×
Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.

Intervju

Ocelote: "Mitt mål är att G2 skall bli det mest älskade, mest hatade och mest inflytelserika varumärket inom esport"

1
I en exklusiv intervju med Fragbite delar veteranen och G2-ägaren Carlos "Ocelote" Rodríguez med sig om framgångarna med G2, tankarna om TSM-ägaren Reginalds utspel mot Riot och förväntningarna angående Worlds.
Han kan klassas som en av världens mest kända League of Legends-profiler och är en av dem som varit med längst under spelets livstid. Carlos "Ocelote" Rodriguez har gått från att ha spelat ända sedan beta-stadiet via en karriär som spelare i SK Gaming, till att idag stå bakom två otroligt framgångsrika lag inom CS:GO och League of Legends.

Från proffs till ägare

Kring årsskiftet 2013-2014, efter att ha spelat aktivt i SK Gaming under tre års tid, var det dags att lämna laget för att satsa mer och mer på företagandet. I november 2013 startades CS:GO-organisationen Gamers2 upp och tidigt 2015 signade man tidigare ESC Gaming-linan med spelare som Jacek "MINISE" Jeziak, Mikołaj "mouz" Karolewski och Karol "rallen" Radowicz. Några månader senare var det dags för renovering i laguppställningen och man tog istället över spelare från dåvarande Team Kinguin med stora namn som Mikail "Maikelele" Bill , Dennis "dennis" Edman och Adil "ScreaM" Benrlitom.

I oktober 2015 var det dags att forma om organisationen och Ocelote skapade det som skulle komma att bli ett av världens just nu starkaste namn inom esporten: G2 Esports.

Team Kinguin som kom att bli Gamers2 och sedan G2 Esports. <br />  Från vänster: fox, dennis, rain, ScreaM, Maikelele, dalito (coach).
Team Kinguin som kom att bli Gamers2 och sedan G2 Esports.
Från vänster: fox, dennis, rain, ScreaM, Maikelele, dalito (coach).


Under tiden som CS:GO-laget bytte spelare formades även League of Legends-laget med spelare som Jesper "Jwaow" Strandgren, Sebastián "Morden" Esteban Fernández och Hugo "Dioud" Padioleau. Ocelote själv spelade med laget till och med den 16 februari 2015 då han valde att lägga tangentbordet och musen på hyllan för att avsluta proffskarriären. Ett och ett halvt år senare har han fått se sitt nuvarande lag vinna både Spring och Summer Split i LCS och ta sig raka vägen till Worlds för första gången.

När jag ringer upp honom sitter han i den franska staden Cannes och bebisskrik hörs i bakgrunden. På frågan om det känns bra att vakna upp och vara Ocelote just nu efter framgångarna svarar han att det faktiskt känns riktigt bra men att det återstår att se hur det kommer att gå under kommande Worlds.

"Efter att ha försökt att kvala in till Challenger Series fyra gånger i rad så känns det faktiskt väldigt bra att få möjligheten att storma in i EU LCS. Samtidigt känner jag att vi visat på en viss nivå av mognad när vi valde att byta ut vår botlane efter Spring Split. Även om det slog tillbaka på oss under MSI så kände vi att det var det rätta valet att göra om vi skulle kunna ha möjligheten att göra bra ifrån oss under Worlds. Och så här långt har det gått bra åtminstone, men ja, vi får se om det kommer att fungera under Worlds. Det är den största frågan."

Jag funderar en kort stund: "Känner de sig mer förberedda inför Worlds då alla lag som var med under MSI förutom ett, kommer att vara med i årets turnering? Känner de sig starkare nu med Zven och Mithy på botlane?" När jag frågar honom om det vill han inte riktigt avslöja hur det går och har gått under det just nu pågående bootcampet i Sydkorea men han låter självsäker när han säger att han tror på att deras startfemma kommer att göra bra ifrån sig.

"Jag vill inte riktigt säga något om hur bra eller dåligt det går och har gått under vårt scrimmande mot andra internationella lag men personligen så känns det som att vi har ett väldigt bra lag och vi kommer att sträva efter att åtminstone göra bra ifrån oss under Worlds. Jag vill inte säga hur bra men grabbarna är bra nog att göra bra ifrån sig. Det är det enda jag vet och kan säga om saken!"



Det verkar snarare ha blivit mer en regel än undantag gällande att bootcampa inför större turneringar. Förutom träning är både kost och sömnvanor viktigt men enligt Ocelote är det inget man kan styra över helt då varje person fungerar olika.

