Övrigt
Fragbites guide till Dota 2
1
Välkommen till Fragbites guide till det heta MOBA-spelet Dota2. Här kommer du som är nybörjare på spelet – eller om du helt enkelt inte är insatt alls i MOBA-genren – hitta matnyttig information om spelet och dess bubblande scen.
Historia
Defense of the Ancients 2, eller Dota2 som är det korrekta namnet av Valves uppföljare till DotA, är ett väldigt populärt spel i genren Multiplayer Online Battle Arena (MOBA). DotA var, likt Counter-Strike, skapat som en mod till ett populärt spel. I detta fallet var det spelet inte Half-Life utan istället Blizzards tredje spel i Warcraft-historian, alltså Warcraft III. Modden, skapad i Warcrafts World Editor, blev ett faktum bara kort efter spelets release. Modden uppdaterades frekvent men det var inte förrän en man vid aliaset "IceFrog" tog tag i utveckling under 2005 som spelet tog fart på riktigt. Redan samma år hade det sin debut i esport-sammanhang då Blizzard själva tog med modden som en del av sitt årliga BlizzCon-evenemang.
Det fortsatte att växa, speciellt i Asien, och var med i de malaysiska och singaporiska WCG-tävlingarna under 2005. Året därpå tog det ytterligare ett kliv och var med i den asiastiska motsvarigheten till Europas SEC (Samsung Euro Championship). Även CPL:s amatördivision CAL och CyberEvolution uppmärksammade spelet.
Vid denna tiden hade en rejäl tävlingsscen tagit form. Klassiska organisationer som compLexity, TeG, JaX Money Crew och Meet Your Makers ville vara med i DotA-äventyret och plockade sedermera upp lag. 2006 var också året då Basshunters låt "Vi sitter i Ventrilo och spelar DotA" blev ett stort fenomen och nådde top10-rankingar på diverse musiklistor i Sverige, Norge och Finland.
DotA fortsatte att växa och under 2008 var det med i prestigefyllda ESWC i Paris. Även svenska DreamHack arrangerade stora turneringar i DotA vid den här tiden. Scenen dog dock såsmåningom ut i Europa och Nordamerika i samband med att Kina tog över samtidigt som allt färre LAN-turneringar arrangerades med DotA som en av titlarna.
Under hösten 2009 kom det dock positiva nyheter, spelets utvecklare IceFrog blev anställd hos Valve för att jobba med en uppföljare till DotA som skulle väcka liv i scenen igen, nämligen Dota2. Cirka två år senare startade beta-fasen och Valve tog tillfället i akt och firade detta med en högst hype:ad turnering vid namn The International med världseliten (som alla varit först med att få prova på betan och lämna feedback) kämpandes om ofattbara $1 600 000 i prispengar under GamesCom-mässan i Köln, Tyskland.
Vann gjorde (såklart?) ukrainska Natus Vincere (latin för "född för att vinna"). Laget har sedan dess, i likhet med organisationens väldigt framgångsrika CS-lag, fortsatt sin dominans och är i nuläget ohotad etta i världen. Med en ny The International-turnering på ingång om lite drygt tre månader (och en fet DreamHack-tävling innan dess) ska det bli intressant att se om man pallar favorittrycket och lyckas vinna mega-turneringen två år i rad. Hur galet hade inte det varit?
Det fortsatte att växa, speciellt i Asien, och var med i de malaysiska och singaporiska WCG-tävlingarna under 2005. Året därpå tog det ytterligare ett kliv och var med i den asiastiska motsvarigheten till Europas SEC (Samsung Euro Championship). Även CPL:s amatördivision CAL och CyberEvolution uppmärksammade spelet.
Vid denna tiden hade en rejäl tävlingsscen tagit form. Klassiska organisationer som compLexity, TeG, JaX Money Crew och Meet Your Makers ville vara med i DotA-äventyret och plockade sedermera upp lag. 2006 var också året då Basshunters låt "Vi sitter i Ventrilo och spelar DotA" blev ett stort fenomen och nådde top10-rankingar på diverse musiklistor i Sverige, Norge och Finland.
DotA fortsatte att växa och under 2008 var det med i prestigefyllda ESWC i Paris. Även svenska DreamHack arrangerade stora turneringar i DotA vid den här tiden. Scenen dog dock såsmåningom ut i Europa och Nordamerika i samband med att Kina tog över samtidigt som allt färre LAN-turneringar arrangerades med DotA som en av titlarna.
