Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Inget fel på Göteborg, eller?

Postat av stureplan den 5 November 2007, 17:54
126 kommentarer · 239 träffar
Jag vill till att börja med avstyra tidigare trådar ang. hatet mellan hufvudstaden stockholm och göteborg. Jag har innerst inne ingenting emot göteborg eller dess invånare, snarare tvärtom.

Denna dag började som en helt vanlig stockholmsdag. Jag drog på mig lite slappa kläder, pluggade in ipodhörlurarna med låten Marky Mark - Good Vibrations, för att sedan glida ner mot 7eleven där jag köper mitt dagliga kaffe & bröd.

Morgonen började som vanligt. Folk log, höll upp dörrar till behövande och jag såg någon hjälpa en pensionär över gatan när trafiken var som hastigast.
På väg tillbaka från affären, under ett låtbyte, hörde jag något som kunde få alla våra vackra bussar att stanna och varenda effektiv tunnelbana att bli försenad. För att beskriva detta ljud, eller snarare oljud, kan jag göra det lätt för mig och citera en känd konstnär, Edvard Munch, om sitt eget konstverk Skriet - "Jag stod där, darrande av rädsla. Och jag kände hur ett högljutt, ändlöst skri genomträngde naturen."

Det jag hörde var inte namnet "you know who" från harry potter eller ett jobbigt bebisskrik, utan en gnutta förpestad GÖTEBORGSDIALEKT.

Min morgon som börjat lika bra som alla andra förändrades till något mardrömsliknande. Där stod jag, knäsvag och tom som en alkoholists fickplunta, och nöp mig i själv i hopp om att det endast var en dröm. Mitt från ingenstans hade personen i fråga sagt något på ett sådant sätt att jag verkligen led. Jag led inombords. Gåtorna om varför människor egentligen slåss och hur man av urbota dumma anledningar startar krig blev plötsligt, på en sekund, lösta.
Skräcken tog inte över mig för att personen antagligen kom från göteborg, utan för att DIALEKTEN, SÄRSPRÅKET och den totalt förgiftade RIKSSVENSKAN hittade ända till självaste huvudstaden Stockholm.

Jag ser inget problem med Göteborg. Flickorna är söta som socker och dom flesta verkar vara ena trevliga kisar. Det är språket (läs: bristen på att kunna tala rent) som är problemet.

Jag tycker att vi en gång för alla står enade. Vem håller egentligen inte med om att vi i och kring Stockholm talar rikssvenska? Självklart är huvudstadens tal facit för hur ett lands egentliga språk låter?

Tack och adjö, snart är det snö! mvh / dempapempa

Hall of fame:

#100 Obergefreiter
Föregående tråd
Nästa tråd

126 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 126 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..