1
Hur man skriver en bra FB-tråd
Postat av PutBoy den 23 Maj 2005, 20:56
197 kommentarer · 302 träffar
Jag erkänner: Jag har inget liv. Faktum är att jag har så lite liv att det bästa jag vet är att skapa trådar på FB. Detta är, har och kommer alltid att förbli min favoritsysselsättning. Nu när vi har fått det ur vägen, så ska jag återgå till ämnet. Jag tänkte här posta en snabb-guide om hur man skapar en bra tråd på FB. Detta gäller inte bara i just FB, utan jag tänker ta upp saker du kan använda för att förbättra dina uppsatser i alla möjliga ämnen, så siktar du på MVG men har inte lyckats nå hela vägen, läs denna tråd, den kan visa sig vara bra för dig. Nu börjar vi.
De tre FB-trådarna
0; 0;
Som jag ser det så finns det tre typer av FB-trådar.
1. Frågor
2. Humor
3. Diskussioner
Jag tänker gå in på dom olika sorters trådarna lite snabbt. Den sista tänker jag gå in på mer djupt, eftersom att det är om detta tråden egentligen handlar:
1. Frågor
Hit hör allt från ”vad ska jag binda till F?” till ”Hur får jag en tjej i min klass?”. I princip alla trådar som innehåller ”:S”, ”?”, och ”???????????”. För att skapa en bra sån här tråd är det bara en enda enkel regel du behöver följa: ”sök innan”. Sålänge du följer denna gyllene regel, så kommer du inte få några problem. Tänk dock på att nästan alla frågor redan har diskuterats innan, och att posta ändå är att begå intelligent självmord.
2. Humor
Det är bra sådana här trådar som får flest inlägg, och det är inte så konstigt. Här finns det egentligen inga regler alls. Kom dock ihåg att du alltid kommer att få svar som ”den är gammal”. Ta inte dem alltför allvarligt, all humor har redan setts, upptäckts, eller kommits på av någon annan för länge sen, så du kommer få många sådana. Tycker du det är roligt själv, kommer alltid någon tycka det också. Annars är det bara en tumregel som gäller: ”gör det kort”. Ju kortare desto bättre. Faktum är att det räcker med att du bara postar en länk, du behöver inte ens skriva en kommentar.
3. Diskussioner
Till detta räknar jag alla trådar som innehåller en längre text, eller där det har förekommit en eller fler diskussioner i tråden. Det är sådana trådar som denna guide egentligen handlar om, och här får du lära dig några grunder till hur man skriver en sådan. Det är därför denna guide också kan lära dig hur man skriver en ordentlig MVG-uppsats.
Skapa diskussioner
0; 0;
Målet för varje diskussionstråd är att få så många vettiga kommentarer som möjligt. Det kan vara bra att veta några tekniker så man aktivt kan bidra till att antalet kommentarer höjs.
1. Kommentera själv så lite som möjligt.
Jag har upptäckt att om du själv står för mer än hälften av alla kommentarer så dör tråden ut snabbt, så gör inte detta misstaget!
2. Posta vid rätt tid.
10 på dagen är fel tid, 10 på kvällen är rätt så bra, men det håller på att bli sent. Detta beror ju på om det är helg eller vardag, men generellt kan man säga att mellan 16.00 och 21.00 är en bra tid.
3. Posta tidsenligt.
Posta om något som diskuteras mycket i medier och som CS-världen bryr sig om, t.ex. just nu piratkopiering.
4. Skriv bra.
Sist men inte minst, skriv bra! FB-läsarna är inte kräsna så du kommer nog undan med det mesta, men undvik så långt det går felstavningar.
Alla vill ju veta hur man bäst slipper fjortisarna. Det bästa tipset jag har här är, skriv en så lång tråd som möjligt, men ställ huvudfrågan någonstans i början. På det sättet så slipper du fjortisar för de orkar inte läsa igenom tråden, men vissa postar ändå för att jävlas, så om de vet vad huvudfrågan är så kan de posta någorlunda vettigt!
Vissa trådar verkar bara dra åt sig kommentarer. Och oavsett hur mycket man vet om retoriska knep, som jag tänker ta upp senare, kommer alltid tur inverka på något sätt, så ge inte upp. Men ”bumpa” inte upp tråden! Måste du ändå göra det, så låt en kompis posta en någorlunda vettig kommentar istället.
