Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Pokerreklam - tillåtet eller inte?

Postat av Sorken den 26 Juli 2006, 17:00
80 kommentarer · 181 träffar
Tänkte ta detta med någon av moderatörerna här på sidan privat men tänkte att eftersom detta även rör användarna på forumet så tänkte jag att alla kunde få ta del av mina åsikter och även komma med egna åsikter om ämnet.

För ett tag sedan hade jag en länk på min profil på här på Fragbite som gick till en sida som gav folk pengar att spela för på pokerklienten PartyPoker. Givetvis tjänar den sidan på att ge folk pengar att spela för, annars skulle dom inte hålla på med det. Och givetvis tjänade även jag på att värva folk till den här sidan.

Länken blev efter ett tag borttagen från min profil och jag accepterade det utan att börja debattera med någon polis eller någon annan administratör.

För några veckor sedan kom en tråd upp på forumet som handlade om just en sån här sida som ger bort pengar att spela för. Dom ansvariga på sidan ville tydligen att vi här på Fragbite skulle ha en tävling om vem som kunde spela ihop mest pengar på PartyPoker under en viss tid, för just dom pengar som man fått från deras sida.

Sidan i fråga som ger bort pengar heter pokerstarten.com. Mer info om detta finner ni på deras sida. www.pokerstarten.com

Tråden i fråga skrevs av "W^" och har fram till nu fått 369 kommentarer.

En kille som var väldigt engagerad i den här tråden var "Razazi". Han har säkert kommit med 100 av alla dessa 369 kommentarer för att hjälpa dom som ville vara med i "tävlingen".

Nå väl, jag brydde mig inte allt för mycket om detta bortsett från ett par lönlösa kommentarer i tråden i fråga.

Cirka tre veckor efter att den här tråden stars kom en ny tråd upp skriven av en viss Firat - som jag tror de flesta här på FB känner igen - där han frågade hur det gått för alla i tävlingen. Även den innehållandes en massa reklam om pokerstarten.com. Jaha? Varför göra en ny tråd om just den här tävlingen? Kan inte den som skapat den första tävlingen bara samla ihop resultaten och utse någon vinnare? Jag antar att det inte var någon speciell tävling egentligen eftersom det inte fanns något pris att vinna och när inte ens någon vinnare utsågs.

För ett par dagar sedan kom ÄNNU EN tråd upp från dessa killar på pokerstarten.com. Denna gång skriven av "zamu".

Det var dags för en ny tävling och folk kunde "på nytt" registrera sig på samma sida och få pengar igen(?). Vet inte hur dom menade riktigt men tydligen så var det dags för att starta en ny likadan tävling.

Ännu en gång är "Razazi" djupt engagerad i vad användarna på forumet har att komma med och försöker så gott som möjligt att hjälpa alla som har problem med att registrera sig. Den nya tråden är nu uppe i 257 kommentarer och har, enligt någon som räknat antalet kommentarer, besvarats 98 gånger av Razazi.

Jag bestämde mig för att göra ett konto på pokerstarten.com för att ta reda på vilka det är som driver sidan. Mycket riktigt så är Razazi en av dom som ligger bakom denna sida. Inte så oväntat kanske?

Detta stod i mitt, en aning förkortade, mail som jag fick av pokerstarten efter att jag registrerat mig:

Hej!

Vi välkomnar dig till Pokerstarten.com!

Vi hoppas innerligt att du får en trevlig pokerupplevelse tillsammans med oss här på Pokerstarten.com

Du är ett steg ifrån att få 75$ gratis till ditt konto, men vad du först ska göra är att skapa ett konto på med vår "Sign up code" CLUBS7 partypoker.com

Om du har några frågor maila oss på !!!OBS!!! razazi@pokerstarten.com !!!OBS!!!
Med vänliga hälsningar,
Pokerstarten.com

Jaha. Inte så konstigt att Razazi varit så insatt i trådarna när han själv är med och driver sidan. Antagligen har han redan tjänat ihop flera tusen kronor på alla som registrerat sig på deras sida och börjat spela poker för pengar som "dom" gett bort.

Nu undrar jag om det här verkligen är tillåtet. Någon form av gräns måste väl ändå finnas. Jag menar det står ju klart och tydligt i forumets regler att man inte får göra reklam på sidan. Om det ska vara så här så kan ni lita på att det kommer komma upp hur mycket reklam som helst om olika pokererbjudanden. För får några göra reklam ska väl alla få göra det? Det är ju inte direkt så att pokerstarten.com har betalat FB pengar för att göra reklam på deras sida och enligt deras regler uppskattades ju inte "snikreklam"....

Dessutom så tänker inte pokerstarten alls på vad det är för folk som registrerar sig. Bara dom fyller i uppgifter som accepteras av PartyPoker så att deras konton är giltiga.

Medelåldern här på FB är väl på max 16-17 år och det är nog ett antal personer i den här åldern och förmodligen ännu yngre som nu har gjort konton på PartyPoker i hopp om att få dra in lite fickpengar. Skapligt snopna de ska bli när dom märker att dom blivit utnyttjade och märker att man inte kan ta ut några pengar om man angett fejkuppgifter (man måste vara 18 år för att få spela poker på nätet lagligt) eller gjort flera konton vilket inte är tillåtet enligt PartyPokers regler och stadgar vilket gör att dom inte får ut några pengar alls.

Därför tycker jag att det inte överhuvudtaget bör vara tillåtet att göra reklam om spel om pengar på sidan då många inte alls har koll på vad det kan få för följder.

Det är faktiskt 18 års åldersgräns av en viss anledning och inte för att det ska se bra ut...

Trådarna om pokerstartens tävlingar:
http://www.fragbite.se/?thread ID=264172
http://www.fragbite.se/?thread ID=271771
http://www.fragbite.se/?thread ID=271977

Så vad tycker ni användare? Bör det vara fritt blås för pokerreklam på forumet? Eller bör det inte tillåtas alls? Själv är jag helt emot det. Visst är jag för diskussioner OM poker, men inte om det ska innefatta massa reklam. Jag tror det behövs ett par stycken kompetenta poliser som är insatta på området för att ett pokerforum ska kunnas skötas snyggt.

Annars finns ju www.pokerforum.nu för er som är intresserade. Prova att göra reklam där vettja.
Föregående tråd
Nästa tråd

80 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 80 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..