I en intervju med Angel Munoz hos CPL:s mediapartner Gotfrag avslöjas det att man till 2007 kommit till insikten att enkelhet är nyckeln till framgång, vilket innebär att man ska fokusera på endast ett spel. Produkten av den tankegången blev Quake 3.
Någon diskussion om just varför man inte valt Counter-strike som World Tour-spel blir det inte i intervjun, utan vi får hålla till godo med motiveringen till varför man valt Quake 3 som 2007 års spel:
Trots att man vill satsa på endast ett spel ska det finnas plats för sekundära spel, och där kommer Counter-strike utan tvekan att vara en tung kandidat. Vilket utrymme dessa spel ges verkar dock även i år bli upp till CPL:s lokala partners. Dock vill man inte ge några detaljer om detta ännu, så tills vidare är det ett framtida problem.
Intervjun med Angel Munoz finns att läsa här.
Någon diskussion om just varför man inte valt Counter-strike som World Tour-spel blir det inte i intervjun, utan vi får hålla till godo med motiveringen till varför man valt Quake 3 som 2007 års spel:
Why did you select Quake 3? Did the decision hinge mainly on logistical concerns, developer support, or the game itself?Även om det för Counter-strike-communityt så klart är lite av en besvikelse att Counter-strike inte blivit valt kan CPL:s utveckling ändå ses som ett steg i rätt riktning för esporten. Insikten att enkelhet lönar sig, vilket förmodligen även ligger bakom bytet från double elimination till single elimination, är ett viktigt steg som kom snudd på i senaste laget.
“Seasoned games” is the new axiom at CPL. Let me share a couple of reasons to use time-tested games:
1. Time-tested games help provide stability to esports and its competitors. Competitors should not have to relearn a new game every year, and spectators should have plenty of time to acclimate themselves to rules, strategies and formats. A good example is Counter-Strike 1.6, with arguably the highest following of any esports game in the western world, the game is actually quite complex and takes time to understand and appreciate.
2. Time-tested games offer familiarity to wider audiences. Quake 3 for example, was released in December 1999 and it created one of the largest PC online deathmatch communities we have ever seen. With hundreds of thousands of gamers playing it at one time or another, this huge audience will probably be interested in watching matches for a game they actually can understand.
Now a few reasons why we selected Quake 3 specifically:
Quake 3 has fantastic netcode and the demos work. The game’s physics, movement and sounds are pretty much flawless, and it has a large selection of maps with no major bugs. GTV is fully functional and now works with CPMA’s muti-view technology. The source code for Quake 3 was released under the GNU General Public License making it easier to implement changes and improvements. Finally, Quake 3 has great mod support from the community, especially from game modder extraordinaire arQon.
Trots att man vill satsa på endast ett spel ska det finnas plats för sekundära spel, och där kommer Counter-strike utan tvekan att vara en tung kandidat. Vilket utrymme dessa spel ges verkar dock även i år bli upp till CPL:s lokala partners. Dock vill man inte ge några detaljer om detta ännu, så tills vidare är det ett framtida problem.
Intervjun med Angel Munoz finns att läsa här.






