×
Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.

RecensionÖvrigt

Recension: Zowie VITAL

1
Har du problem med att höra var motståndarna befinner sig då du sitter och spelar? Kopplar du in ditt gamingheadset till moderkortets inbyggda ljudkort? Då kan det kanske vara dags att skaffa sig en extern lösning. Vi på Fragbite har testat Zowies externa DAC/förstärkare Vital.
Vilket headset är bäst för gamers? Det är en fråga som ställs rätt så ofta. Det många glömmer bort är vad som ska driva det headset de väljer. Svaret bland de allra flesta är någon typ av inbyggt ljudkort, som finns på moderkortet. Även om det finns ett gäng “skrytiga” varianter säger det sig självt att de ljudkretsar som ska trängas på ett moderkort inte kan mäta sig med ett ordentligt ljudkort. Sedan har vi detta med externa lösningar, som det också finns en uppsjö av. En utav dessa är Vital från Zowie, en lösning som helt riktar sig till esportmarknaden.

Utformning och funktioner

Vital är en mycket stilren liten dosa som kopplas till din dator via USB. Avstängd ser den nästan helt svart ut, tittar du lite närmare kan du dock urskönja ett gäng knappar på enhetens ovansida. Detta är touchknappar och de utgör de enda kontrollerna du använder för att styra och ställa in enheten. Precis som med Zowies övriga produkter finns det ingen programvara till Vital, allt i enlighet med tillverkarens filosofi kring enkelhet.

I enhetens framkant hittar vi två stycken 3,5 mm-kontakter, en för hörlurar och en för din mikrofon. I bakkant sitter USB-kontakten samt ytterligare en 3,5 mm-kontakt i vilken du kan koppla in högtalare. Så fort enheten är inkopplad kommer knapparna på dess ovansida att lysa upp. Lås upp knapplåset genom att hålla ett finger på låssymbolen, sedan kan du börja att anpassa ljudet efter dina egna önskemål.
Specifikationer

Storlek (mätt av Fragbite): 65 x 100 x 22 millimeter
Maximal samplingfrekvens, uppspelning: 96 kHz/24bit
Maximal samplingfrekvens, inspelning: 96 kHz/26bit
Native bitrate: 44,1/48/96 kHz
Impedans: 16 ohm - 250 ohm
Frekvensgång: 20 - 20 kHz
Signal-brusförhållande (SNR): < -96 dB @440 Hz, 0dB
Total harmonisk distortion (THD) +brus: < 0,005% @ 440Hz, -4 dB
Uteffekt, hörlurar: @32 ohm 250 mW, @250 ohm 30 mW
Strömförsörjning, linje ut: USB, 300 mA/5V
Du kan ändra volym för både hörlurar/högtalare och mikrofonen, ställa in nivåerna för bas samt diskant, växla mellan hörlurar och högtalare samt stänga av mikrofonen. När du har ställt in allt som du önskar det kan du åter låsa enheten så att du inte råkar ändra något, ifall du skulle vilja flytta på enheten eller något liknande.

Vital är liten, smidig och kommer med en liten transportpåse med plats för själva enheten och den medföljande USB-sladden.

Testet

Efter att ha använt Zowie Vital under en tid råder det inga som helst tvivel om att det har gett mig fördelar när det kommer till spelandet. Ljudet blir blir klarare och det är helt enkelt lättare att höra vad som försiggår runt om mig i både Counter-Strike: Global Offensive och Overwatch. Vital bjuder även på en förbättrad upplevelse då det kommer till film och musik, inte minst tack vare att jag kan vrida upp volymen extra mycket och överösa mina öron med intryck. Höjer du volymen på din mikrofon så glöm inte bort att även eventuellt brus som din mikrofon plockar upp då kommer att låta mer.

Det är busenkelt att ändra inställningarna på Vital, även om du är mitt i en viktig match. Detta uppskattas otroligt mycket och är en av de starkaste fördelarna som Vital har jämfört med andra lösningar. Det finns dock ett men…

Som jag nämnde i inledningen är denna DAC utvecklad för esportmarknaden. För det ändamålet gör den precis vad den ska, och den gör det riktigt bra. Den där ack så viktiga enkelheten och att du på ett smidigt sätt kan ta med dig var du vill för att sedan bara koppla in och fortsätta spela med de ljudinställningar du är van vid, det är mycket värt. Sitter du däremot mest vid en och samma dator hela tiden, samtidigt som du inte har några problem med att ändra inställningar i någon mjukvara som du installerar, ja då finns det bättre alternativ. Vitals styrka ligger inte huvudsakligen i ljudupplevelsen då du spelar upp musik eller ser på video. Styrkan ligger i hur den presterar då du spelar spel och att den verkligen är anpassad för ett liv där den snabbt och enkelt ska kunna användas på olika datorer.

Under testet använde jag ett flertal olika headset, däribland Logitech G900 Artemis Spectrum, Sound BlasterX Pro Gaming H5 och Blue Lola.

Slutsats och betyg

Vill du få bättre ljud när du sitter och spelar, vill slippa krångel med tillhörande programvaror och knappt har hört ordet “audiofil”, då är Vital definitivt ett alternativ för dig. Vital gör nämligen precis det som den utlovar, så en shoutout till Zowie för det. Sedan jag packade upp Vital har jag alltid haft med mig den då jag har varit på resande fot, vilket alltid har gett mig samma ljudupplevelse som jag är van vid hemifrån. Och det utan något som helst krångel.

Det finns även nackdelar, åtminstone om du missar hela grejen med att Vital inte utger sig för att vara den ultimata upplevelsen för musiknörden eller något annat sådant. Du är nämligen begränsad till att endast leka runt med inställningarna för volym, bas och diskant samtidigt som samplingfrekvensen är något begränsad jämfört med andra USB-DAC som på marknaden.

Allt som allt är det dock en snygg, smidig och lättanvänd enhet som helt klart gör spelandet lite lättare. Synd bara på prislappen, som är i det saftigaste laget.

Positivt:
  • Superenkel att använda.