"Varje spelare är ju unik. Vissa spelare vill ha mer frihet och då får du ge dem det. Andra drar bara stor nytta av att ha struktur. När jag pratar om att ta hand om spelare så handlar det inte bara om att det skall vara på ett visst sätt. Det finns så många olika sätt då alla spelare är olika. Vår uppgift är att kunna läsa av våra spelare, förstå deras behov och viljor och se till att det går att ordna", säger han när jag frågar om hur han ser på disciplin.

"Saknar han inte känslan av att vara en professionell spelare igen?", tänker jag. "Kommer han någonsin att göra comeback?". När jag ställer frågan till honom är han så säker på sin sak och jag kan inte hjälpa att göra jämförelsen med en pappas känslor till sina barn.

"Jag saknar inte direkt att spela professionellt själv. Jag har ärligt talat spelat så mycket att jag är mätt på det. Dessutom är det här livet så roligt! Jag gör så otroligt mycket olika grejer och jag älskar det verkligen men jag tror aldrig att jag kommer att börja spela professionellt igen för det är en del av mitt liv som redan är så långt borta. Jag känner liksom inte så mycket för det. Det känns inte dåligt när mina spelare spelar. Ärligt talat är jag mer glad för dem när de vinner något än när jag själv vann. För att jag känner att jag varit en stor del av deras framgång på ett sätt och att ha möjligheten att ha det inflytandet inom esport idag är väldigt svårt. Att få möjligheten att få vara med och förändra gör mig väldigt glad och tacksam", säger han som svar på min fråga.


Videon där Ocelote berättar att han tänker sluta som spelare


Vad är då nyckeln till denna framgång med både ett CS:GO-lag som just nu är rankad tredje bäst i världen (enligt HLTV.org) och ett så pass framgångsrikt League of Legends-lag? Ocelote själv menar på att det inte bara handlar om att ha bra spelare utan att det handlar om hur man jobbar tillsammans som organisation.

"Varje lag vi har inom varje speltitel gör ju de facto väldigt bra ifrån sig just nu. Jag tror att det handlar om en kombination mellan att hitta rätt talanger och kunna leda dem rätt. Det handlar även om att skapa en atmosfär som hjälper spelarna att spela bättre och helt enkelt utvecklas till det bättre. Så jag tycker att alla som jobbar för G2 är riktigt duktiga på att hjälpa spelarna att bli så bra som det bara går. Samma mål gäller för våra anställda också. Jag tycker att vi har en väldigt bra kultur inom organisationen som ger alla möjligheten att pusha sig själva till att bli så bra de bara kan, oavsett vad deras roll är", menar han på.

Det märks verkligen att han är stolt över det han skapat under dessa år och känner att relationen till varumärket han byggt upp är stark - och han är inte den som drar sig för att våga sticka ut. I augusti, precis innan det var dags för sommarens LCS-finalhelg släppte G2 en hypevideo där alla andra LCS-lag syntes i bild och G2-spelarna på olika sätt förstörde och strök över deras logotyper för att sätta sin egna över. En scen var extra kontroversiell och kritiserad då lagets toplaner Dae-Han "Expect" Ki ställer sig i en busskur och kissar på H2k-logotypen. När jag påminner Ocelote om den scenen under vårt samtal och undrar om det är något i luven mellan G2 och H2k skrattar han och förklarar.

"Saken är den att jag anser mig själv vara ganska "grym" och okänslig i situationer som dessa, om du förstår mig rätt. Jag gillar Susan (ägaren av H2k reds.anm.) väldigt mycket, precis som jag gör med Fnatic, Splyce och de flesta andra lagens ägare. Men det är inget som hindrar mig ifrån att ha roligt med vårt innehåll. Det är ett varumärke mot ett annat och det skapar en show och det är ärligt talat något jag tycker att de europeiska LCS-lagen saknar lite. Mer drama, mer storylines och mer rivaliteter. Du kan älska eller hata G2, men du kommer definitivt veta vilka vi är och du kommer säkert att kolla på våra matcher", menar han på.


Den kritiserade videon när G2-spelarna förstör de andra LCS-lagens logotyper


Det märks att hjärtat slår extra hårt för fotboll, och speciellt för ett av de stora lagen från Ocelotes hemstad, Real Madrid. Han fortsätter på samma spår och gör jämförelsen med världsettorna flertalet gånger.

