Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.

Razer Boomslang Collector’s Edition

Skriven av Fajri den 8 januari 2010, kl 15:07
ARTIKEL Razer är en tillverkare som har producerat gaming-produkter väldigt länge. Faktum är att de tillverkade den första kända gaming-musen, kallad Boomslang redan 1998. I tider då de flesta av er inte ens hade börjat skolan, medan jag och mina vänner ägnade åtskilliga helger i källaren och spelade Quake mot varandra. Musen som alla ville ha var givetvis Boomslang (kulmus, 1000 DPI), en mus som i våra ögon var galet dyr. Ett helt studiebidrag. Några föll för frestelsen och köpte denna Guds gåva.
På den tiden fanns det inga bra alternativ, alla lirade med mössen som man hade fått med datorn när man köpte den - Boomslang kändes lyxig. Den var det bästa som gick att köpa på den tiden, det var inte ens värt en diskussion. Det var bara så. När det började bli mer och mer tävlingar i olika spel och storstjärnor som Fatal1ty växte fram så var Razer inte sena att hänga med på tåget och såg till att öka på hypen genom att sponsra dessa stjärnor.

Logitech insåg att de behövde en produkt och tog fram Logitech Gaming Mouse. Precis som Boomslang var även den en kulmus, men därefter började det komma optiska alternativ. Micrsoft släppte IntelliMouse Explorer 1.0 som var en av de absolut första optiska möss på marknaden. Det var ett stort steg från att slippa göra rent muskulan från damm ett par gånger i veckan. Microsofts mus var dock ingen perfekt produkt, den hängde inte riktigt med, men trots detta så förstod alla att det här var framtiden.

När sedan Logitech släppte MX-serien och Microsoft släppte IntelliMouse Explorer 3.0, numera känd som ”MS 3.0” eller bara ”3.0:an” var kriget igång på allvar. Men det var länge väldigt tyst från Razer, de var inte alls med i utvecklingen och detta berodde på att de hade ekonomiska problem efter den spruckna IT-bubblan i början av 00-talet. De hade helt enkelt inte pengar till utveckling.

När de senare började komma på fötter igen släpptes Viper, med hela 1000 DPI, vilket var mer än konkurrenterna som ofta använde 400-800 DPI. Viper var dock helt värdelös vilket till och med flpee insåg när han recenserade musen under 2004. Senare samma år släppte Razer Diamondback som var en riktigt bra mus för sin tid och fick en toppnotering med nio av tio möjliga poäng av Fragbites recensent.

Razer började nu dra in pengar och fortsatte investera i produktutveckling. Resultatet blev Copperhead som släpptes under 2005. Det var den första lasermusen med sladd som kom ut på marknaden (Logitech hann före med en trådlös lasermus). Tyvärr var även Copperhead en produkt som inte var redo för marknaden och led av allvarliga problem vid snabba rörelser (http://fragbite.com/?articleID=350&page=5). Inte heller efterföljande generationer av lasermöss från Razer rönte några större framgångar. Habu (samarbete med Microsoft) och Lachesis klarade av snabba rörelser.

Under 2007 släpptes återigen flera möss från Razer med optiska sensorer med bättre resultat. Diamondback fick göra comeback med tilläggsnamnet 3G, vilket var namnet på den nya optiska sensorn som klarade av 1800 DPI. Även Deathadder släpptes under 2007 och hade samma sensor. Både var högt uppskattade möss som fick åtta av tio poäng i våra tester.

Under Dreamhack Summer 2007 presenterades något som värmde lite extra i mig, den nostalgiska delen av mig vaknade till liv. Razer presenterade Boomslang 2007 Collector’s Edition. Boomslang var tillbaka med sin säregna design men med en modern optisk sensor som visat sig vara väldigt bra. De använde nämligen 3G-sensorn från Diamondback 3G och Deathadder. Dock fick nostalgiska spelare betala ett högt pris för detta. Priset var en bit över 1100 kronor vilket var ungefär dubbelt så mycket som för en motsvarande Deathadder eller Diamondback 3G.

I dagsläget börjar det nästan bli svårt att få tag i en Boomslang, men fördelen är att den nu är nere på en mer human prisnivå.