Följ reglerna för forumet! Du vill inte att din tråd ska låsas, tas bort eller bli flamad för att du inte har följt reglerna.
Retorik
0;
Retorik är som gjort för diskussioner. Och som om det inte vore nog med det så är det faktiskt gjort för diskussioner. Så varför inte använda lite sånt här? Som de flesta duktiga uppsatsskrivare som har läst retorik har jag blivit fascinerad över hur mycket retoriska knep man undermedvetet använder. Detta kallas för att vara ”undermedvetet uppmärksam”, och för er som inte har nåt det stadiet än, utan kanske bara är vid ”undermedvetet ouppmärksam” ska jag ge er lite retoriskt godis.
En text, ett tal, eller allehanda diskussioner är uppdelade (grovt) i fyra olika delar. Inledning, bakgrund, argument, slutledning. I just den ordningen. Inledningen kan vara en fråga eller ett påstående, bakgrund är varför man bestämt sig för att skriva texten, argumentet är försvar av det man påstår, och slutledningen är i princip upprepning av inledningen.
Detta är grunden för hur alla bättre texter är uppbyggda, så gör likadant. Detta har utvecklats sedan grekerna så det är ”det rätta”.
För att ge ett större djup i texten kan du använda stilistiska figurer. Upprepning av ett ord i följd, helst tre gånger, är ett exempel på en sådan figur. Man kan också använda sig av att upprepa ord som börjar, eller slutar, på ett visst sätt. Att rimma är ett bra sätt att få människor att minnas vad man säger, det är i grunden därför rappare rimmar. Att använda liknelser och metaforer är också ypperliga knep.
Det finns hur många som helst, och vill du veta fler, eller veta mer om dem jag redan har nämnt så är det bäst att googla på saken.
Stavning
0;
Jag kan inte poängtera det viktiga i att kunna stava rätt tillräckligt, men jag gör ett försök. Det är viktigt att stava rätt i en seriös text. Därför finns några enkla råd att följa för dig som är osäker på din stavning:
1. Sluta vara osäker
2. Använd rättningsverktyget som medföljer i alla ordbehandlingsprogram
3. Testa att säga det du har skrivit, kanske har du gjort något pinsamt grammatiskt fel som du gör när du skriver, men inte när du talar.
4. Alla gör stavfel ibland.
Det finns rätt så enkla stavningsregler i det svenska språket. Vissa ord är undantag, men t.ex. om du ”e” där det står ”ä” (och du inte är 08), så gäller det att det finns två konsonanter efter ä:et, och har du bara skrivit en konsonant, så har du i regel stavat fel. Vet du inte vad som är konsonant, testa att säga bokstaven. Om bokstaven kan skrivas som två bokstäver när du uttalar det, så har du en konsonant. T.ex. B, uttalas ”Be”, alltså en konsonant. Smart va ;D kom på det själv när jag var 4.
Saken är den att ju fler felstavningar du har desto mindre seriös kommer din text att verka. Använd inte heller ”å” istället för ”och” i en seriöst text, inga förkortningar med andra ord.
Dyslektiker se hit
0; 0;-
Många lider av dyslexi. Vissa lider mycket, andra lider mindre, men det är i alla fall ett problem. Det borde vara ens rätt att inte behöva försvara dålig stavning. Tyvärr tycker inte de flesta FB-are detta, och klagar på småsaker som de/dem och att intelligens inte stavas intileggens. Att klaga på detta borde vara underlag för en 50 h-ban. Och jag kan lika gärna erkänna nu, jag gör likadant själv. Det är därför som jag ryser till när folk i slutet av sin tråd skriver ”jag är medveten om att jag skriver som en kratta” trots att de inte gjort något stavfel alls. Så därför ber jag er: sluta ALDRIG en tråd med en sådan ursäkt, och klagar någon på er stavning, utan att skriva den rätta stavningen, alltså ett försök till att hjälpa dig, så anmäl kommentaren.
Få MVG
0;
Några tips till vad lärare tittar efter när dom rättar en text.
1. Upprepande kontra variation
”Jag heter Pelle. Jag ska gå och köpa äpplen. Jag gillar äpplen. Pia har en Ford som jag brukar köra. Pia skjutsar mig till affären så att jag kan köpa mina äpplen. Men Pia blir sur på mig för att jag inte vill betala bensinpengar så jag sparkar ut Pia och snor Pias Ford.”