Under hösten 2009 kom det dock positiva nyheter, spelets utvecklare IceFrog blev anställd hos Valve för att jobba med en uppföljare till DotA som skulle väcka liv i scenen igen, nämligen Dota2. Cirka två år senare startade beta-fasen och Valve tog tillfället i akt och firade detta med en högst hype:ad turnering vid namn The International med världseliten (som alla varit först med att få prova på betan och lämna feedback) kämpandes om ofattbara $1 600 000 i prispengar under GamesCom-mässan i Köln, Tyskland.
Vann gjorde (såklart?) ukrainska Natus Vincere (latin för "född för att vinna"). Laget har sedan dess, i likhet med organisationens väldigt framgångsrika CS-lag, fortsatt sin dominans och är i nuläget ohotad etta i världen. Med en ny The International-turnering på ingång om lite drygt tre månader (och en fet DreamHack-tävling innan dess) ska det bli intressant att se om man pallar favorittrycket och lyckas vinna mega-turneringen två år i rad. Hur galet hade inte det varit?
Hur spelet fungerar
Dota2 kan för en person totalt oinsatt i MOBA-scenen vid en första anblick se väldigt invecklat ut. Spelets grundpelare är dock väldigt enkla att lära sig. Det numera väldigt utbredda begreppet "A minute to learn, a lifetime to master" är passande och beskriver spelet mycket bra.
I essens går spelet ut på att förstöra motståndarlagets "huvudbyggnad" som återfinns längst in i dess bas. Likt Counter-Strike så finns det två sidor, The Radiant och The Dire som startar på varsin sida kartan. Här finns det dock inget anfallande och försvarande lag utan båda sidorna har (i princip) samma förutsättningar. Det finns tre vägar (kallas i folkmun "lanes") som går ifrån vardera bas. Två av dess lanes möts i nordvästra hörnet respektive sydostliga hörnet. Den tredje lane:en möts i mitten av kartan.
Dota2 spelas fem-mot-fem. Meta-gamet ändras ofta och därmed på vilket sätt man sprider ut sina hjältar längs kartan. Förr i tiden var det vanligaste att ha en hjälte ensam i mitten och sedan två på den nordligaste (top lane) och två på den sydligaste (bottom lane). Detta har dock ändrats efterhand och i nuläget beror det på lagets spelstil och vilka hjältar som väljs / är tillgängliga.
Det finns flera olika spelsätt att använda sig av. I publicspel är dom vanligaste All Pick (alla spelare får välja bland alla hjältar), Single Draft (alla spelare kan välja mellan tre hjältar som har olika max-attributer en med strength, en med agility och en med intelligence) och Random Draft (10 spelare får i tur och ordning välja mellan 20 hjältar).
I tävlingsspel använder man sig av spelsättet Captains Mode. Båda lagen har en varsin kapten som gör alla picks och bans åt sitt egna lag. Matchen börjar med att lagen bannar tre hjältar var och i tur och ordning. Efter det väljer det lag som har tilldelats "first pick" sin hjälte. När dom gjort det får lag B välja två hjältar följt av lag A:s två hjältar följt av lag B:s tredje hjälte. När båda lagen valt tre hjältar var så är det dags för ytterligare fyra bans, två för vardera lag, i tur och ordning. När man eliminerat dessa fyra hjältar från att bli valda går man in i den sista fasen innan själva matchen sätter igång, de sista fyra picksen som även de väljs en och en.
Det kan låta som ett krångligt upplägg för den oinsatte, men ser man en riktig match så är det inte alls speciellt svårt att förstå. Det som kan vara svårare att se däremot är mönster som lagen väljer hjältar efter. Vissa lag gillar att spela med hjältar som är bra på att pusha och ta ner torn för att på så sätt få extra guld som man kan köpa items för. Andra gillar att vara mobila över hela kartan och ganka (döda) motståndarnas hjältar så ofta det bara går, för att på så sätt få mer experience (och guld) för att skaffa sig ett övertag. En tidigare ganska vanlig taktik var att satsa på det så kallade "late-game".
