×
Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
Något gick fel.
Logga in med Facebook
  • Facebook
  • Google

Blogginlägg

Ditt önskade användarnamn, minst 2 och högst 30 tecken
Minst sju (7) tecken
Upprepa ditt lösenord
Du behöver komma åt epostadressen för att bekräfta din registrering
Upprepa din epostadress
Genom att kryssa i rutan accepterar du Fragbites användaravtal samt Fragbites Regler och förbinder dig att följa dessa samt hålla dig uppdaterad om evenutella förändringar.
Laddar hyperadvancerade autentiseringsmekanismer...
Kommer inom en inte allt för snar framtid.
Kommer förhoppningsvis innan du vet ordet av.
hjälp mig
Som besökare på Fragbite samtycker du till användandet av s.k. cookies för att förbättra din upplevelse hos oss. Läs mer om vår integritetspolicy här.
Jag förstår, ta bort denna ruta!

Tournaments open for registration

Counter-StrikeCSBlogginlägg

Vad är det som försiggår? — en roadmap för Fragbite

5
För ett par veckor sedan skrev jag ett blogginlägg om att vi just nu är i en uppbyggnadsfas, nu vill jag förklara hur vi tänker kring framtiden och avslöja lite var vi vill lägga fokus.
I blogginlägget Ursäkta röran — vi bygger om förklarade jag att vi just nu är extremt underbemannade och att vi tagit tillfälle i akt och sett över hur vi vill jobba i framtiden och var vi vill lägga fokus. Vi fick grymt bra feedback i kommentarerna, något vi tittat närmare på och som jag ska försöka besvara så bra som möjligt här. Jag vill också förklara vad vi redan nu bestämt och vad vi fortfarande har i tankarna för framtiden, så ni är med på noterna helt enkelt.

Det var bättre förr

Som första punkt vill jag ta upp det klassiska "det var bättre förr". Ofta handlar det om att man saknar en tid, en tid där och då. När jag tänker på gamla Fragbite, den gamla designen och det superaktiva forumet så är det inte bara Fragbite jag tittar på. Jag gick gymnasiet och hela mitt liv kretsade kring CS, jag spelade hela tiden, inget jobb, knappt läxor eller annat ansvar som låg på mina axlar, jag hade "the time of my life". Fragbite där och då var en del av det. Är det Fragbite som var bättre förr eller levde man bara ett bekymmerslöst liv då? Jag saknar 1.6, men är det ett bättre spel än GO? Tveksamt. Jag saknar det därför att det påminner mig om och var en del av en annan tid.

Saker som jag dock kan peka på att jag saknar från den tiden är dels forumet, men också hur personligt allt var. Intervjuer från event var sköna, proffsspelare då var inga globala världsstjärnor, det vara nördar som råkade bli bra på något de älskade. De bjöd på sig själva, man kunde filma bakom axeln utan att någon brydde sig och det kändes som att alla kände alla, och den känslan förmedlades enkelt i filmformat även för er där hemma.

Idag är det en hel industri, spelare är mediatränade och tackar mer sällan nej till att ställa upp på intervjuer. Det är inte deras fel, pressen på ett proffs idag är oändligt större än då. Det gör det hela extremt svårt och den där personliga touchen på scenen är något organisationer själva gör för att bygga deras spelares varumärken, vissa gör det bättre än andra, men det är inget vi får komma nära längre. I alla fall är det förbannat svårt.

Forumet har tappat stor aktivitet, men stor anledning ligger i att diskussion och aktivering har flyttat ut mer och mer från vanliga hemsidor och in på sociala medier. Gigantisk del av vår målgrupp och vår trafik kommer ifrån Facebook, och det är kommentarer där som på något sätt ersatt delar av forumet. De där gamla sköna trådarna kommer inte lika naturligt längre som följd av det. Även om en sån tråd kommer upp finns där inte lika stor intresse att hålla dem i rullning. Tekniken har helt enkelt vuxit ifrån forum litegrann. Vi har idéer kring hur vi ska få igång det lite igen, men det är en tuff utmaning.

Det där lilla extra

Våra nyheter är inte snabbast, varför vill folk läsa de hos oss? Vissa kan tycka att det är skönt att ha dem på svenska men är vi inte snabbast måste vi hitta en anledning till att det är hos oss ni vill komma ändå. Just nu skulle de flesta kalla Fragbite ett community mer än en ren nyhetssida. Under sommarsäsongen är stor del av vår trafik riktad mot Yoggi Yalla Cup, då kan det vara skönt att det finns ett nyhetsflöde. Man går in på fragbite för vad vi gör runt om, men stannar för att bläddra igenom lite nyheter och artiklar. Jag tror på att det är sjukt viktigt, samtidigt vill vi såklart hålla hög klass på allt vi gör.