Skriv inte så. Variera istället hur du börjar meningar och vilka pronomen du använder. Mellan andra och tredje meningen, sätt ett komma och ett ”för” istället för punkt. Ersätt Pia med hon vid några ställen. Generellt gäller att du ska använda Pia först, sen använda hon några gånger, sen för att påminna läsaren att ”hon” heter Pia så använd namnet en gång till i slutet. Du kan göra fler saker, tänk ut några stycken själv:
”Jag heter Pelle. Idag ska jag gå och köpa äpplen, gör jag gillar äpplen. Pia har en Ford som jag brukar köra. Hon skjutsar mig till affären så att jag kan köpa mina äpplen. Men Pia blir sur på mig för att jag inte vill betala bensinpengar så jag sparkar ut henne och snor Forden.”
Hängde du med? Jag har märkt att de flesta skriver mycket likt den första varianten, och det ser faktiskt mycket barnsligt ut.
Komman på rätt ställe är också exempel på variation, så fråga din lärare vad ett komma egentligen används till.
2. Stavning
Stavning, stavning, stavning. Detta är inte fullt så viktigt, det är inte det som skiljer ett VG från ett MVG, om man nu inte gör många stavfel.
3. Ordval
Skriv din text. Hitta en synonymordbok. Ersätt några ord med ord som du hittar i synonymordboken, som du inte känner till sen tidigare. Läs din text. Visst ser den bättre ut redan nu?
Faktum är att detta är så viktigt att det inte bara skiljer ett VG från ett MVG utan kan också utgöra skillnaden mellan ett IG och ett MVG.
4. Retorik
Använder du endast en stilistisk figur per 500 sidor, så har du imponerat din lärare, och fler är bättre, eller hur?
5. Be läraren om råd
Det är detta de är till för eller hur? Jag brukar fråga läraren om saker jag inte fattar minuterarna innan provet, och många klasskamrater tycker det är fusk. Jag fattar inte varför. Så vill du verkligen få MVG, så fråga läraren om vad hon tycker om texten innan du lämnar in det, och under tiden du skriver så titta på tidigare redan rättade texter för att se var du brukar göra fel.
Detta är nog det mesta, jag har säkert missat något, men man kan inte skriva hur långt som helst, eller hur?
Och skälet till att jag skrev det här var för att jag ville, för att jag inte hade något annat att göra, och för att jag ville jävlas. Och nej, jag är ingen plugghäst, jag gör ingenting i skolan i princip. Tjo å tjim.
De tre FB-trådarna
0; 0;
Som jag ser det så finns det tre typer av FB-trådar.
1. Frågor
2. Humor
3. Diskussioner
Jag tänker gå in på dom olika sorters trådarna lite snabbt. Den sista tänker jag gå in på mer djupt, eftersom att det är om detta tråden egentligen handlar:
1. Frågor
Hit hör allt från ”vad ska jag binda till F?” till ”Hur får jag en tjej i min klass?”. I princip alla trådar som innehåller ”:S”, ”?”, och ”???????????”. För att skapa en bra sån här tråd är det bara en enda enkel regel du behöver följa: ”sök innan”. Sålänge du följer denna gyllene regel, så kommer du inte få några problem. Tänk dock på att nästan alla frågor redan har diskuterats innan, och att posta ändå är att begå intelligent självmord.
2. Humor
Det är bra sådana här trådar som får flest inlägg, och det är inte så konstigt. Här finns det egentligen inga regler alls. Kom dock ihåg att du alltid kommer att få svar som ”den är gammal”. Ta inte dem alltför allvarligt, all humor har redan setts, upptäckts, eller kommits på av någon annan för länge sen, så du kommer få många sådana. Tycker du det är roligt själv, kommer alltid någon tycka det också. Annars är det bara en tumregel som gäller: ”gör det kort”. Ju kortare desto bättre. Faktum är att det räcker med att du bara postar en länk, du behöver inte ens skriva en kommentar.
3. Diskussioner
Till detta räknar jag alla trådar som innehåller en längre text, eller där det har förekommit en eller fler diskussioner i tråden. Det är sådana trådar som denna guide egentligen handlar om, och här får du lära dig några grunder till hur man skriver en sådan. Det är därför denna guide också kan lära dig hur man skriver en ordentlig MVG-uppsats.
