×
Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.

Krönika

Xerm: Quake Champions har allt som behövs för att bli nästa stora grej

5
Counter-Strike, Warcraft, Starcraft… det är exempel på speltitlar som funnits med under en lång väldigt lång tid och som praktiskt taget har format esportscenen till vad den är idag. Det fanns dock med en annan titel där i början och nu hoppas jag att den är på väg tillbaka.
Jag har spelat väldigt mycket Quake i mina dagar och jag spelade det långt innan jag gav mig in på att nöta Counter-Strike på allvar. Det fanns en hel del härliga mods till dess olika installationer, bland annat Ninja Quake II till den andra versionen och Rocket Arena till Quake 3. Jag vill även komma ihåg att den senare var vad som tog Quake till helt nya nivåer i esportsammanhang.

Tyvärr så dog Quake-scenen mer eller mindre ut. Visst, Quake Live lanserade i ett försök att återuppliva den men det fick aldrig riktigt fäste. Annat än under den årligen arrangerade QuakeCon-mässan, där det fortfarande tävlas i Quake. Detta är synd av många anledningar.

Fatal1ty på plats under eSports Awards 2008.
Fatal1ty på plats under eSports Awards 2008.

Fatal1tys era

Till att börja med måste vi givetvis nämna Johnathan “Fatal1ty” Wendel. Killen blev blev ett proffs redan 1999, blott 18 år gammal, och kom sedan att upprätthålla sin proffskarriär under en lång tid framöver. Han har, enligt Wikipedia, spelat in imponerande 450 000 dollar vilket är en hel del med tanke på att det snart har gått 20 år sedan han påbörjade karriären.

Wendel kom snabbt att bli det stora ansiktet utåt för esport, åtminstone här i väst. Han syntes i MTV:s program True Life, kapitaliserade på sitt namn genom att starta ett bolag som marknadsförde esportrelaterade produkter med Fatal1ty-namnet på och så vidare. Han och andra profiler under den tiden fick sådana som mig att drömma. Tänk att kunna nå dit där de var, “bara” genom att spela datorspel.

Vi har dock gott om profiler i dag också. Även om jag själv kan tycka att spelare inom CS:GO-scenen är lite väl dåliga på att rida på den vågen. Men nog om det. Den andra anledningen till att det är synd är den förmodligen viktigaste.


Alla ingredienser finns där

Quake må vara väldigt svårt att bemästra. Tycker ni att det ser enkelt ut? Ta då och skaffa er betaversionen av den nya upplagan av spelet, Quake Champions, så får du se. Men även om det är svårt att bemästra så är det väldigt enkelt att följa. Reglerna är tydliga, spelet är lätt att greppa rent grafiskt och det händer något hela tiden. Dessutom spelas Quake oftast med en tidsbegränsning, likt många av de större traditionella sporterna. Det gör det betydligt lättare att schemalägga.

Nu är alltså Quake på väg tillbaka med en ny version som de har valt att kalla för Champions. Det är i mångt och mycket en grafiskt uppdaterad version av Quake Live. Fast med en twist. Jag ska inte slösa tecken på att beskriva det nya spelet, det kan ni läsa om någon annanstans. Av det jag har sett av spelet (jag har inte hunnit spela själv än) tror jag verkligen att det kan slå stort. Jag hoppas verkligen att det slår stort. Det finns utrymme för en till FPS-titel i den förtrollade esportvärlden och varför då inte låta det bli just Quake Champions?

Det faktum att det är väldigt enkelt att förstå upplägget, att matcherna är tidbegränsade och att det går riktigt fort är sådant som kan locka nya tittare till esporten. Ska inte esporten slå av på utvecklingstakten behövs nya tillskott, likt detta. Jag vet i alla fall att jag kommer att ge Quake Champions en chans. Förhoppningsvis får vi se ett helt gäng nya Fatal1tys växa fram.


Artikelbild: Bathesda Softworks

19 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 19 kommentarer

Skriv en kommentar

DisplayTemplate("related");?>
Laddar..