o skylla på "eva 42 i porten brevid" :I
vidare...
"Är det däremot endast fråga om nedladdning av några få verk" så är det integritetsintresset som överväger och adressen får inte lämnas ut, skriver regeringen, enligt TT.
Skadeståndsbestämmelserna utgår ifrån att ersättningen ska motsvara den faktiska skadan. "
"Nyheter24 har tidigare under morgonen rapporterat om att myndigheterna kommer att se allvarligare på den som laddar upp, än den som laddar ned material."
Dom snackar om att man "tar" saker som man inte betalar för.. visst man betalar inte för det, men man "tar" det ju inte för de, man kopierar, och det är ju typ en helt annan sak ^^.
Om man inte betalar för en sak så betyder ju inte det att man har "tagit" saken? eller? =S
Se till att sätta upp ett Password på erat trådlösa nätverk också, eftersom en helt annan person kan sitta på erat nätverk och tanka, men det är DU som åker in för det =D BRA VA?, riktigt väl genomtänkt att ha en sådan lag, skit bra!.
I Sverige har vi lagar där det kallas utpressning, och du får inte betala rättegångskostnaderna själv.
Ja då kanske även Sverige får en så kallad "fjärde statsmakt", men det kommer inte gå igenom på det viset de beskriver. Då skulle ju alla fildelare med rösträtt tappa förtroendet, tillit och allt vad det innebär, för Sveriges regering och det resulterar i att de partiet som kommer ta bort lagen kommer bli regering ganska fort.
Det Svensk regering inte förstått är att de kan inte göra vad dom vill utan att fråga svenska folket om det, och det kommer väl märkas om ett par år.
Men att skivbolaget skulle få rätt att kränka personlig integritet, där en person fildelat, utan tillräckligt starka bevis har jag jävligt svårt att tro på.
Gå inte på artisterskonserter, köp inte deras skivor samtidigt som ni laddar ner mer. Kryptera eran lina (googla hur du gör :)) och sedan se hur de arga skivbolagen inte kan sätta dit någon samtidigt som deras inkomster sänks och nedladdningen ökar... !
Sen så hoppas jag verkligen att någon blåser skallen av folk som röstat ja i regeringen :)
File Transfer Protocol eller FTP, ett av de tidigaste populära filöverföringsprotokollen för Internet. FTP är ett kommandobaserat protokoll för överföring av text och binära datafiler.
FTP är på flera sätt ett osäkert protokoll, främst för att lösenord och data skickas i klartext vilket ger en potentiell risk att någon sniffar information från dataströmmen. För att göra filöverföringen säkrare kan man kryptera den med hjälp av SSL eller SSH till exempel genom att köra SFTP. Moderna programvaror använder ett grafiskt eller textbaserat gränssnitt som skal för kommandon.
"roligt att fildelare är mer brottslingar än våldtäktmen och psykopater! ;)"
något att fundera på är ju att starta en protest emot denna lagen innan den ens kommer ut, så att regeringen får någon att tänka över innan dom bestämmer sig för att göra idiotiska lagar utan att svenskafolket får rösta om det, känns lite som republik ^^
Ska det införas en ny lag så ska bannemej Folket få vara med och rösta säger jaG! :)
idioter ^^
#alla
En annan sak som jag tror ingen har svarar på i dråden är det som är nästan längstner:
"film/skivbolag, betyder det inkl spel eller är det bara filmer/musik detta är? "
själva den som jag ville ha reda på :P
Dom måste vänta tills den slagit genom för lagen finns inte för tillfället...
#0 Ja, du kan åka fast innan ipredlagen slagits genom men chansen är mycket mindre...
När var detta? 2005-6?
Jag hade för mig att alla blev paranoida och skulle aldrig mer ladda ner, eller hur var det?
Ligger Pontén bakom detta också?
Jag blir bara mest intresserad över hur lång tid det tar innan det återgår till det normala, dvs att någon/ev. några skapar ett nytt och säkert program? Vem vet...
Gäller att ligga lågt ett tag hursomhelst. Hoppas att inte lagen går igenom och träder i kraft!
Keep on seeding!
Säger bara OneSwarm, glhf.
Spel, Serier, film ja allt som har kopierings skydd är olagligt att ladda ner eller att kopiera (döööh) enligt lag. Därför kommer Ipred användas vid Spel också. (som nån fråga men jag hitta inte igen dig)
#28 du kan inte bli åtalad för att någon annan än du sitter och laddar ner på ditt trådlösa, tvärtom, om du blir åtalad kan du använda ett öppet nätverk som ursäkt och komma undan skadestånd.
"Det innebär inte heller att abonnenten automatiskt blir ansvarig för olagliga åtgärder, t.ex. olaglig fildelning, som någon annan gör med hjälp Internetuppkopplingen. Däremot kan abonnenten uppmärksammas på vad som pågår och ges en möjlighet att hindra fortsatta olagligheter."
jag tolkar det som om du inte har ansvaret iallafall.
WIN.
onTNNT;: IPRED-lagen kommer bara "skyffla" bort casualpirater, dvs de som söker på tpb om de vill ha nåt. om de då tar "Svenssons" så är det ju IPRED som failar bigtime.
de som verkligen vill ha nåt får tag i det också, that's it. gl hf IPRED.
Have a good life
= PROBLEM SOLVED AND EVERYONE GOES HOME SATISFIED.
Blir nog att flytta om folket aldrig skall få vara med och bestämma, jävla diktatursamhälle.
extremt lätt att fabricera dessa bilder
visar bara hur löjlig lagen är