Skapa diskussioner
0; 0;
Målet för varje diskussionstråd är att få så många vettiga kommentarer som möjligt. Det kan vara bra att veta några tekniker så man aktivt kan bidra till att antalet kommentarer höjs.
1. Kommentera själv så lite som möjligt.
Jag har upptäckt att om du själv står för mer än hälften av alla kommentarer så dör tråden ut snabbt, så gör inte detta misstaget!
2. Posta vid rätt tid.
10 på dagen är fel tid, 10 på kvällen är rätt så bra, men det håller på att bli sent. Detta beror ju på om det är helg eller vardag, men generellt kan man säga att mellan 16.00 och 21.00 är en bra tid.
3. Posta tidsenligt.
Posta om något som diskuteras mycket i medier och som CS-världen bryr sig om, t.ex. just nu piratkopiering.
4. Skriv bra.
Sist men inte minst, skriv bra! FB-läsarna är inte kräsna så du kommer nog undan med det mesta, men undvik så långt det går felstavningar.
Alla vill ju veta hur man bäst slipper fjortisarna. Det bästa tipset jag har här är, skriv en så lång tråd som möjligt, men ställ huvudfrågan någonstans i början. På det sättet så slipper du fjortisar för de orkar inte läsa igenom tråden, men vissa postar ändå för att jävlas, så om de vet vad huvudfrågan är så kan de posta någorlunda vettigt!
Vissa trådar verkar bara dra åt sig kommentarer. Och oavsett hur mycket man vet om retoriska knep, som jag tänker ta upp senare, kommer alltid tur inverka på något sätt, så ge inte upp. Men ”bumpa” inte upp tråden! Måste du ändå göra det, så låt en kompis posta en någorlunda vettig kommentar istället.
Följ reglerna för forumet! Du vill inte att din tråd ska låsas, tas bort eller bli flamad för att du inte har följt reglerna.
Retorik
0;
Retorik är som gjort för diskussioner. Och som om det inte vore nog med det så är det faktiskt gjort för diskussioner. Så varför inte använda lite sånt här? Som de flesta duktiga uppsatsskrivare som har läst retorik har jag blivit fascinerad över hur mycket retoriska knep man undermedvetet använder. Detta kallas för att vara ”undermedvetet uppmärksam”, och för er som inte har nåt det stadiet än, utan kanske bara är vid ”undermedvetet ouppmärksam” ska jag ge er lite retoriskt godis.
En text, ett tal, eller allehanda diskussioner är uppdelade (grovt) i fyra olika delar. Inledning, bakgrund, argument, slutledning. I just den ordningen. Inledningen kan vara en fråga eller ett påstående, bakgrund är varför man bestämt sig för att skriva texten, argumentet är försvar av det man påstår, och slutledningen är i princip upprepning av inledningen.
Detta är grunden för hur alla bättre texter är uppbyggda, så gör likadant. Detta har utvecklats sedan grekerna så det är ”det rätta”.
För att ge ett större djup i texten kan du använda stilistiska figurer. Upprepning av ett ord i följd, helst tre gånger, är ett exempel på en sådan figur. Man kan också använda sig av att upprepa ord som börjar, eller slutar, på ett visst sätt. Att rimma är ett bra sätt att få människor att minnas vad man säger, det är i grunden därför rappare rimmar. Att använda liknelser och metaforer är också ypperliga knep.
Det finns hur många som helst, och vill du veta fler, eller veta mer om dem jag redan har nämnt så är det bäst att googla på saken.
Stavning
0;
Jag kan inte poängtera det viktiga i att kunna stava rätt tillräckligt, men jag gör ett försök. Det är viktigt att stava rätt i en seriös text. Därför finns några enkla råd att följa för dig som är osäker på din stavning:
1. Sluta vara osäker
2. Använd rättningsverktyget som medföljer i alla ordbehandlingsprogram
3. Testa att säga det du har skrivit, kanske har du gjort något pinsamt grammatiskt fel som du gör när du skriver, men inte när du talar.