Late-game brukar vanligtvis vara den period som följer efter fyrtiominutersstrecket, det är vid den tiden av matchen som intelligence-hjältar och deras magiska attacker blir svagare medan (främst) agility-hjältar och deras fysiska attacker blir desto starkare. Just därför benäms oftast agility-hjältar som "carrys" hjältar som ska bära laget när resterande hjältar inte är lika effektiva längre.
Intelligence-hjältar å andra sidan är oftast som starkast i early- och mid-game, det vill säga fram tills cirka minut 40. Dessa hjältar har oftast inte speciellt mycket hp men har starka magiska attacker. Strength-hjältar brukar vara användbara igenom hela matchens längd, vissa kan till och med användas som carrys. Det allra vanligaste man använder strength-hjältar till är dock att ha dom som så kallade "initiators", det vill säga att dom går in först i varje fight och försöker skapa så mycket oreda som möjligt medan lagkamraterna gör sin grej. Dessa hjältar har traditionellt mycket hp och lite mana.
Som tidigare nämnt har alla klaner sin egna stil, men den vanligaste setupen är som följer:
En support-spelare som ska hjälpa sina medspelare (främst carryn) att få farma ostört. Bygger alltid items som gynnar laget och inte sig själv. Har också den tråkiga och oftast ouppskattade rollen att köpa Observer Wards (som ger vision inom en viss radie från där dom är utplacerade) och Sentry Wards (ger i princip ingen vision men upptäcker däremot osynliga hjältar och utplacerade wards från motståndarlaget).
En hardcarry och/eller semi-carry som ska vinna matchen i late-game om man inte lyckas avsluta matchen i ett tidigare stadie.
En eller två gankers/utility-hjältar
En semi-support-hjälte
Mitt tips till dig som är nybörjare är att kolla på så mycket matcher och proffsstreams som det bara går för att skapa dig en bra uppfattning om hur olika hjältar kan/ska spelas på ett optimalt sätt. Titta på hur dom rör sig och analysera deras val dom gör under matchens gång, det finns en hel del att lära där.
I essens går spelet ut på att förstöra motståndarlagets "huvudbyggnad" som återfinns längst in i dess bas. Likt Counter-Strike så finns det två sidor, The Radiant och The Dire som startar på varsin sida kartan. Här finns det dock inget anfallande och försvarande lag utan båda sidorna har (i princip) samma förutsättningar. Det finns tre vägar (kallas i folkmun "lanes") som går ifrån vardera bas. Två av dess lanes möts i nordvästra hörnet respektive sydostliga hörnet. Den tredje lane:en möts i mitten av kartan.
Dota2 spelas fem-mot-fem. Meta-gamet ändras ofta och därmed på vilket sätt man sprider ut sina hjältar längs kartan. Förr i tiden var det vanligaste att ha en hjälte ensam i mitten och sedan två på den nordligaste (top lane) och två på den sydligaste (bottom lane). Detta har dock ändrats efterhand och i nuläget beror det på lagets spelstil och vilka hjältar som väljs / är tillgängliga.
Det finns flera olika spelsätt att använda sig av. I publicspel är dom vanligaste All Pick (alla spelare får välja bland alla hjältar), Single Draft (alla spelare kan välja mellan tre hjältar som har olika max-attributer en med strength, en med agility och en med intelligence) och Random Draft (10 spelare får i tur och ordning välja mellan 20 hjältar).
I tävlingsspel använder man sig av spelsättet Captains Mode. Båda lagen har en varsin kapten som gör alla picks och bans åt sitt egna lag. Matchen börjar med att lagen bannar tre hjältar var och i tur och ordning. Efter det väljer det lag som har tilldelats "first pick" sin hjälte. När dom gjort det får lag B välja två hjältar följt av lag A:s två hjältar följt av lag B:s tredje hjälte. När båda lagen valt tre hjältar var så är det dags för ytterligare fyra bans, två för vardera lag, i tur och ordning. När man eliminerat dessa fyra hjältar från att bli valda går man in i den sista fasen innan själva matchen sätter igång, de sista fyra picksen som även de väljs en och en.
Det kan låta som ett krångligt upplägg för den oinsatte, men ser man en riktig match så är det inte alls speciellt svårt att förstå. Det som kan vara svårare att se däremot är mönster som lagen väljer hjältar efter. Vissa lag gillar att spela med hjältar som är bra på att pusha och ta ner torn för att på så sätt få extra guld som man kan köpa items för. Andra gillar att vara mobila över hela kartan och ganka (döda) motståndarnas hjältar så ofta det bara går, för att på så sätt få mer experience (och guld) för att skaffa sig ett övertag. En tidigare ganska vanlig taktik var att satsa på det så kallade "late-game".
