Turneringen innehåller endast de 64 bäst placerade spelarna från förra årets GSL-turneringar. De 64 spelarna har delats upp i två grupper där de 32 bäst seedade spelarna är placerade i seednings-gruppen som kallas Code S medan övriga spelare placerades i Code A.
Code S-spelarna och Code A-spelarna kommer under GSL 2011 SL1 att köra två helt separata turneringar. Vidare kommer de som placerar sig sämst i Code S-turneringen att få möta de som placerar sig bäst i Code A-turneringen i ett kval, kallat Up and Down, där Code A-spelarna har chans att erövra en Code S-status.
Code S-turneringen
De 32 Code S-spelarna kommer att köra ett gruppspel med åtta grupper med fyra spelarna i varje grupp. De två bäst placerade i varje grupp går vidare och de 16 spelare som gått vidare spelar nu ytterligare ett gruppspel med likadant upplägg.
Således spelas gruppspel nummer två med fyra grupper med fyra spelare i varje grupp, där de två bästa spelarna i varje grupp går vidare. Efter det andra gruppspelet återstår åtta spelare som spelar i ett enkelt slutspelsträd för att avgöra vem som ska stå som segrare.
Code A-turneringen
De 32 Code A-spelarna spelar en slags kval-turnering med ett mycket enklare upplägg. De 32 spelarna möts redan från början i ett enkelt slutspelsträd. Turneringen spelas klart tills det att det återstår en vinnare men alla åtta spelare som tog sig vidare till kvartsfinal kan ses som vinnare då de kvalificerat sig till kvalet som kallas Up and Down.
Up and Down
De 16 Code S-spelare som åkte ur i första gruppspelet i Code S-turneringen kommer kämpa mot de 8 bäst placerade Code A-spelarna om att få behålla sin Code S-status. Up and Down-matcherna spelas mellan semifinalerna och finalen i Code S-turneringen och börjar således inte förrän den 24:e januari.
Imorgon börjar de första matcherna och under den första speldagen är det bara matcher i Code S-turneringen som kommer att spelas. Hela grupp A ska avgöras under morgondagen och GSL använder sig utav ett lite annorlunda gruppspelsystem. Strukturen för gruppspelet är såsom följer:
I den tredje omgången är det inte säkert att de spelare som inte har mötts tidigare kommer att mötas. För att undvika situationer där tre spelare hamnar på samma poäng använder sig GSL utav ett system där två spelare som möttes i andra omgången även kan mötas en gång till i den tredje omgången.
Morgondagens matcher
Code S-spelarna och Code A-spelarna kommer under GSL 2011 SL1 att köra två helt separata turneringar. Vidare kommer de som placerar sig sämst i Code S-turneringen att få möta de som placerar sig bäst i Code A-turneringen i ett kval, kallat Up and Down, där Code A-spelarna har chans att erövra en Code S-status.
Code S-turneringen
De 32 Code S-spelarna kommer att köra ett gruppspel med åtta grupper med fyra spelarna i varje grupp. De två bäst placerade i varje grupp går vidare och de 16 spelare som gått vidare spelar nu ytterligare ett gruppspel med likadant upplägg.
Således spelas gruppspel nummer två med fyra grupper med fyra spelare i varje grupp, där de två bästa spelarna i varje grupp går vidare. Efter det andra gruppspelet återstår åtta spelare som spelar i ett enkelt slutspelsträd för att avgöra vem som ska stå som segrare.
Code S-spelare i urvalAlla deltagande Code S-spelare hittas i gruppspelet. Den mest intressanta gruppen är grupp H där de båda icke-koreanska spelarna Jinro och IdrA spelar. Fördelningen mellan raserna i Code S-turneringen är att det finns 14 Terran-spelare, 9 Protoss-spelare och 9 Zerg-spelare.
LiquidJinro
EGIdrA
SlayerSBoxeR
oGsNaDa
oGsMC
IMNesTea
TSL_FruitDealer
Code A-turneringen
De 32 Code A-spelarna spelar en slags kval-turnering med ett mycket enklare upplägg. De 32 spelarna möts redan från början i ett enkelt slutspelsträd. Turneringen spelas klart tills det att det återstår en vinnare men alla åtta spelare som tog sig vidare till kvartsfinal kan ses som vinnare då de kvalificerat sig till kvalet som kallas Up and Down.
Code A-spelare i urvalSlutspelsträdet med alla deltagande spelare hittar du här.
LiquidRet
Loner
oGsTOP
FOXLyn
FOXMoon
ST_July
Up and Down
De 16 Code S-spelare som åkte ur i första gruppspelet i Code S-turneringen kommer kämpa mot de 8 bäst placerade Code A-spelarna om att få behålla sin Code S-status. Up and Down-matcherna spelas mellan semifinalerna och finalen i Code S-turneringen och börjar således inte förrän den 24:e januari.
Imorgon börjar de första matcherna och under den första speldagen är det bara matcher i Code S-turneringen som kommer att spelas. Hela grupp A ska avgöras under morgondagen och GSL använder sig utav ett lite annorlunda gruppspelsystem. Strukturen för gruppspelet är såsom följer:
Omgång 1Det är endast den första omgångens matcher som är spikade vilken spelare som möter vilken. I den andra omgången möter vinnaren i den ena matchen förloraren från den andra matchen.
Match 1: Spelare A vs. Spelare B
Match 2: Spelare C vs. Spelare D
Omgång 2
vinnare match 1 vs. förlorare match 2
vinnare match 2 vs. förlorare match 1
Omgång 3
Utslagsgivande matcher
I den tredje omgången är det inte säkert att de spelare som inte har mötts tidigare kommer att mötas. För att undvika situationer där tre spelare hamnar på samma poäng använder sig GSL utav ett system där två spelare som möttes i andra omgången även kan mötas en gång till i den tredje omgången.
Morgondagens matcher
Grupp A omgång 1För att se deltagande spelare i de två olika turneringarna kan man ta sig till Code S-gruppspel #1 och Code A-slutspel.
IMNesTea vs. PoltPrime
MakaPrime vs. TheBestfOu
Tid: 10:00
Stream: GomTV
Hela gruppen kommer att avgöras under dagen, dock är det bara i första omgångens matcher där det är klart vilken spelare som möter vilken. Då en match är färdigspelad påbörjas nästa match strax efter tills det att gruppen är färdigspelad. Således finns det inga exakta starttider för matcherna och tiderna som står angivna i matchinformationen är endast grova uppskattningar.