På den tiden fanns det inga bra alternativ, alla lirade med mössen som man hade fått med datorn när man köpte den - Boomslang kändes lyxig. Den var det bästa som gick att köpa på den tiden, det var inte ens värt en diskussion. Det var bara så. När det började bli mer och mer tävlingar i olika spel och storstjärnor som Fatal1ty växte fram så var Razer inte sena att hänga med på tåget och såg till att öka på hypen genom att sponsra dessa stjärnor.
Logitech insåg att de behövde en produkt och tog fram Logitech Gaming Mouse. Precis som Boomslang var även den en kulmus, men därefter började det komma optiska alternativ. Micrsoft släppte IntelliMouse Explorer 1.0 som var en av de absolut första optiska möss på marknaden. Det var ett stort steg från att slippa göra rent muskulan från damm ett par gånger i veckan. Microsofts mus var dock ingen perfekt produkt, den hängde inte riktigt med, men trots detta så förstod alla att det här var framtiden.
När sedan Logitech släppte MX-serien och Microsoft släppte IntelliMouse Explorer 3.0, numera känd som ”MS 3.0” eller bara ”3.0:an” var kriget igång på allvar. Men det var länge väldigt tyst från Razer, de var inte alls med i utvecklingen och detta berodde på att de hade ekonomiska problem efter den spruckna IT-bubblan i början av 00-talet. De hade helt enkelt inte pengar till utveckling.
När de senare började komma på fötter igen släpptes Viper, med hela 1000 DPI, vilket var mer än konkurrenterna som ofta använde 400-800 DPI. Viper var dock helt värdelös vilket till och med flpee insåg när han recenserade musen under 2004. Senare samma år släppte Razer Diamondback som var en riktigt bra mus för sin tid och fick en toppnotering med nio av tio möjliga poäng av Fragbites recensent.
Razer började nu dra in pengar och fortsatte investera i produktutveckling. Resultatet blev Copperhead som släpptes under 2005. Det var den första lasermusen med sladd som kom ut på marknaden (Logitech hann före med en trådlös lasermus). Tyvärr var även Copperhead en produkt som inte var redo för marknaden och led av allvarliga problem vid snabba rörelser (http://fragbite.com/?articleID=350&page=5). Inte heller efterföljande generationer av lasermöss från Razer rönte några större framgångar. Habu (samarbete med Microsoft) och Lachesis klarade av snabba rörelser.
Under 2007 släpptes återigen flera möss från Razer med optiska sensorer med bättre resultat. Diamondback fick göra comeback med tilläggsnamnet 3G, vilket var namnet på den nya optiska sensorn som klarade av 1800 DPI. Även Deathadder släpptes under 2007 och hade samma sensor. Både var högt uppskattade möss som fick åtta av tio poäng i våra tester.
Under Dreamhack Summer 2007 presenterades något som värmde lite extra i mig, den nostalgiska delen av mig vaknade till liv. Razer presenterade Boomslang 2007 Collector’s Edition. Boomslang var tillbaka med sin säregna design men med en modern optisk sensor som visat sig vara väldigt bra. De använde nämligen 3G-sensorn från Diamondback 3G och Deathadder. Dock fick nostalgiska spelare betala ett högt pris för detta. Priset var en bit över 1100 kronor vilket var ungefär dubbelt så mycket som för en motsvarande Deathadder eller Diamondback 3G.
I dagsläget börjar det nästan bli svårt att få tag i en Boomslang, men fördelen är att den nu är nere på en mer human prisnivå.
Logitech insåg att de behövde en produkt och tog fram Logitech Gaming Mouse. Precis som Boomslang var även den en kulmus, men därefter började det komma optiska alternativ. Micrsoft släppte IntelliMouse Explorer 1.0 som var en av de absolut första optiska möss på marknaden. Det var ett stort steg från att slippa göra rent muskulan från damm ett par gånger i veckan. Microsofts mus var dock ingen perfekt produkt, den hängde inte riktigt med, men trots detta så förstod alla att det här var framtiden.
När sedan Logitech släppte MX-serien och Microsoft släppte IntelliMouse Explorer 3.0, numera känd som ”MS 3.0” eller bara ”3.0:an” var kriget igång på allvar. Men det var länge väldigt tyst från Razer, de var inte alls med i utvecklingen och detta berodde på att de hade ekonomiska problem efter den spruckna IT-bubblan i början av 00-talet. De hade helt enkelt inte pengar till utveckling.
När de senare började komma på fötter igen släpptes Viper, med hela 1000 DPI, vilket var mer än konkurrenterna som ofta använde 400-800 DPI. Viper var dock helt värdelös vilket till och med flpee insåg när han recenserade musen under 2004. Senare samma år släppte Razer Diamondback som var en riktigt bra mus för sin tid och fick en toppnotering med nio av tio möjliga poäng av Fragbites recensent.
Razer började nu dra in pengar och fortsatte investera i produktutveckling. Resultatet blev Copperhead som släpptes under 2005. Det var den första lasermusen med sladd som kom ut på marknaden (Logitech hann före med en trådlös lasermus). Tyvärr var även Copperhead en produkt som inte var redo för marknaden och led av allvarliga problem vid snabba rörelser (http://fragbite.com/?articleID=350&page=5). Inte heller efterföljande generationer av lasermöss från Razer rönte några större framgångar. Habu (samarbete med Microsoft) och Lachesis klarade av snabba rörelser.
Under 2007 släpptes återigen flera möss från Razer med optiska sensorer med bättre resultat. Diamondback fick göra comeback med tilläggsnamnet 3G, vilket var namnet på den nya optiska sensorn som klarade av 1800 DPI. Även Deathadder släpptes under 2007 och hade samma sensor. Både var högt uppskattade möss som fick åtta av tio poäng i våra tester.
Under Dreamhack Summer 2007 presenterades något som värmde lite extra i mig, den nostalgiska delen av mig vaknade till liv. Razer presenterade Boomslang 2007 Collector’s Edition. Boomslang var tillbaka med sin säregna design men med en modern optisk sensor som visat sig vara väldigt bra. De använde nämligen 3G-sensorn från Diamondback 3G och Deathadder. Dock fick nostalgiska spelare betala ett högt pris för detta. Priset var en bit över 1100 kronor vilket var ungefär dubbelt så mycket som för en motsvarande Deathadder eller Diamondback 3G.
I dagsläget börjar det nästan bli svårt att få tag i en Boomslang, men fördelen är att den nu är nere på en mer human prisnivå.