Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Fragbiteforumets enorma brister: Språket

Postat av Ream den 15 Juli 2006, 10:25
171 kommentarer · 197 träffar
Inledning:

Denna tråd är till hundra procent gnäll. Om du känner att gnällande har en negativ inverkan på dig, som att Du t.ex. sporras till att skriva en dryg, sarkastisk kommentar som indikerar att just Du skiter fullständigt i trådens innehåll, avråds Du att läsa vidare i tråden och gå vidare till en annan, som kanske ligger lite mer på din nivå (Tips: kolla in WoW-forumet).

Fortfarande kvar? Absorbera mitt gnäll och njut.

Fragbite är ett i Sverige, bland så kallade "Gamers", väletablerat och välkänt forum. Varje dag besöks det av tiotusentals användare, hundratals trådar skapas, och tusentals inlägg skrivs.

Samtidigt har jag, personligen, aldrig sett ett forum som håller en lägre nivå, och det är knappast en trend som håller på att vända. 98% av användarna verkar tro att de använder en chat eller ett klotterplank, och att man helt och hållet kan strunta i språkets regler.

Först och främst vill jag förklara varför jag tycker att det så pass viktigt att man skriver korrekt på ett forum, till skillnad från exempelvis en chat.

På en chat krävs det att man skriver fort för att hänga med i diskussionen. Därför blir det naturligt att t.ex. använda felaktiga förkortningar (det-> d, är -> e, kommer -> kmr, tycker -> tkr) eller förbise grundreglerna för en meningsuppbyggnad.

Det som skrivs är oftast även bara riktat till en eller ett fåtal personer, som kommer läsa det en eller ett par gånger.

På ett forum däremot, går inte konversationen i realtid. Du har ingen tidspress på att skriva eller läsa det som står, och det du skriver kommer att kunna läsas av, teoretiskt sett, hur många och hur ofta som helst. Man har med andra ord ingen anledning att slarva med språket.

Varför ska då Du ta 50% mer tid på att skriva en forumtråd eller ett foruminlägg, bara för att språket ska bli korrekt?

Dels kommer det att gå snabbare för den som läser det, dels kommer personen som läser det inte att få ont i huvudet efter några få minuter. Du kommer även att framstå som du skriver, ligger ditt språk på en tioårings nivå kommer det vara precis så andra personer uppfattar dig. Omoget och outvecklat språk - omogen och outvecklad person.

Liten lista på ofta förekommande överträdelser:

-Dålig eller obefintlig meingsuppbyggnad (Slarvandes med stor bokstav/punkt, kommatecken, ordföljd)

-Egna, påhittade, onödiga och störande förkortningar (det-> d, är -> e, kommer -> kmr, problem -> probs)

-Felaktigt användande av skrivtecken, främst utrops- och frågetecken (Mellanrum innan tecknet (Hej !)/upprepa tecknet (lol!!!!) eller någon patetisk kombination av dessa)

-Felaktig användning av "LOL"/"ROFL" och liknande (Man använder ordet för att indikera att man tycker att någonting är fånigt, och inte roligt, eller ännu värre, använda ordet som ett skällsord)

-Långa inlägg/trådar utan styckindelning

-Särskrivningar

Jag vädjar härmed till fragbites moderatorer att agera på ett sätt som kan få den språkliga nivån på fragbite att höjas från en 10-åring till något som åtminstone ligger på högstadienivå, eller jämförbart med andra större svenska forum.

Vill även varna för risken att drabbas av hyperkorrektion.

Edit: Lade till särskrivningar till listan.
Föregående tråd
Nästa tråd

171 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 171 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..