Vi har i loopen att börja fokusera mer på artiklar, krönikor, bloggar och såkallade mervärdesnyheter. Jag hör er när ni säger att vi måste utnyttja att vi har goda kontakter med många lag. Om NiP gör ett spelarbyte ska vi ha unika citat och något som ingen annan har. Jag tycker vi gjorde ett grymt jobb när Fnatic gjorde spelarbyten, stort tack till JW som bjöd in oss på bootcamp. Vi hade tunga intervjuer med JW, Golden och en rundvandring av bootcampet direkt när det annonserades. Sånt måste vi göra mer, och det kommer vi kämpa hårt för.

På så sätt blir det mer personligt. För att jobba vidare med det personliga, förutom i textform i bloggar, vill vi komma igång igen med all möjlig form av video. Kontorsbloggen är såklart en av dem. Videobloggar från events måste tillbaka också. Vi vill fortsätta vara en community, ni ska komma till Fragbite för att det är skön stämning, inte för att vi har det bästa av det bästa inom nyhetsrapportering, trots att vi alltid kommer kriga för det också.

Vi testade att köra en svensk sändning av den senaste majorn, mitt första projekt som vi kallade för de_couch. Responsen var bra trots att allting lappades ihop i sista sekund och helt saknade struktur. Formatet är något vi själva gillar att göra och något ni kommer att få se mer av i framtiden, kanske tidigare än ni själva tror, utan att lova för mycket.

Turneringar och annan aktivitet

En stor del av Fragbite har blivit våra turneringar. Yoggi Yalla Cup är verkligen en succé på alla möjliga sätt, det tar vi vara på. Med det sagt är stora delar av vår framtid fokuserad på att fortsätta med turneringar och tävlingar. Vi har till exempel börjat städa upp i tipset, vi tittar på alternativ (priser) som gör det spännande och kul att betta bites på matcher igen. Vi har även en massa spännande projekt i höst och inför 2018 som ni definitivt kommer bli glada över, mer än så kan jag inte säga i dagsläget.

Fragbite.com

När det kommer till det redaktionella har vi valt att satsa på en internationell sida. Oavsett hur bra vi gör vår svenska sida kan vi inte komma i närheten av de siffrorna vi kan internationellt. Vi kommer satsa ordentligt på den engelska sidan inför 2018 men vi vill peka tydligt på att vi ALDRIG kommer att tillåta att den svenska sidan tar stryk på grund av det. Sidan är i skrivande stund fortfarande i en beta-fas, men tweakar och förändringar, rekrytering av personal, samt bra idéer kring hur vi kan placera oss på en tuff marknad gör att vi är hoppfulla om en stark framtid där också.

Kvalitet före kvantitet, framtiden generellt

Vi har tidigare testat på att skriva om fler spel än CS, något som bemötts olika av våra besökare men som ändå är en viktig del för att hålla sidan vid liv och för fortsatt utveckling. Vi är just nu ganska inställda på att börja skriva om PUBG, så fort vi känner att det faktiskt finns något att skriva. Fler tävlingar och lag som aktiverar sig, så att det skapas en proffsscen, så är vi redo att lägga in en hög växel där. Hade vi lanserat den idag hade det varit svårt att fylla en sån flik med bra kontinuitet och vi avvaktar därför tillsvidare.

Det är en av mina filosofier jag har fått kriga hårt för sen jag börjat. Vi har fruktansvärt många grymma idéer på kontoret, från alla möjliga håll och där vill jag lyfta Joakim "JoeAWESOME" Jansson till skyarna. Hela hans hjärna är utanför boxen och även om vissa idéer är helt galna så kommer det fram många guldkorn ur den lilla pojken. MEN, jag pushar hårt för att när vi gör saker, lanserar saker, så ska vi göra det ordentligt. När vi lanserar kontorsbloggen så ska den inte dyka upp lite då och då, när vi har tid eller när det finns något speciellt vi vill prata om. När den släpps ska det vara genomtänkt och av hög kvalitet. Det ska vara kontinuitet.

Det vi planerar för framtiden och som kommer släppas ska vara av högsta klass. Vi kommer att bli MYCKET bättre framöver, men det kommer att ta tid. Vi är, som nämnts flera gånger, inte ett stort gäng på Fragbite men vi jobbar hårt för er. Ni kan räkna med att när vi introducerar saker i framtiden så är det genomtänkt och här för att stanna.

8 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 8 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..