Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Fragbite, monopol i Svenska Datanyheter

Postat av infinitee den 12 Maj 2004, 14:19
189 kommentarer · 183 träffar
Förord:

Detta var igentligen tänkt att bara bli en kommentar till tråden "Över 50.000 medlemmar" men det blev längre och längre ochjag ansåg att den blev värd en egen plats på forumet, under rubriken "Fragbite, monopol i Svenska Datanyheter".

Tråden:

Counter-strike.nu och möjligen Gamingeye må ha fler användare, men Fragbite är platsen där det händer. Fragbite är dataspelarnas mötesplats.

Bevis?

CS.nu's före detta nyhet har 5 kommentarer, Gamingeye hade 3, Fragbites hade 131.

Sista nyheten Gamingeye hade över 30 kommenterer var den tjugonionde Maj. CS.nu's som inte har någon snabbtitt genom hur många kommentarer som skrivits har jag inte ens orkat leta upp, är dock inte en av de 21 iallafall. Så varför lockats folk till Fragbite?

Den största delen måste vara strukturen på sidan, den finns få hemsidor där text som ligger till höger, vänster, uppe och nere utan att göra en stressad och famla bort sig. Gå bara högst upp på sidan och titta, det finns text precis överallt!

Men på något underligt sätt mellan samarbetet med designen och strukturen fårde blå, blåmörka färgerna får mig att känna mig mer lugn, ungefär som när man sätter sig i sin favoritstol, man kan gosa där hur länge som helst. En lika prefekt harmoni mellan så ofantligt mycket text får man leta länge efter, möjligen aftonbladet kan vissa säga, men den är också rätt rörig.

Om vi nu tar en titt på dom andra megadatanyhetsidorna (Gamingeye's sektion och CS.nu) så är det dom som halvor av Fragbite.

Exempel: – CS.nu:

Den har en vitt bakrund, vilket inte fungerar nuförtiden, det får sidan att kännas mer formell, som ett informationsblad. Designen känns också stel och tråkig, för mycket grått och vitt som får en att känna en irritation i ögat. Strukturen är grundligen som Fb's, mycket text på sidorna och i övre respektive undre delen av sidan. Men detta får mig att känna mig stressad, och jag kan inte koppla av när jag tittar på en av deras nyheter. Tror det är färgkombinationen som gör detta. Dom har dock nerkortat sina nyheter som Fb, med en funktionell "läs mer"

länk.

Över till den andra jätten, Gamingeye

Första anblicken ger mig känslan, "Åh, vilken vacker hemsida" Designen är verkligen tjusig, väldigt lik Fragbites färger och mönster, textlänkarna ligger också rätt ordningsamt uppstaplad, men ungefär här spricker det när man tittar på sin scroll. Den är lika stor som muspekaren. Okej jag erkänner, Fragbite's är ungefär lika liten, men fragbite har inte millånga nyheter, ni som undrar vad jag menar ta en titt på deras nyhet: ESWC: Spelschema uppe, så förstår ni. Att dom vågar ens ha länken "läs mer och kommentera", vadå läs mer? Allt står juh redan på nyheten, det borde bara stå "Kommentera", för det är den enda skillnaden mellan länken!

Dessutom så följer Fragbites design med när man scrollar neråt, också passande nog Matchframen som ger lite sällskap. När jag scrollar neråt mellan Gamingeyes nyheter, får jag en känsla att jag är ute i rymden på en vitt väg, allt är becksvart utan den lilla nyhetslingan som fortsätter och fortsätter, och inget annat än en svart bakrund som sällskap. En annan mycket upprörande sak med Gamingeye är deras maniska utkastande av nyheter.

En liten undersökning jag gjorde visar att Gamingeye har producerat 100 nyheter resektive FB: 53 och CS.nu: 58, och det roliga är att varje nyhet knapp kommenterats. Med lite överdrivt kan man elakt säga att det finns fler nyheter än kommentar borta på Gamingeyes-CS nyhetsektion.

Slutord : Fragbite är dataspelsnyheternas okrönte kung. Det kan jämnföras med, Fragbite är Aftonbladet och CS.nu/Gamingeye är Expressen. Dom producerar alla väldigt mycket nyheter, men tack vare Aftonbladets struktur och bilder(design) så är det den tidningen som alla läser. Dom andra är bara etriga förföljare som inte insett att domedagen var för ett par år sen, tack för mig.

Edit: Till er som tjaffsar om stavfel diverse. Skrev denna tråd rakt upponer på fragbite, så det är inte stavningsrättad. Till er som klagar på monopol, Datanyheter. Det finns en bregränsning på antal ord man kan använda i rubriken, jag fick inte plats, och ni som klagar på ordet monopol hänvisar jag till kommentar #19.

ó_Ò __ ^_^ __ Ò_ó

189 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 189 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..