"Vi är väldigt säkra på vilka vi är och vilka vi vill vara och det är något som varit klart sedan första början. Vårt innehåll som vi producerar är bara en reflektion av vår inställning till G2 som varumärke. Vi skapade G2 när det inte fanns en bov i dramat. En klubb som folk älskar att älska och några älskar att hata. Men den gemensamma nämnaren är att alla vet att vi existerar. Esportens Real Madrid."



När jag påpekar att det ibland känns som att de påminner lite om Team SoloMid och undrar om han skulle kunna se G2 som den europeiska motsvarigheten, är han säker på sin sak. Europa saknar det som de Nordamerikanska lagen har.

"TSM är det största varumärket när det kommer till varumärkeskännedom i League of Legends och jag tror ärligt talat inte att det är så många som hatar TSM på riktigt. Jag tycker att TSM:s sätt att marknadsföra sig på är klockrent. Jag älskar verkligen deras varumärke, precis på samma sätt som jag älskar Cloud9 och CLG:s sätt att visa sig på. Jag tycker också att Fnatic platsar in där efter att främst vara känt som ett av de äldsta och anrika varumärkerna inom esporten.

Men det finns liksom inget Real Madrid riktigt. Det har inte riktigt funnits något lag som folk hatade förutom fansen till det laget. Sen råkade det laget få den största fanbasen så det är dit vi strävar att komma. Mitt mål är att G2 skall bli det mest älskade, mest hatade och mest inflytelserika varumärket inom esport."



Vi fortsätter på TSM-temat då ägaren av organisatoinen, Andy "Reginald" Dinh, nyligen gick till attack mot Riot under en intervju med The Score där han anser att Riots agerande i vissa tillfällen är "helt jävla löjligt". Det hela eskalerade och Riot-grundaren Marc "Tryndamere" Merill svarade på kritken på Reddit. När jag frågar Ocelote om han kan hålla med om kritiken tycker han att det går att sköta det på ett bättre sätt än Reginald gjorde.

"För det första tycker jag att Reginald är en fantastisk och otroligt duktig affärsman... Jag menar, han vet uppenbarligen hur man gör affärer. Han har skapat ett av de mest framgångsrika varumärkerna inom League of Legends någonsin. Det mesta av det han nämner gällande intäkter är i många fall något som många ägare av lag delar åsikt om.

Gällande Riot Games och oss LCS-lag så krävs det inte ett geni att räkna ut att det är vi som dragit det kortare strået när det kommer till intäkter. Hur som helst tror jag att det finns en godare chans att samarbetet med Riot blir mer ömsesidigt om vi är mer öppna med vad vi känner, än om vi inte hade varit det.

Med andra ord är det inte direkt samma sak att säga "Hej Riot, vi vill ha X Y Z", som att säga "Riot, det nuvarande systemet för intäkter känns väldigt föråldrat. Vi har svårt att slå igenom med våra League of Legends-lag då det helt enkelt inte finns tillräckligt med monitärt värde för det. Vi skall försöka att klara oss sålänge vi kan men det finns en stor chans att vi kommer till en punkt där det inte lönar sig längre och vi är tvugna att sälja eller bryta med våra lag. Vi vill att League of Legends skall vara en hållbar business för alla som vill vara med och delta i den men den nuvarande strukturen tillåter det inte riktigt. Vi ber er att hjälpa oss med en bättre lösning på problemet eftersom att det kan finnas en stor chans att några av klubbarna redan nu kanske kommer att behöva vara inställda på att släppa sina lag redan inför nästa år" - Voilá! Där har vi en helt annan och mer positiv konversation med Riot så de verkligen ser vart ni som lag står", säger Ocelote.