4. Alla gör stavfel ibland.
Det finns rätt så enkla stavningsregler i det svenska språket. Vissa ord är undantag, men t.ex. om du ”e” där det står ”ä” (och du inte är 08), så gäller det att det finns två konsonanter efter ä:et, och har du bara skrivit en konsonant, så har du i regel stavat fel. Vet du inte vad som är konsonant, testa att säga bokstaven. Om bokstaven kan skrivas som två bokstäver när du uttalar det, så har du en konsonant. T.ex. B, uttalas ”Be”, alltså en konsonant. Smart va ;D kom på det själv när jag var 4.
Saken är den att ju fler felstavningar du har desto mindre seriös kommer din text att verka. Använd inte heller ”å” istället för ”och” i en seriöst text, inga förkortningar med andra ord.
Dyslektiker se hit
0; 0;-
Många lider av dyslexi. Vissa lider mycket, andra lider mindre, men det är i alla fall ett problem. Det borde vara ens rätt att inte behöva försvara dålig stavning. Tyvärr tycker inte de flesta FB-are detta, och klagar på småsaker som de/dem och att intelligens inte stavas intileggens. Att klaga på detta borde vara underlag för en 50 h-ban. Och jag kan lika gärna erkänna nu, jag gör likadant själv. Det är därför som jag ryser till när folk i slutet av sin tråd skriver ”jag är medveten om att jag skriver som en kratta” trots att de inte gjort något stavfel alls. Så därför ber jag er: sluta ALDRIG en tråd med en sådan ursäkt, och klagar någon på er stavning, utan att skriva den rätta stavningen, alltså ett försök till att hjälpa dig, så anmäl kommentaren.
Få MVG
0;
Några tips till vad lärare tittar efter när dom rättar en text.
1. Upprepande kontra variation
”Jag heter Pelle. Jag ska gå och köpa äpplen. Jag gillar äpplen. Pia har en Ford som jag brukar köra. Pia skjutsar mig till affären så att jag kan köpa mina äpplen. Men Pia blir sur på mig för att jag inte vill betala bensinpengar så jag sparkar ut Pia och snor Pias Ford.”
Skriv inte så. Variera istället hur du börjar meningar och vilka pronomen du använder. Mellan andra och tredje meningen, sätt ett komma och ett ”för” istället för punkt. Ersätt Pia med hon vid några ställen. Generellt gäller att du ska använda Pia först, sen använda hon några gånger, sen för att påminna läsaren att ”hon” heter Pia så använd namnet en gång till i slutet. Du kan göra fler saker, tänk ut några stycken själv:
”Jag heter Pelle. Idag ska jag gå och köpa äpplen, gör jag gillar äpplen. Pia har en Ford som jag brukar köra. Hon skjutsar mig till affären så att jag kan köpa mina äpplen. Men Pia blir sur på mig för att jag inte vill betala bensinpengar så jag sparkar ut henne och snor Forden.”
Hängde du med? Jag har märkt att de flesta skriver mycket likt den första varianten, och det ser faktiskt mycket barnsligt ut.
Komman på rätt ställe är också exempel på variation, så fråga din lärare vad ett komma egentligen används till.
2. Stavning
Stavning, stavning, stavning. Detta är inte fullt så viktigt, det är inte det som skiljer ett VG från ett MVG, om man nu inte gör många stavfel.
3. Ordval
Skriv din text. Hitta en synonymordbok. Ersätt några ord med ord som du hittar i synonymordboken, som du inte känner till sen tidigare. Läs din text. Visst ser den bättre ut redan nu?
Faktum är att detta är så viktigt att det inte bara skiljer ett VG från ett MVG utan kan också utgöra skillnaden mellan ett IG och ett MVG.
4. Retorik
Använder du endast en stilistisk figur per 500 sidor, så har du imponerat din lärare, och fler är bättre, eller hur?
5. Be läraren om råd
Det är detta de är till för eller hur? Jag brukar fråga läraren om saker jag inte fattar minuterarna innan provet, och många klasskamrater tycker det är fusk. Jag fattar inte varför. Så vill du verkligen få MVG, så fråga läraren om vad hon tycker om texten innan du lämnar in det, och under tiden du skriver så titta på tidigare redan rättade texter för att se var du brukar göra fel.
Detta är nog det mesta, jag har säkert missat något, men man kan inte skriva hur långt som helst, eller hur?
Och skälet till att jag skrev det här var för att jag ville, för att jag inte hade något annat att göra, och för att jag ville jävlas. Och nej, jag är ingen plugghäst, jag gör ingenting i skolan i princip. Tjo å tjim.