Late-game brukar vanligtvis vara den period som följer efter fyrtiominutersstrecket, det är vid den tiden av matchen som intelligence-hjältar och deras magiska attacker blir svagare medan (främst) agility-hjältar och deras fysiska attacker blir desto starkare. Just därför benäms oftast agility-hjältar som "carrys" hjältar som ska bära laget när resterande hjältar inte är lika effektiva längre.
Intelligence-hjältar å andra sidan är oftast som starkast i early- och mid-game, det vill säga fram tills cirka minut 40. Dessa hjältar har oftast inte speciellt mycket hp men har starka magiska attacker. Strength-hjältar brukar vara användbara igenom hela matchens längd, vissa kan till och med användas som carrys. Det allra vanligaste man använder strength-hjältar till är dock att ha dom som så kallade "initiators", det vill säga att dom går in först i varje fight och försöker skapa så mycket oreda som möjligt medan lagkamraterna gör sin grej. Dessa hjältar har traditionellt mycket hp och lite mana.
Som tidigare nämnt har alla klaner sin egna stil, men den vanligaste setupen är som följer:
Mitt tips till dig som är nybörjare är att kolla på så mycket matcher och proffsstreams som det bara går för att skapa dig en bra uppfattning om hur olika hjältar kan/ska spelas på ett optimalt sätt. Titta på hur dom rör sig och analysera deras val dom gör under matchens gång, det finns en hel del att lära där.
Lagen
Na`Vi
Puppey
Dendi
XBOCT
LighTofHeaveN
ARS-ART / Smile
CLG
Pajkatt
Miracle
Akke
MiSeRy
Lacoste
Evil Geniuses
Maelk
Fear
DeMoN
Bulba
Universe
compLexity
FLUFFNSTUFF
HANNAH_MONTANA
ixmike88
Jeyo
TC
absoluteLegends
Snoopy
Shatan
Godot
MusiCa
bLeek
Zenith
hyhy
iceiceice
xy-
xfreedom
Loda
Quantic
PAINTITGOLD
Korok
Solara
Mikey
Lasthitmagic
mousesports
SingSing
SexyBamboe
Black^
1437
ComeWithMe
mTw
syndereN
Kebap
Funzii
7ckngMad
Sockshka
Orange
WinteR
Mushi
Yamateh
XtincT
Ice
Darer
ArtStyle
Go[blin]
Funn1k
Mag~
God
Virtus.pro
NS
Dread
Santa
Azen
KuroKy
Infused
Wagamama
Fishbone
Mini
Doney
Reesion
Keita-Gaming
bonzajajaj
Wall-eater
PinoY
QuiX-
Niqua
Moscow Five
PlzGoGame
Bl00DAnGeL
M.Admiration
Silent
vigoss
NEXT.kz
Mantis
eQual
LuCky
StOrm
StalCat
EHOME
KingJ
xwkkx / Dai
NUZ / PLT / Lanm
Perfect_CaT
QQQ / 357 / Rcc
DK
Burning
Super
rOtk
longdd
ZippO
AEON
random
Shadow
Warnutz
ZanQtreeS
Xul-
SGC
craNich
Iacek
profheadshot
Tulex
Warlog
Duskbin
ninjaboogie
Mr.Swish
Cast
Arsian
LeiAiSher
MUFC
TooFuckingGood / Garfield
Sharky
Ling
Net
Simplicity
TTB
CalculuS
Balsam
s4
neNo-
henrydickenson
Empire
Lega
Scandal
Blowyourbrain
Allwayswannafly
Jackal
Länkar
Populära spelarstreamsjoinDOTA Streamar de flesta toppmatcher och är värd av flertalet turneringar
Valves Dota2-blogg Här kan du läsa allt om spelets senaste uppdateringar
DendiMed detta vill jag avsluta guiden och hoppas att ni kommer att följa och uppskatta vårt cover av Dota2-scenen.
SingSing
Loda
syndereN
LINK
MiSeRy
DeMoN
Fear
BuLba
Korok
Jeyo
TC
H4nn1
KuroKy
Trixi
Rexi
ComeWithMe
Ad
23 kommentarer — skriv kommentar
Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.