×
Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Fastanställd, får inte ut lön?

Postat av 30 slak den 22 Oktober 2017, 20:35
29 kommentarer · 1 588 träffar
Tjena!
Behöver hjälp av mins forna ekonomi-biteare.

Jag har jobbat som ställningsbyggare sen sen i juli. Först var det bara provanställning och sen 1 augusti blev jag fastanställd med anställningsbevis och hela köret.
Allting har rullat på som de ska, chefen har la varit lite oklar osv emellanåt men inget jag brytt mig om direkt.
Fick en "firmabil", en sketen skoda pickup med föer fel än vad man kan räkna på fingrarna. Fick lov av chefen att köra den som privat bil också sålänge jag tankade den själv, vilket jag gjorde. Så en söndag när jag var påväg hem så slutade bromsarna fungera på bilen ovh jag åkte rätt upp i en rondell då det gick för fort för att veja. Sköt oljetråg och lite sånt så bilen skulle till skrotning.
Blev sjukskriven i mitten av september då jag drog av en muskel i ryggen, första veckan har man ju rätt till sjukskrivning och efter det så behöver man intyg vilket jag skaffade.
Har haft nyckeln till firmabilen som står rätt avlägset vid en "skog". När jag väl varit sjukskriven så har jag bott hos min storebror som bor 30 mil bort då jag lika väl kan vara där när jag ändå inte ska jobba. Chefen har då frågat om jag skulle kunna komma till han med nyckeln och även han bor 12 mil ifrån där jag bor. Hade ingen egen bil så kunde inte ta mig hem till honom utsn skrev istället och fråga om jag kunde ge den till en kollega som sen kunde ge den till chefen men fick inget svar.

Sen när jag varit sjukskriven i två och en halv vecka så ringer chefen och säger att jag fått sparken. Tänkte bara "aja skitsamma, inget jobb jag vill jobba med ändå". Och så fråga han dagen efter om nyckeln och jag frågar samma fråga igen om jag kan ge den till min kollega utan svar.

Så ringde han idag och sa att han skulle anmäla stt jag stulit bilen om jag inte kom med nyckeln idag, tänkte "aja, får la fixa bil och lämna den till han då". när jag sen lämnat nyckeln så säger han "skicka ett sms till vår löneansvarig och se till att lönen kommer in på ditt konto den 25e".
Sagt och gjort skickar sms och får inget svar därifrån, skickar då till min chef och får dessasvar : https://imgur.com/a/AFAw1

Wall of text, sorry. Men behöver hjälp.
Vad kan jag göra? Är inte med i facket eller har kollektivavtal då det är litet eget företag.
Uppdatering skriven 22 Oktober 2017, 20:35
#Edit; glömde säga att jag även fick för lite lön i september som skulle vara inräknat i denna lönen. Ca 6000kr

29 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 29 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..