×
Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.

Övrigt

Audio FX

1
I brist på idéer om hur jag ska inleda recensionen kan vi väl konstatera att det här är den andra recensionen av ett headset på Fragbite någonsin. Headsettet som vi ska kika på den här gången har det något intetsägande namnet Audio FX och är tillverkat av eDimensional, som är kända för 3D-glasögon och en stol med inbyggt högtalarsystem.
Audio FX har flera finesser, till vilka vi kan återkomma efter att vi presenterat hörlurarnas stora säljknep. Med en underlägsen gest presenterar jag härmed Force Feedback – i hörlurar. Förutom blinkande lampor och en mikrofon som ser ut som en felavlad köttbulle är den stora lockelsen med de här hörlurarna den välkända Force Feedback-tekniken. Mer om den läser ni längre ner.

Sidan 1

Grundläggande ljudegenskaper



När det gäller ljudkvalitet och kvalitet på inspelat ljud har jag överlag varken ris eller ros att dela ut. Allting är i enlighet med prislappen och inte någonting extraordinärt. En liten varningsskylt vill jag höja för klarheten i ljudet som stundtals kan få Colt-sprayen att kännas som en gröt av ljud istället för att man hör ljudet för varje kula för sig. Det är dock en mindre brist som man inte tänker på efter ett tag.





Force Feedback



Om det är någon som missat vad Force Feedback är kan jag berätta att det för det mesta används på rattar och i viss utsträckning joysticks där det ger spelaren mer känsla i spelen genom att skaka, vibrera, göra styrdonet trögt eller på annat sätt förmedla lite realism. Force Feedback i hörlurarna är inte alls lika påtagligt som i till exempel en joystick. Hörlurarna håller sig till små vibrationer som mestadels uppfattas som en rejäl bas. I produktbeskrivningen skriver man att en bas i till exempel ett hemmabiosystem oftast känns mer som en vibration än som ett ljud, och det är detta som man tar till vara på med hjälp av vibrationerna i lurarna, som man kallar för Force Feedback, men som egentligen bara vill efterlikna en ordentlig bas.



Jag är säker på att Force Feedback fungerar bra med rattar, eftersom rattar skakar i verkligheten också. Joysticks kan jag tänka mig fungerar rätt okej i flygspel, men jag är ändå relativt skeptisk till Force Feedback i joysticks. Hur ska jag då beskriva mina farhågor om Force Feedback i hörlurar? Det är naturligt att en ratt skakar när man maler fram på en grusväg, men i vilket sammanhang skakar öronen?



Jag ska erkänna att själva idén med Force Feedback för öronen överraskade positivt på mig när jag drog igång Diablo II: Lord of Destruction, klickade på Assassin vid klassvalet för karaktären och möttes av en rungande spark – som faktiskt kändes rungande ända ut i tårna tack vare Force Feedback. Det var väl i princip också den enda gången som jag tyckte att Force Feedback-tekniken tjänade sitt syfte. Ingame gör den sällan någon nytta för spelkänslan.



En positiv sak är att det inte krävs något stöd från spelen för att Force Feedback-tekniken i hörlurarna ska fungera. Det behövs inte heller några drivrutiner – det är bara att pula in USB-kontakten så är man igång. Vibrationerna i hörlurarna kommer av ljud med frekvens som är mindre än 20 Hz, ljud som människans öra ändå inte kan uppfatta. Detta medför att Force Feedback-effekten ibland visar sig där den inte hör hemma, eller inte visar sig där den hör hemma, alternativt visar sig med en styrka som inte överensstämmer med situationen i spelet. Detta kommer av att vibrationerna enbart beror på om det spelas upp infraljud eller inte och alltså är helt oberoende av situationen eller vad för ljudeffekt det egentligen är som spelas upp. Till exempel kan du få mer Force Feedback när du klickar på "Exit" än när du bankar till ett monster. Det här gör att Force Feedback-tekniken inte är särskilt pricksäker och därför inte tjänar sitt syfte i spel särskilt väl.



Sammanfattningsvis är Force Feedback-delen av hörlurarna inte någonting att fästa någon större vikt vid. Det förstärker känslan när det fungerar som det ska, men tyvärr fungerar det i princip aldrig som det ska.





Övriga plus och minus



Något som jag brukar störa mig på med mina hörlurar är att det inte finns någon gradering på volymratten som sitter på kontrolldosan på sladden. Någon gradering finns inte heller på Audio FX, dock har de löst en annan sak som jag också brukar störa mig på – att det inte finns någon gradering på vilken storlek man dragit ut hörlurarna till. På Audio FX finns det mycket behändliga siffror som gör att man kan se till att man får precis samma längd på båda sidorna, vilket kanske inte är helt nödvändigt, men helt klart en stor lättnad för oss perfektionister.



Ett problem som jag ibland upplevde som riktigt jobbigt, men för det mesta inte tänkte på, var att kontrolldosan på sladden sitter rätt nära (35 cm) själva hörlurarna, vilket gör att den ibland kommer i vägen för snabba musarmar.



Hörlurarnas mest uppenbara problem är att det hela tiden låter som något skrapar i bakgrunden när Force Feedback är påsatt. När man lyssnar på musik eller liknande märks det knappt, men det kan vara irriterande när man till exempel spelar CS där ljudet spelar en stor roll. Å andra sidan är det bara att stänga av Force Feedback så är problemet ur världen.



En annan detalj värd att berätta om är de blinkande lamporna som jag skrev om i början av recensionen. Dessa lyser upp när man har Force Feedback på samtidigt som man har rätt hög volym. För att få den röda (översta) lampan att lysa krävs det i princip att man spränger trumhinnorna, på vilken ljudnivå hörlurarna fungerar mer som högtalare än hörlurar. Lamporna är en kul grej, men inte mycket mer än så, precis som utvecklarna också säger. Dock undrar jag om inte de flesta skulle välja bort lamporna mot ett något lägre pris.







Med Philips HG100, som liknar de här lurarna rätt mycket med tanke på basförstärkarna, var ett problem att den extra basen krävde batterier. På Audio FX har man löst problemet genom att även koppla in en USB-kontakt, vilket jag ser som en mycket bättre lösning än batterier, fast det kanske beror på att jag har USB-kontakter i överflöd på min dator.



Hörlurarna är inte helt stängda men stänger ändå ute omgivande ljud mer än vanliga öppna hörlurar – de ligger dock långt ifrån någon riktig isolering av omgivningsljud, vilket jag tycker är rätt skönt. Om man vill höra omgivningen eller inte varierar mycket från person till person. Audio FX har valt något mellanting vilket bör fungera för de flesta.





Slutsats



Audio FX är till en stor del ett par helt okej hörlurar. Klarheten i ljudet ligger inte riktigt i klass med de andra mer välkända märkena. De blinkande lamporna och Force Feedback-tekniken höjer förmodligen priset mer än betyget. För mig ser det ut som utvecklarna satsat mer på säljande finesser än att göra ett par bra hörlurar.



Prislappen är ändå rätt snäll och landar på cirka 695 kronor, vilket är rätt bra för ett par lurar som konkurrerar med Plantronics DSP-500, som normalt kostar mer än tusenlappen. Sammantaget är det ett par helt okej hörlurar med finesser som man inte bör lägga någon tyngd vid och har, för prislappen, normal prestanda.



Köp för cirka 695 SEK hos Strigo.se.

115 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 115 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..