Jag frågar honom om vad lösningen på kritiken kan vara. Hur blir spelarna, organisationerna och Riot tillsammans nöjda? När jag frågar om till exempel franchising är en av lösningarna påpekar han vikten av att enbart se det som en av många lösningar.
"Franchising är en av många olika sätt du kan skapa hållbarhet i ekosystemet just nu. Men det finns tusen biljoner, nej, låt oss säga oändligt många olika andra sätt att göra det på. Låt oss föreställa oss tanken av att klubbarna får mycket pengar bara för att vara med i LCS, då är jag nästan positiv, för att ingen klubb kommer att klaga. För vi struntar i hur pengarna kommer in egentligen, det enda vi bryr oss om är att våra lag genererar intäkter, men i dagens läge gör lagen i League of Legends knappt det", menar han på.
"Men har det något med prispotterna att göra?", frågar jag.
"Nej nej! Prispotterna har ingenting alls med saken att göra. G2 tar inte ut ett enda öre av pengarna som våra spelare genererar. Det handlar mer om strukturen över hur ligan är designad överlag. Det funkade för fyra-fem år sedan men nu är det alldeles för utdaterat i kontext till hur det ser ut idag", svarar han på frågan.
"Vad är din lösning på det om du skulle hitta en rakt av här och nu?", fortsätter jag.
"Jag är ju självklart partisk eftersom att jag är en ägare av ett lag. Men det enda sättet att fixa detta är att alla inblandade skall se alla som lika viktiga. Utan ett engagerat community är det inte hållbart. Utan bra professionella spelare så finns det ju ingen sport som får dig att reagera och hoppa av stolen när du kollar. Utan bra och ordentliga esport-organisationer finns det inga spelarlöner, innehåll och allt därtill som skapar en mening att heja på laget. Och utan ett bra spel kommer allt det ovan nämnda att tillhöra ett annat spel. Alla vi spelar en lika stor roll för framgång i den här branschen! Det handlar liksom inte att hitta en rätt väg att göra alla nöjda, det är snarare att se alla som lika viktiga", svarar han.

G2 lyfter vinstpokalen i Katowice under EU LCS-finalen som de precis just vunnit | Foto: Riot Games
G2 lyfter vinstpokalen i Katowice under EU LCS-finalen som de precis just vunnit | Foto: Riot Games

Worlds väntar runt hörnet

En genomgående känsla jag har genom hela vårt nästan 30-minuter långa samtal är att glädje, humor och positivitet blandat med seriositeten i hans mentalitet verkar vara utmärkande hos honom som person. Inte minst när jag frågar vad han förväntar sig av lagets Worlds-prestationer.

"Jag förväntar mig att Perkz spelar bättre än vad folk förväntar sig. Jag förväntar mig att Zven har 10 CS i minuten och alltid är feedad. Jag förväntar mig att Trick fuckar upp alla i motståndarlaget. Jag förväntar mig att Mithy inte spelar den fula tjocka championen som sväljer sina egna lagkamrater. Svälja, Jesus, kan jag säga så? Det är allt jag förväntar mig ärligt talat, för när det kommer till resultat så har jag verkligen ingen aning!", säger han och skrattar



I gruppspelet hamnade de i samma grupp som CLG från Nordamerika, koreanska RoX Tigers och ryska Albus NoX Luna. När jag frågar om han känner sig lugn med motståndarna berättar han att han är väldigt tacksam för att årets grupper blivit så balanserade.

"Jag känner att varje grupp är väldigt balanserad. Grupp B med Flash Wolves, SKT, IMay och Cloud9 skulle jag nog säga är den svåraste om det handlar om att förutspå vilka som kommer att kunna ta sig ur gruppspelet. Men annars är det verkligen balanserat! Jag är så tacksam över att det är så i år. Det kunde ha blivit en sån katastrof annars! Tänk TSM, G2, SKT och Cloud9 i samma grupp. Alltså... mina ögon hade åkt till golvet blödandes och jag hade inte kunnat se något längre."

"Vad är ert största hot då?"", frågar jag.
"I gruppen är det RoX. Men ärligt talat så känner jag... eller... jag förväntar mig en kvartsfinal mot TSM! JAG KÄNNER DET!
"Haha, det där är ett bra citat hörru!", säger jag och skrattar.
"Vänta, vänta, vänta, haha! Låt oss ändra det, jag vill inte sätta värsta pressen på mina spelare, haha. Om vi lyckas med att ta oss vidare från gruppspelet så hade jag älskat att se oss möta TSM i en kvartsfinal."

Jag avslutar samtalet med att fråga varför motståndarna skall vara på sin vakt och varför de kommer att vinna och återigen visar Ocelote på glädje, humor och förmågan att lämna kvar ett leende på läpparna efter ett samtal:
"Folk skall vara beredda på att jag kan hoppa in när som helst i midlane, haha! Näää men, under Summer Split tog vi in Perkz's arga tvilling och den andra har varit i en liten kammare borta i Sydkorea under tiden. Nu är han tillbaka och vi sparkar hans tvilling", avslutar han med glimten i ögat.

6 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 6 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..