Sidan 1








Design och ergonomi



Ja, det är en mus som i min vetskap saknar motstycke. Den är väldigt egendomligt designad, på gott och ont. Antingen älskar man designen eller så antar man att designteamet rökte på under utvecklingsarbetet. Den har fyra knappar inklusive en klickbar scroll. Utformningen av musen kommer dock med en stor nackdel, det tar ovanligt lång tid att vänja sig spela med den, men när man väl gjort det uppskattar man den mycket. En fördel finns dock och det är att det inte spelar någon roll om man är vänster- eller högerhänt.



Sidoknapparna sitter dock lite illa och jag blir aldrig riktigt vän med dem. Jag vill gärna lägga tummen och lillfingret runt musen där de sitter för att få stöd och av misstag trycker jag ofta in någon av knapparna.



Musen i sig är i stort sett lika lång som en Deathadder, men betydligt bredare framtill. Musknappt ett och två är rejält tilltagna medan scrollen är något mindre än normalt. Den är dessutom betydligt tunnare än de flesta andra möss på marknaden - men om jag påstår att den är iallafall minst 1 cm tunnare än Deathadder så överdriver jag inte.



Knapparna i sig känns igen från Deathadder, de avger samma motstånd och samma ljud när de trycks ner. Därmed kan vi nog förvänta oss att kvalitén är densamma.



Under musen återfinns tre stycken ganska små gliddynor. Musen glider relativt bra, men jag hade nog uppskattat om de hade varit lite mer tilltagna och kanske något fler till antalet. Jämfört med Roccat Kone v2 som jag testade senast så är det inte alls samma lätta glid.





Teknik



1800dpi Razer Precision™ 3G infrared sensor

1000Hz Ultrapolling™ / 1ms response

32KB Razer Synapse™ onboard memory

Five independently programmable Hyperesponse™ buttons

16-bit ultra-wide data path

60-120 inches per second and 15g of acceleration
De tekniska specifikationerna känner vi igen, de är samma som för Deathadder, med andra ord vet vi direkt att Razer Boomslang har utmärkt precision, men vi vet också att den medföljande programvaran inte erbjuder speciellt mycket. Förutom att kunna ställa in vad knapparna ska användas till så kan man ställa in 125, 500 eller 1000 Hz (Polling rate) och 400, 800 eller 1800 DPI. Man kan även stänga av eller sätta på belysning av bland annat scrollen och välja att använda sig av fem olika inställningsprofiler, men där tar det slut.



Är då Razer Boomslang ett vettigt köp som jag borde rekommendera till allt och alla? Nej, givetvis inte. Boomslang är en otroligt nischad produkt som i stort sett enbart vänder sig till spelare som använde sig av den första versionen för tio år sen, och för personer som faktiskt gillar designen i dagsläget. Jag skulle tippa att antalet inte är speciellt många. Gillar man däremot designen så kommer man säkerligen uppskatta Boomslang, precisionen fungerar utmärkt, även om man inte kan ställa in finliret i samma utsträckning som med tex Roccat Kone v2 så kan man i alla fall ställa in de viktigaste funktionerna.



Boomslangs största fördel är dess spel med nostalgiska spelare men det är även dess största nackdel: retrodesign är just retro för att utvecklingen har gått framåt. Razer Boomslang Collector’s Edition är heller knappast någon framtidsprodukt. Den har funnits på marknaden ett par år nu och anledningen till att vi valde att testa den är mestadels för att kunna utöka vår prylguide med ytterligare en referens för kommande recensioner. Samt att jag faktiskt kan erkänna att jag börjar bli mer och mer nostalgisk. Dessvärre är det ett ålderstecken, men säg det inte så jag hör.



Tips: Försök hitta någon affär som har den innan du bestämmer dig. Det här en mus som man bör hålla lite i innan köp.



Pris

Positivt

  • Bra precision

  • Numera ett vettigt pris

  • Nostalgi
Negativt

  • Designen tilltalar långt ifrån alla

  • Sidoknapparna

  • Få funktioner
Fler givande recensioner hittar ni i vår eminenta Prylguide.
Fajri Redaktör
Johan , Örebro

Användarnas kommentarer

Laddar kommentarer...
Kommentarerna ovan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.

Skriv en egen kommentar

Glöm inte att läsa igenom Fragbites regler innan du skriver en kommentar. Alla uppmärksammade förseelser, stora som små, får påföljder så som avstängningar, varningar, förlust av titeln Old School (eller möjlighet att få den) samt andra inskränkningar på användandet av Fragbite. Alla IP-adresser loggas. Tänk först, skriv sen!
Du måste logga in för att kunna kommentera. Inte medlem? Registrera dig, det tar bara en minut.
Laddar..